Thuisnetwerk Draadloos+Bekabeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

BosnaM

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2007
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een laptop (ACER aspire 9300) en daarvoor heb ik een draadloze router bij gehaald zodat ik met mijn laptop ook op internet kan. Het is een Sitecom router. Ik wil nu dus een thuisnetwerk aanleggen tussen mijn computer en mijn laptop zodat ik makkelijk bestanden uit kan wisselen. Normaal zou dat geen probleem zijn. Maar het probleem is dat de computer bekabeld internet heeft en de laptop draadloos, iets waar ik dus nog geen verstand van heb, dus mijn vragen zijn:

1. Kan je een thuisnetwerk instellen zodat de één draadloos en de andere bekabeld is? (de bekabelde is connected aan de sitecom router)
2. Zo ja, is het een probleem dat mijn laptop op windows vista draait terwijl mijn computer nog gewoon XP heeft?

alvast bedankt voor jullie hulp :thumb:

1) ja kan
2) geen probleem heb ik nu ook

2 laptops draadloos en 1 bekabelde pc.
1 laptop met vista
1 laptop met xp home
1 computer met xp pro

werkt als een trein.

1 Ja hoor dit kan gewoon. Bekabeld en draadloos kan gewoon door elkaar.

2 Ook dit is geen probleem. De pcs zullen elkaar gewoon kunnen vinden, maakt niet uit dat de ene Vista en andere XP is

bedankt voor je snelle reactie :D

maar nu ken ik vista nog niet zo goed dus het probleem is nog dat ik geen verbinding tussen die 2 kan maken. Ik heb de wizard thuisnetwerk op mn PC gestart en vervolgens een werkgroep gemaakt. Die heb ik ook ingevoerd op de laptop (er kwam ook te staan '' welkom in werkgroep etcetc.) maar toch kan mijn laptop geen gedeelde mappen zien en kan ik geen netwerkstations maken. Zou je misschien kunnen uitleggen hoe dat moet bij vista?

Heb je al wel verbinding met de router ??

normaal delen van een map.
klik met rechtermuis op map en ga naar delen en beveiligen.

ik heb vollop verbinding, de computer en laptop staan allebij aan en kunnen op internet, het probleem is dat ze elkaar niet zien, terwijl ze in de zelfde werkgroep zitten. Ik heb alle mappen gedeeld die ik gedeeld wil hebben(rechtermuisknop > delen en beveileging)

kun je zien welke ip adressen je hebt gekregen
en ping dan eens van a naar b en van b naar a

de computer heeft 192.168.0.101 en de laptop 192.168.0.102

maar als ik ze ping dan staat er Time out bij opdracht, dus ze zien elkaar niet..
misschien heb ik iets verkeerd gedaan bij de wizard thuisnetwerk?

met de wizzard begin je op de vista pc en daarna ga je naar de xp pc.

dat heb ik dus andersom gedaan :p
ik zal het wel even opnieuw proberen, bedankt voor je hulp :thumb:

ik denk niet dat dat het is, want anders zou mijn firewall het aangeven of toestemming vragen om het te blokkeren of toe te voegen aan vertrouwd netwerk, het is meer dat ik niet veel verstand heb van vista en daar niet echt de goede instellingen kan toepassen, mocht iemand daar verstand van hebben dan hoor ik het graag :)

Ik heb het zelfde probleem word er helemaal gek van, beide PC's hebben toegang tot internet via de router, maar ze kunnen elkaar niet vinden en niet pingen. Ik heb het vermoeden dat het probleem in de router zit, iemand enig idee wat de instellingen daarvoor zouden moeten zijn. Moet ik bv een bepaalde TCP/UDP poort open zetten???

Groeten,
Pablo

Ik heb het zelfde probleem word er helemaal gek van, beide PC's hebben toegang tot internet via de router, maar ze kunnen elkaar niet vinden en niet pingen. Ik heb het vermoeden dat het probleem in de router zit, iemand enig idee wat de instellingen daarvoor zouden moeten zijn. Moet ik bv een bepaalde TCP/UDP poort open zetten???

Groeten,
Pablo

Zoiets komt zo goed als altijd door een blokkade van een softwarematige firewall zoals Norton Internet security, Zonealarm of een andere.
Hierin moet je de IP adressen die de router toewijst of uitdeelt aan de PC's veilig zetten.
Dit werkt voor elk programma anders, lees anders hiervoor even de manual.

Daarna via configuratiescherm / Netwerkverbinding op het ikoon gaan staan van de netwerkkaart.
Daarna link op Thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk klikken. Doe dit bij alle PC's die aan dit netwerk hangen.
Start tevens de computers even opnieuw op.
Wacht 5 minuten en de gedeelde mappen die Windows standaard geeft moeten nu zichtbaar zijn.
De mappen die je zelf als gedeld hebt ingesteld, moet je nu meestal even geen gedeelde netwerkmap maken en daarna weer op delen zetten.

Het zou in principe nu moeten werken.

dat was inderdaad het probleem, norton vertrouwd nu mijn draadloos netwerk en het werkt! Dank je wel ik zocht het veel te ingewikkeld!!!

Pablo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan