Thuisnetwerk overzetten naar multi-pc modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

e.fish

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2000
Hoi,

Ik heb een thuisnetwerk met 2 pc's (beiden WXP)verbonden op netwerkkaarten. In de hoofdpc heb ik een extra netwerkkaart die verbonden was met een ADSL modem op internet.
Nu heb ik die modem vervangen voor een multi-pc modem. Het internet werkt prima op beide pc's alleen mijn netwerk niet.

Het systeem zit nu zo in elkaar: De netwerkkabel naar de 2e pc is aangesloten op de multi pc modem, en dus niet meer op de hoofd pc. (Omdat dit handig is voor de 2e pc, zodat de hoofdpc niet meer hoeft aan te staan).
Op de hoofdpc wordt bij netwerkverbindingen aangegeven dat de netwerkverbinding is verbroken (dat is logisch want de kabel zit niet meer op de ethernetkaart maar op de mulitpc), op pc2 wordt me verteld dat hij is aangesloten. Het netwerk heb ik opnieuw geconfigureerd maar de XP wizard geeft steeds een foutmelding. De modem handleiding geeft geen uitsluitsel.

Ik zou toch het netwerk zo in de lucht moeten krijgen?
Wie weet raad?

Ik denk dat je of een vast ip-adres hebt ingesteld of dat je internetverbinding staat geconfigureerd om via de netwerkkaart te lopen waar je nu geen netwerkkabel meer in hebt.

Als ik het goed heb begrepen heb je je "oude" cross-kabel (van pc naar pc) gebruikt voor verbinding van pc met je modem??
Zo ja, vervang die dan door een straight kabeltje.

Kabel is nu straight maar toch geeft XP fout bij het instellen

Kabel is nu straight maar toch geeft XP een foutmelding bij het instellen van het netwerk.

Reaktie op Hangmat z'n bericht

De 2e netwerkkaart is uitgeschakeld.
Hoe stel ik een vast ip adres in of liever hoe maak ik dat ongedaan?

Wat voor mulri pc modem heb je en welke provider ?

Geef anders eens even in dos het commando :

ipconfig /all en post dat even.

Ip config all. Resultaat: zie jpg'tje

Ik probeer een plaatje toe te voegen. Hier staan de gegevens.

Ik heb een multpc modem van Zonnet, deze is eigenlijk van e-tech. http://www.e-tech.nu/versatel Volg de link voor de ADSL modem/router. Mijn provider is echter Solcon.
De modem communiceert prima via mijn hoofd pc op internet. Het probleem is nu nog de 2e pc in het netwerk en op internet.

Bijlagen

• ipconfig.jpg
    ipconfig.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 82
Als ik me niet vergis loopt Solcon via KPN of een ander netwerk.

Mooi dat de ene pc wel werkt maar maak dan svp nog een keer een ipconfig /all voor de pc die niet werkt.
(kan het ietsje groter ?)

ipconfige 2e pc

Bedankt voor de hulp.

Solcon gaat via KPN, inderdaad.

Hostnaam: ninon-amd1000-4
Primair DNS achtervoegsel:
Knooppunttype: onbekend
IP router ingeschakeld: nee
WINS proxy ingeschakeld: nee

Ethernet LAN verbinding
Verbindingsspecificatie DNS-achterv. :
Beschrijving:
A sound 10/100M Bases Fased Ethernet Card
Fysiek adres: 00-02-44-30-10-9E
DHCP ingeschakeld: ja
Automatische configuratie ingeschakeld: ja
Auto config. IP adres: 169.254.118.54
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway:

Dit was het dan

Re: ipconfige 2e pc

Geplaatst door e.fish
Bedankt voor de hulp.

Solcon gaat via KPN, inderdaad.

Hostnaam: ninon-amd1000-4
Primair DNS achtervoegsel:
Knooppunttype: onbekend
IP router ingeschakeld: nee
WINS proxy ingeschakeld: nee

Ethernet LAN verbinding
Verbindingsspecificatie DNS-achterv. :
Beschrijving:
A sound 10/100M Bases Fased Ethernet Card
Fysiek adres: 00-02-44-30-10-9E
DHCP ingeschakeld: ja
Automatische configuratie ingeschakeld: ja
Auto config. IP adres: 169.254.118.54
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway:

Dit was het dan

Dat gaat idd niet goed zo.Je krijgt geen geldig ip nummer om op internet te kunnen communiceren want het bekende 169.254 nr ontstaat wanneer er of geen contact is met de dhcp server,of als er een netwerkkabel verkeerd is aangesloten.
Verder is het subnetmask ook niet correct want dit zou 255.255.255.0 moeten zijn.
Standaardgateway is "missing" en moet 10.0.0.2 zijn.

MAW:Er zitten idd een aantal dingen fout waardoor geen verbinding mogelijk is.

Dus..?

Wat is een dhcp server, subnetmak en standardgateway?
Is de kabel niet goed? Lampjes op modem en van de netwerkkaart branden, dan is de kabel toch ok.

Dus, wat moet ik doen?

Hier staat de installatie instructie voor het multipcmodem V2 van etech met vanaf blz 15 een heel verhaal over netwerkinstellingen onder XP.
http://www.e-tech.nu/versatel/
Dat zou ik eerst maar eens goed doornemen.

Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt voor uw opmerking.
Dat had ik al geprobeerd.
Probleem is dat de 2e pc niet op het netwerk/internet wil. Daar zegt de handleiding niets over. Volgen e-tech moet dat "vanzelf" gaan . . .

Je kunt het volgende nog proberen:

Geef elke computer een vast ip adres en vul daarbij de desbetreffende gegevens in.Maw kijk naar het resultaat van je werkende computer en geef de niet werkende computer een ip adres in dezelfde range dus bijv:

IP:10.0.0.7
Subnet:255.255.255.0
St Gateway:10.0.0.2
Etc.

Op de werkende computer doe je hetzelfde maar dan met de bestaande gegevens.De DNS gegevens zou je even bij je provider moeten opvragen en vervolgens zet je de DHCP functie in de router/modem uit,omdat je nu zelf een "vast"ip nummer hebt toegekent.

Opgelost en bedankt

Na veel zoeken en pluizen, kwam het uit dat de netwerk kaart het begeven had. Hoe dat kan?
Een andere netwerk kaart en het draaide als een zon-netje. :D
Alle helpers: bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan