• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijd in als functie in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

yuwardi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mei 2015
Dag iedereen,

Ik heb een probleem met het gebruik van tijd format in mijn excel bestand. Ik wil graag als de tijd tussen 23:00 tot 07:00 is het resultaat "Laag" en anders "Hoog" behalve als het weekend (zaterdag en zondag) is. In het weekend is het resultaat altijd "Hoog". Dit is een functie om electriciteit prijs te bepalen ahankelijk van de dag en tijd. Ik heb de functie als (en(F6>(23/24);F6<(E6<7/24)) gebruikt maar dat werkt niet, ook andere functie toen ik andere forum keek. Ik ben er benieuwd aan waar de fout ligt. Hierbij stuur ik ook het bestand om te kijken. Alvast hartelijk bedankt!

Groetjes,

Yuwardi

Bijlagen

Zo wellicht:

Code:
=ALS(EN(REST(E6;1)>0,291666666666667;REST(E6;1)<0,958333333333333;D6<>"zaterdag";D6<>"zondag");"Hoog";"Laag")

=IF(AND(WEEKDAY(A6;2)<6;HOUR(E6)=MEDIAN(HOUR(E6);7;23));"hoog";"laag")

Hier nog een mogelijkheid.

Nog een mogelijkheid.
PHP:
=ALS(OF(NIET(NETWERKDAGEN.INTL($A6;$A6;1));EN(UUR($E6)>=7;UUR($E6)<23));"hoog";"laag")

@ Willem,
Bij uw formule heeft hij steeds laag tarief aan tijdens het weekend. De AND functie moet een OR functie worden.
Ook bij de MEDIAAN functie zit er nog een foutje, nu gaat hij pas om 24 u over naar laag tarief.

@Cobbe ook bij jou loopt het verkeerd in het weekend

Laatst bewerkt:
Ik had weekend inderdaad verkeerd om gelezen en 23 moet dan 22 worden
Plongske heeft feestdagen nog mee genomen (=weekend tarief?) maar dit is niet duidelijk aangegeven hoe dat gerekend moet worden.
Hier alle oplossingen naast elkaar.

Bijlagen

In mijn formule zijn er op heden geen feestdagen meegenomen, maar de mogelijkheid is er wel.;)

Als je in kolom E alleen tijden zet (zonder datums) dan gaat het ook met:

=CHOOSE(MATCH(-1+E4*24;{-1;6;22;40};1);"laag";"hoog";"laag")

maar het moet ook kunnen met iets als:

=IF((E95*24-7)<=0;"laag";"hoog")

Laatst bewerkt:
Onzettend bedankt iedereen! De formula werkt nu. Sorry, ik heb verkeerd verteeld, in het weekend moet de tarief laag zijn. Dus wat Cobbe heeft gedaan is juist. Nog een vraag, als ik ook wil dat de tarief op feestdagen laag is afhankelijk van de uur (op 1 januari, 1 april, 30 april, 9 mei, 20 mei, 25 dec en26 dec), zou ik dat manuaal doen of kan ook met een formula?

Ik begrijp het niet goed.
als ik ook wil dat de tarief op feestdagen laag is afhankelijk van de uur
Als het een feestdag is, is het dan ook volledig die dag aan laag tarief anders moeten we er toch geen rekening mee houden?

Als het op feestdagen volledig in laag tarief is zie kolom J.
met op een apart blad de feestdagen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan