Tijd bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

VrV1911

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Hallo

Ik heb een vraag als ik mijn pc opstart krijg je (meestal) het scherm van het moederbord
Bij mij duurt het heel lang(10-15 sec) voor dat hij naar het boot from dvd enzvo(black check screen) gaat is er enige manier om deze tijd te verkorten

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
De kans is er dat je dit in de bios kan instellen. Soms staat er zoiets als "Quick boot: Disabled" of "Memtest on boot: Disabled". Deze moet je dan uitzetten en dan zal het wat sneller gaan. Ook kun je de bootvolgorde (boot sequence) veranderen zodat de pc niet eerst naar een cd gaat zoeken om van op te starten (wat ook weer 3 sec. duurt). Vergeet niet om deze weer in te schakelen als je een herinstallatie of iets dergerlijks wilt uitvoeren.

Ja, het aantal checks dat de BIOS uitvoert voor dat hij opstart. Dit kan je inderdaad aanpassen. Volgens mij heet dit de Boot POST?

Ik vraag mij af of dáár de oplossing zit. Dit is bij miljoenen pc's standaard ingesteld en loopt zoals het loopt. Bij de huidige generatie pc's (en dan bedoel ik pc's van ná 2000, dus ook al 10 jaar oude machines) zijn de bios hardware controles zodanig snel, dat dáár eigenlijk niets aan veranderd hoeft te worden. Een luttele seconde tijdwinst zou er mee gewonnen kunnen worden, maar meer ook niet en gelet op de vraag van TS duurt de overgang érg lang.

Het feit dat het bij TS langer duurt doet vermoeden dat er wat anders aan de hand is. Mogelijk hangt er een usb harddisk permanent aan het systeem? Externe harddisks zijn redelijke vertragers bij de opstart.

[edit] : ik heb 2000 al referentiekader genomen omdat ik in huis nog een oldtimer AMD Athlon 1900XP uit 2000 hebt staan (snelheid 1600 of zo) waarvan het booten eigenlijk net zo snel verloopt als op mijn huidige core2duo. [end edit]

Laatst bewerkt:
quandeor

Ik heb er wel een externe harddisk aanhangen
ik zal eens effe checken

Ik vermoed dat als je die ontkoppelt, het opstarten stukken sneller gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan