Thomson LCD TV op pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

tieske123

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2006
Vraagje.

Ik heb een LCD tv gekocht (68cm) erg mooie tv
Ik heb deze op de pc aangesloten. Als ik de resolutie op 1024x768 dan is het beeld goed en de letters op internet enzo zijn goed lees baar en strak
Maar ja dat is verkrachting van de lcd op deze resolutie aangezien die makkelijk op 1300 bij nog wat kan draaien.
Nou dat kan die ook op 1300x nog wat maar dat is me dan echt te klein allemaal
De tussen weg is 1280x768. Dat is een mooie resolutie vind ik voor de lcd tv en alles is dan ook in proporties, echter !! daaar komt die zodra die naar deze resolutie gaat dan is het beeld goed alleen tekst (in google) en onder de pictogrammen in windows erg wazig, je krijgt er haast koppijn van.
Ik had ooit eens dezelfde lcd (ander merk) en daar was het beeld (met name tekst) wel strak maar bij deze lcd niet , terwijl die in een hogere resolutie wel strak is.
De resoluties daar tussen in niet... Hoe kan dat?? is dat een Video kaart probleem of lcd tv probleem?
Kan het te maken hebben met drivers van de video kaart die ik maar eens moet updaten?
Waarom kon die oude lcd tv (merkloos 5 jaar oud) wel die resolutie goed weer geven en deze nieuwe HDtv niet (wazig letter type)
In de oude resolutie 1024 is het beeld wel rustig en letters strak. Snap er niks meer van heb alles gedaan om op een 1280 xxxxx resolutie dezelfde beeld kwaliteit te krijgen maar dat wil dus niet (beetje wazige letter typen waardoor je hoofdpijn krijgt)
zet je hem in de hoogste resolutie dan is die wel scherp, maar dat vind ik super klein dan het beeld
weet iemand raad. Ik heb een Thomson Intuiva LCD tv 68CM beeld

Het beeld van een LCD scherm is alleen scherp als je pixel instelling exact overeen komt met de hardware resolutie van het scherm.
Als je scherm nu een resolutie van 1300 heeft en je stelt je pixels in op 1280 dan moeten er 20 pixels geinterpolleerd worden, dus 1 pixels staat aan en de pixel ernaast hoort uit te staan ( dit zou scherp beeld zijn ) maar door deze interpolatie wordt hij voor 50 % toch aangezet, dit veroorzaakt de onscherpte.
Stel je zou je beeld op 650 pixels kunnen zetten dan zou dit een nog scherper resultaat geven dan deze 1280. Want dan staan er 2 pixels aan, en die ernaast uit ( scherpte )

Bij je 1024 is er ook sprake van interpolatie maar waarschijnlijk is dit procentueel beter.

Is dit te verhelpen?
Kan ik iets doen waardoor ik ook scherp beeld krijg?
Bedoel ik had een lcd 66cm die kwa merk niks voorstelde maar die gaf goed resultaat in die resolutie

Of kan ik het vergeten? gewoon hoge resolutie dan maar draaien?

Ja je kan het vergeten, je zult als je scherp beeld wilt een hogere resolutie moeten draaien, waarschijnlijk had die oudere een lagere resolutie die beter overeen kwam met je PC resolutie waardoor je een scherper beeld had.

Ik hen een GForce Fx5200 video kaart, best een simpel ding (128mb)
Als ik een ander zou kopen zou het dan beter gaan of ook niet?

Nee heb er niks mee te maken, het ligt puur aan het feit dat de pixel van je PC instelling niet overeen komen met de hardware pixels van het scherm, deze tussen liggend pixel die half aan staan geeft de onscherpte.

Zoiets wat op het rechter plaatje gebeurd ( grijze pixels ) is wat voor de onscherpte zorgt.

Interpolation_Methods-14.jpg

Ja wat moet dan weg de pc of de tv?

Met diezelfde pc en vga kaart was het beeld wel goed op een andere lcd tv.
Dus ligt het puur aan de lcd tv?

Ga ik dan vanuit. of praat ik dan poep:shocked:

:D Nee je praat geen poep, maar het wil ook niet zeggen dat deze LCD TV slecht is, De combinatie van beide geeft gewoon een onbevredigend resultaat.
Dit is gewoon een vervelende eigenschap van LCD TV's, en dit probleem had je vroeger met beeldbuis TV's bijvoorbeeld niet.

Het enigste hoe je het oplost is of een oude ( slechtere ) LCD op de kop te tikken met een lagere resolutie. Of de hoge resolutie ( kleine letters ) op de koop toe nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan