Thuis server opzetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

djbosanac

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2008
Hallo,,

Ik wou graag wat meer informatie over hoe je nou een server thuis kan opzetten
Graag wat informatie over welke OS het beste is, wat je allemaal moet doen etc zoals forwarden etc etc,

Ik ben bezig met ICT opleiding maar ja dat doe ik sinds kort niet zo'n lange tijd.
En wil gewoon wat zelf kunnen runnen. Op school hebben mensen het over Windows server te nemen. Ik heb een MSDN account, maar helaas zit daar geen windows2003 server editie in :( alleen interprise r3, standaard en nog een paar. Maar server editie niet. Dus dat valt al af dan ?.

Ik gebruik een hele oude systeemkastje van de volgende specificaties
PM4
1GB memory
40GB HD
Onboard videokaart
Onboard internet(waarschijnlijl netwerkkaart)

Het is echt een wat oudere pc, en die wil ik an als server gebruiken.
Het schijnt mogelijk te zijn.

De eisen:
  • http (noodzaak)
  • ftp (noodzaak)
  • gameserver
  • voipserver (is een pre)
  • streamingserver (is een pre)

Misschien een paar niet opgenoemd, maar komen vast nog wel meer.
De server moet dus toegang hebben tot het internet.
Ik gebruik een Linksys WRT router, (forwarding.com) voor het poorten van me router als het moet toch ?

Linux of MS?? YOU TELL ME..

Ik mag hopen dat 2003 alleen nog aan bod komt bij het vak geschiedenis :d

Linux of Windows. De keuze is aan jezelf. Denk wel dat Windows beter aansluit bij je opleiding. Als de pc al 64 bit is dan kun je eventueel nog 2008 draaien, anders blijft alleen linux over.

Het gaat hier om een oudere pc, zit maar 1gb werkgeheugen, en volgens mij kan er alleen maar zoveel in.
Aangezien het maar 2 slots heeft denk ik dat het ook echt beperkt is.

Ik weet niet eens welke mobo erin zit, aangezien toen ik de kast openmaakte ik geen sticker of wat dan ook kon vinden van de mobo.
Ik kreeg alleen informatie omtrent wat erin zat..

Voor al die dingen die je opnoemt, zou ik windows zo wie zo al links laten liggen ;)

gewoon een Linux

Ubuntu
SME SERVER
DEBIAN

of zo ? uhm van ubuntu heb je desktop/en server versie.
Kan je nou beide voor een server gebruiken, of is alleen de serverversie die je daarvoor kan gebruiken, dit heb je trouwens ook met de overige 2 versies..

Ubuntu heeft een eigen server versie ..

Maar als je het écht wilt, kun je van de desktop versie ook een server maken ...

ik wil echt, maar ook echt een server thuis hebben,
Is het zo dat ik dan bepaalde dingen zoals http enz niet kan draaien op een Desktop versie ?

Als ik de desktop versie erop heb gegooid, hoe moet het dan.
Hoe kan ik het beste alles instellen, ik heb geen ervaring met linux, dus dit is nieuw voor me.
DHCP heb ik aanstaan, betekend het dan dat ik ook me server automatisch een ip kan geven, of dat weer niet (niet veilig of zo)
hoe moet ik het zien, als iemand me erbij kan helpen .. graag...

ik heb ubuntu lts erop gegooid nu, ik hoop dat er nu iemand me kan helpen met verder opbouwen van een server.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan