thuis netwerk instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrMister

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2002
ik heb sinds kort een laptop gekocht en thuis een router tussen gedaan. maar nu wil ik graag netwerk krijgen tussen de laptop en de vaste pc.

ik werk telkens met wizard netwerk instellen en volg het stap voor stap. Bij de laptop doet hij het, maar als ik daarna bij de vaste pc probeer wizard netwerk in te tellen en hij zoekt dan geeft hij steeds op het eind aan dat er een fout is geconstateerd en dat hij geen netwerk kan maken.

bij de vaste pc heb ik 2 netwerkverbindingen, een 1349 of zoiets en een via netwerkkabel. bij de 1349-verbinding voltooide de wizard zich wel, maar toen deed msn het niet meer. en volgens mij gaat al het verkeer via de netwerkkabel, maar daar geeft de wizard dus een fout aan.

weet iemand wat ik zou moeten doen?

groeten Patrick

Beste Patrick,

de 1394 verbinding moet je even buiten beschouwing laten, want dit is immers een firewire aansluiting (om camcorders e.d. op aan te sluiten)

Verkrijgen de computers de ip adres automatisch van de router, of zijn deze ingesteld op handmatig?

Zit je wel in het zelfde WERKGROEP te werken?
Start - Instellingen - Configuratiescherm - Systeem - Tabblad Computernaam.

Controleer de instellingen op de pc en op de laptop.

Ga naar Start - Uitvoeren (type hier in: CMD) en klik op uitvoeren.

Een dos schermpje verschijnt, type hier in dos het volgende:

ipconfig /all (let op de spatie tss g en /)

Je verkrijgt nu de instellingen van alle netwerk adapters die op het betreffende systeem te vinden zijn.

Vergelijk de subnetmasker, standaard gateway en DNS-server hetzelfde zijn. De ipadressen tss de 2 systemen moeten verschillend zijn. (wel in dezelfde range, dus als de pc 192.168.2.2 heeft dan moet de andere pc 192.168.2.X (ja X is nog steeds de onbekende)

Laatst bewerkt:
Beste Martin,

jij hebt waarschijnlijk de categorie weergave aanstaan, ik heb de klassieke weergave aanstaan. Maar idd Martin heeft gelijk , als je de categorie weergave hebt aanstaan dan moet je

start - instellingen - configuratiescherm - prestaties & onderhoud - Systeem - tabblad Computernaam

Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reactie

werkgroep is hetzelfde en ook de andere drie zijn allemaal hetzelfde.

alleen de computernaam is anders en de beschrijving natuurlijk ook.

enig id nu?

probeer eens via start - uitvoeren... (op pc X) het ipadres in te geven van pc Y

bijvoorbeeld 192.168.2.3

in uitvoeren type je dan \\192.168.2.3

als het goed zou zijn, zou de verkenner moeten opstarten waar je de gedeelde map van de andere pc mee kunt bekijken. (als er uberhaupt een map gedeeld is, normaal gezien wel)

ik heb het bij beide computers geprobeerd. bij mijn vaste doet hij helemaal niks, zegt bij alle ip-adressen dat hij geen netwerkpad kan vinden.

bij de laptop vind hij zn eigen ip-adres en dan komt er shareddocs in beeld.

wat moet ik nu doen?

Post de uitdraai van ipconfig /all eens hierzo, van beide pc's.
Heb je wel alle firewalls toestemming gegeven voor het thuisnetwerkje? Misschien anders even uitschakelen.

heb gepingt, maar snap daar zelf niks van heb beide resultaten gescreent en heb alle 4 plaatjes gepost:

kijkt u gerust :D,

Ligt het nu aan mij, of zie ik iets over het hoofd? (Waar staat die post dan)

ik snap er niks van ik kan nu zeker geen bijlage toevoegen! hij doet et niet die afbeeldingen....heb alle ipconfig voor jullie...
hoe doe je dat haha? ik lijk wel een leek zo..:P

je mag van mij die instellingen ook even uittype hoor.

Of plaats het even in een word bestand die afbeeldingen, zip die **** en doe het uploaden (bijlage toevoegen knopje bladeren...)

heb je toevallig breedband internet van @home?

je pc met het lan ipadres 192.168.2.2 heeft de computernaam: CO64053-A, is deze toevallig dezelfde als die wat ingesteld is in je router (als hostname)?

Verander de computernaam van je pc eens.

Het pingen werkt, dwz dat er verbinding is onderling.

Even voor de goede orde, welke pc is 192.168.2.2
en welke is 192.168.2.3

Heb je wel mappen gedeeld?

Wat je ook eens kunt proberen is, het werkgroep aanpassen in de naam Belkin, op beide pc's. Even herstarten dat spul. en probeer het dan nog eens.

idd breedband van @home, ik denk zelf dat de gedeelde mappen bij mijn vaste pc niet bestaan of er niet zijn op een of andere manier.

de ip-adres 192.168.2.2 is van mijn vaste pc en die met 2.3 is van mijn laptop. de werkgroep is beide MSHOME. ik zal eens proberen werkgroepnaam te vernieuwen.

de router heb ik bij mijn vaste pc ingesteld, dus bij 192.168.2.2.

en wat is ip-adres 192.168.2.1 ! eigenlijk dan ??

OH JA !! belangrijk: het pingen van mijn laptop naar mijn pc doet het niet! hij zegt 4 keer time-out bij opdracht!, waarschijnlijk is het plaatje naar ip-adres: 192.168.2.1, dus waarschijnlijk kan het daar ook aan liggen...wat moet ik doen dan ?

Laatst bewerkt:
hoi patrick

Haal even je emailadres weg ivm spammetjes:p

Even voor de goede orde:

de router = 192.168.2.1 (Belkin)
vast pc = 192.168.2.2
laptop = 192.168.2.3

kan je nu wel of niet pingen vanuit je laptop naar de eerste 2 ip adressen?

Kan je op zowel de pc als het notebook je eens een map toevoegen en deze vervolgens delen?

ik kan niet van mijn laptop pingen naar mijn pc,

als ik ping -a 192.168.2.1 (router dus) doet hij het wel!
maar ping -a 192.168.2.2 doet hij het niet!

dus waarschijnlijk zit daar de fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan