Thuis Netwerk installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Ik probeer al enige dagen de installatie van mijn thuisnetwerk te voltooien.
Configuratie: Windows XP-Pro - op de desktop
Win98SE op de laptop. Beiden voorzien van een netwerkkaart dmv een HUB
Via de Wizzard op XP lukt het wel om mappen te delen op de desktop, maar er is met geen mogelijkheid contact te leggen. XP ziet 98 niet en omgekeerd. Krijg het niet voor elkaar.

Ik heb het gered door veel te lezen op het net. Dr zijn echt zo veel sites waar ze het uitleggen ook op helpmij staat er veel oa bij tips en handledingen......

Je zou het hier mee moeten redden.

Als je hier je instellingen van je IP instellingen even vermeld kunnen we zien of daar het probleem zit.

Ik neem aan dat je wel mappen/printer deling aan hebt staan in beide pc's en ook client voormicrosoft netwerken hebt geinstalleerd en tevens het tcp/ip protocol

groet
Harmen

Hoi,

Misschien het verschil in bestandssysteem?
WinXP(NTFS) en Win98(Fat32)??

Grtzzz.

Misschien het verschil in bestandssysteem?

Dit maakt voor de netwerkverbinding instellingen niet uit. Je moet alleen de mappen afzonderlijk gaan delen.

groet
Harmen

Het probleem was eigenlijk niet zo groot en ik had veel eerder aan de bel moeten trekken. Maar je wil het uiteindelijk zelf oplossen .
Maar dank zij jullie oplossingen en de FAQ van Steve heb ik verbinding met de PC's.
Internet lukt nog niet op de Laptop maar daar zoek ik nog wel even verder naar.

Bedankt

Top !

Met internetdelen zal ik je even op weg helpen.

Vul de ip instellingen op je Xp machine als volgt in:

Bij DNS-serveradressen gebruiken:
voorkeurs DNS 195.66.24.5
alternatieve DNS 195.66.14.9

Op de 98 machine:

standaard gateway het IP adres van de XP machine.
Als DNS server ook het IP adres van de Xp machine.

nu nog dit:

Ik neem aan dat het internet binnen komt op de Xp machine. Ga dan naar de eigenschappen van het icoon internet verbinding en vink daar delen van internet verbinding aan of iets dergelijks.

En als het meezit :) kan je nu internet delen....

groetjes
Harmen

Laatst bewerkt:
Hoi Harmen 666

Sorry hoor maar dit wordt me al een beetje te ingewikkeld.

Ik heb een beetje rond gestruind maar weet niet waar ik de DNS-serveradressen moet veranderen

Hoe kom ik aan het standaard gateway het IP adres van de XP machine en
aan het DNS server adres van de Xp machine.

Ik kan dus helaas nog geen internet delen

Maar toch bedankt voor de hulp

Dit doe je onder de eigenschappen van de Lan verbinding. Je hebt toen je de netwerk verbinding instelde toch IP adressen moeten opgeven?
Onder de eigenschappen van het TCP/IP protocol.

Lukt het nu?

groet
Harmen

Harmen,
Toen ik de pc installeerde kreeg ik de vraag om het IP-adres automatisch in te stellen. Dus dat heb ik gedaan en het werkt. Ik heb daarna de DNS-serveradressen ingevuld die je mij verstrekte en toen werkte internet niet meer. Maar voorlopig ben ik heel blij dat ik al een intern netwerk werkend heb.

Bedankt allemaal,

Wat gewoon moet werken is dat je alles op de 98 machine laat toewijzen. Dus IP, Gateway en DNS

Beste mensen,
Allemaal heel hartelijk dank voor de aangedragen oplossingen. Een gedeelte van het onderwerp is opgelost nl. de netwerk verbinding van de desktop met de labtop. Daar was ik ontzettende blij mee want dat was het belangrijkste onderwerp van de vraagstelling. Dat ik nog niet kan internetten vanaf de labtop vind ik niet zo belangrijk.
Nogmaals zonder jullie hulp was het me niet gelukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan