Thuisnetwerk? even vraagjes voor de kenners.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste forumleden,

Ik zit met een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.
Het zit zo ik heb een thuisnetwerkje, even kleine structuur:

Modem

\

Router: PC1/PC2

op de router is een switch aangesloten vanuit de switch lopen er 2 patchkabels: 1 naar een pc de andere is loos.

Ik schoon regelmatig pc's op en repareer ze (van vrienden etc) maar hoe zit het met de veiligheid t.o.v. van mij pc's ?

Is het misschien slim idee om tussen het modem en de router een switch te hangen. vanuit de switch 1 patchkabel voor de ''reparatiepc's en 1 patch kabel naar de router zodat mijn netwerk binnen het interne netwerk niet geïnfecteerd raakt?

Thanks!,

Groetjes

Dennis

Op die manier gaat een switch of router je niet helpen. Hier heb je een firewall voor nodig.

Alternatief kun je een router nemen achter je modem. Deze dient meerdere poorten te hebben zodat je voor je werkzaamheden een apart netwerk kunt aanleggen dat enkel en alleen toegang heeft tot internet.

Thanks voor je reactie Roger,

Dus als ik het goed begrijp kan ik ook vanuit de router die op het modem is aangesloten EEN kabeltje naar me switch doen en daar alle prive pc's op aansluiten. En op poortje 2 (van de 4 )van de router de loze patchkabel hangen?

De situatie die je nu hebt is in princiepe voldoende voor je netwerk.
Ik doe exact hetzelfde al jarenlang zonder problemen.

Wat wel belangrijk is, is een goede virusscanner op je prive pc.
Een virus wat zich over je netwerk zou gaan verspreiden moet dan eerst nog langs je virusscanner.

Ik heb zelf achter de modem 2 switches en aan 1 switch nog eens een hub.
Zó ingesteld dat beide routers een verschillend intern ip afgeven.
Maar ze "kijken" wel naar elkaar.
Jammer dat je modem maar 1 uitgang heeft.
Je zou er nog een switch tussen kunnen zetten. Dan kun ej de boel wel gescheiden krijgen.

Dus:
Modem - Switch - Router 1
----------------- Router 2

Laatst bewerkt:
Dus:
Modem - Switch - Router 1
----------------- Router 2

En beide routers krijgen dan beide een extern IP .... of gebruik je het nooit tegelijk ?
Lees: De provider deelt maar 1 extern IP uit, dus 2 routers achter je modem zou helemaal niet moeten werken ?

Jawel werkt wel een router als switch maken en dus in de LAN-poort. Een kabel doen.

Laatst bewerkt:
Oh zo, dus een router staat als switch ingesteld en deelt IP nummers uit .. volgens mij klopt er iets niet en heeft die opzet helemaal geen nut.

hmm oke dus als ik een goede virusscanner heb aanstaan en windows firewall (win 7) is dit voldoende (1 pctje en 1 laptop draaien windows 7 op. daarnaast nog op een apple mac en een pc met ubuntu.

Groetjes

je bedoelt inloggen op router en dan dhcp uitzetten? wat is het nut daar van als ik vragen mag?

Ik heb een zelfde situatie al een tijdje werkend.
Beneden (ISRA-punt) een modem/router (draadloos). Elders in huis een hub en een 2e draadloze router.
Beide hebben Lan en Wlan.
Beiden hebben het ip van mijn provider en geven internet door.
Beiden hebben hun eigen interne ip-reeks.
Beiden kan ik inloggen via mijn browser, zelfs tegelijk.

Reden: beter draadloos bereik in huis.

@Paul-RT, jouw verhaal klopt dan ook, achter je modem hangt een wlan router die de rest verzorgd, probeer maar eens een switch direct achter je modem te hangen en daarin meerdere apparaten aansluiten, dat gaat echt niet werken.

Klopt, want dan ontbreekt de DNS.
Je krijgt dan geen ip-range.

maar moet het persee een 2e router? ik wil eigenlijk simpele effectie oplossing. Heb nu 1 mac, 2 win'7 en 1 ubuntu pctje in t netwerk hangen. Maar 1 utp kabel moet gewoon scheiden zijn van het netwerk om het maar zo te zeggen. dat bij een potentieele infectie van een hobby pc niet mijn hele netwerk geinfecteeerd wordt.

Er werdt genoemd op elke pc goede a-v. maar ik wil het gewoon uitsluiten dat hij verspreid kan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan