• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd en Dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter28

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2009
Hoi,
Het is voor mij moeilijk uit te leggen dus ik zal zo duidelijk mogelijk proberen te zijn.
op me werk hebben wij een storings overzicht , hierin zitten de tabellen voor Begin tijd Storing , Eind tijd Storing.

Ik heb het al voor elkaar gekregen om Excel automatisch de minuten te laten berekeningen tussen de begin tijd van de storing en de eind tijd. (Dit doe ik met de formule: INTEGER)

Nu loop ik tegen het probleem aan dat wanneer een storing tot de volgende dag duurt, dat de formule de gehele dag door berekent naar de volgende. Wat ik wil is:

Dat bij het berekenen van de tijd in minuten, Excel ophoudt met minuten te berekenen als onze werkdag voorbij is.

Dus op een of andere manier moet ik excel laten weten dat de dag geen 24 uur duurt, maar van 08:00 tot 17:30. (9,5u)

Iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat wanneer een storing is begonnen om 16:00 en duurt tot de volgende dag 12:00, Excel de minuten niet verder rekent dan 17:30 en weer begint met rekenen om 08:00 tot 12:00.

Even zelf uitgerekent zou excel dus met een uitkomst moeten komen van: 330 minuten.

Als je meer informatie nodig hebt, laat het me weten.

Laatst bewerkt:
als je een voorbeeldbestandje toevoegt (ontdaan van gevoelige informatie) is het makkelijker dit onmiddellijk in de juiste formule te gieten.

mvg

Hallo Peter,

Allereerst is het denk ik belangrijk om naast het begin en eindtijdstip ook de dag ervan op te nemen. Dat maakt rekenen met tijd over de daggrens heen een stuk eenvoudiger.
Om nu nog even verder op jouw vraag terug te komen: kijk eens op
http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm
onder 13-1-2009, waar gesproken wordt over dag en nachttarieven.
Als je dan het eindgetal nog eens vermenigvuldigd met 60 heb je jouw minuten.

Zie hieronder het document. Heb er zelf nog even een opmerking ingezet.

Bekijk bijlage 78875

een ALS functie toegevoegd in kolom C. De formule in kolom D blijft ongewijzigd.
Zie bijlage

Nota: Dit geldt dus wel enkel als je ervan uitgaat dat als de eindtijd (in B) kleiner is dan de begintijd (in A), dat de eindtijd op de volgende dag plaatsvindt, en dus niet 2 of 3 dagen later.
Het toevoegen van datums zou meer duidelijkheid scheppen.

Bijlagen

Srry voor de late reactie. Ik heb het nu met jullie hulp kunnen oplossen.
Allemaal heel erg bedankt voor de reactie`s en de moeite die gedaan is.
Als ik weer is hulp nodig heb, weet ik jullie te vinden :cool::p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan