Tiijd tussen 2 tijden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

aldo1974

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2008
Beste ,

Bijgevoegd een gestripte database met een tabel waar productie stilstanden staan genoteerd met de tijd dat er stil gelegd is en terug opgestart.

De tijd hier tussen wordt berekend op het formulier
"frm_Overzicht_Productie_Stilstanden_S92"

Als de twee tijden voor 00.00h s'nachts liggen telt de formule perfect . maar als de 1e tijd voor 00.00h ligt en de 2e tijd na 00.00h dan telt de formule terug .
bijvoorbeeld als u de tweede regel op het formulier ziet . (datum 4/3/09)

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

bij voorbaat dank .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Op zich wel logisch dat de formule terugtelt, want je tijdstip ligt niet meer op dezelfde dag, maar in de volgende.
Wat je moet veranderen, is het volgende:
Je moet een IIF opdracht maken, die eerst kijkt of de eindtijd op dezelfde dag ligt, wat het geval is als de eindtijd groter is als de begintijd, of in de volgende dag, wat meestal het geval is als de eindtijd kleiner is. De formule ziet er dan zo uit:

Code:
Expr1: Format(IIf([TotUur]<[VanUur];([TotUur]+1)-[VanUur];[TotUur]-[VanUur]);"hh:mm")

Deze code is bepaald niet feilloos, en werkt alleen met tijdreeksen die binnen de 24 uur liggen. Is het verschil groter, dan raak je dagen kwijt. Sla je de tijd op m.b.v. de functie NOW(), dan heb je zowel Datum als Tijd vastgelegd, en is de berekening weer een stuk simpeler.

Michel

Ik ben akkoord met u argulent NOW() te gebruiken .
maar zie er een probleem .
als ik de begin stilstand ingeef (laat ingeven door functie now()), dan wordt ook de functie now geactiveerd in de eindtijd (standaardwaarde).
als men dan de eind tijd manueel gaat ingeven, moet zowel de datum als tijd in gegeven worden .
Maakt het wat omslachtig .

Mogelijk op te lossen met een knop die NOW() wegschrijft in cel .

Doch de werknemers geven dikwijls op het einde van de productie dag (dus latere tijd) de gegevens in en klopt NOW() niet meer .
(bijvoorbeeld in de anchtploeg heeft de stilstand geduurd van 22.00h tem 23.30h , maar de gegevens worden pas om 5.30h ingegeven op volgende dag)

Toch al bedankt voor u oplossing en denk werk .
ben in grote mate al geholpen met mijn vorige ontwerp

:thumb:

Ik zou in jouw geval dan op zeker een knop gebruiken voor de eindtijd, en de standaardwaarde voor de eindtijd niet automatisch in laten vullen. Misschien zelfs de datum en de tijd gescheiden opslaan, zodat je later wat makkelijker kan rekenen.
Als je een formulier gebruikt, waar geen standaardwaarde achter zit, is het voor de gebruiker ook gemakkelijker om een datum en een tijd in te typen. Datum en tijd in één veld invoeren vind ik zelf namelijk een crime. Met wat simpele code is het dan niet moeilijk om de ingevoerde waarde te controleren, bijvoorbeeld met een invoermasker, en samen te voegen.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan