• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

lupot

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2002
Als ik in een cel de tijd laat verschijnen door: =nu() dan krijg ik de huidige tijd, wanneer ik deze formule in een volgende cel terug ingeef en enter verandert de tijd in de vorig cel echter ook. Hoe kan ik maken dat de tijd eenmaal hij in een cel staat niet meer verandert als ik een volgende cel de tijd laat geven?

Dit werkt inderdaad, maar als ik =nu() enter, en dan F2 > F9 > enter in een macro tracht te gieten wil dit niet werken, blijkbaar neemt ie alleen =nu() over en niet f2 f9 enter... wat nu?

Als het de bedoeling is deze vraag in VBA code te verwerken krijg je inderdaad een andere situatie, en andere oplossing. Gelieve dit in de initiële vraag te verduidelijken aub.

Wat je kan doen in VBA is de datum wegschrijven in een variabele en deze variabele dan in een cel schrijven.

bv.

Code:
HuidigeDatum=Now
range("A1")=HuidigeDatum

Wat is VBA? Ik zou gewoon een knop op het werkblad willen plaatsen waar er op geklikt word en waarmee in de cel die ik aangeef de datum + tijd komt te staan en die niet meer verandert....

Heb ondertussen begrepen (na een beetje Googlen) dat VBA waarschijnlijk Visual Basic is.;)

VBA staat voor Visual Basic for Applications.

Wanneer je een macro opneemt schrijft Excel eigenlijk code in VBA. Deze code is meestal niet optimaal. Gelukkig bestaat er ook de mogelijkheid om zelf code te schrijven binnen Excel.

In mijn vorige post heb ik de code gegeven die je nodig hebt om je probleem op te lossen. Je kan de code oproepen door in Excel Alt+F11 te drukken.

Visual Basic for Applications.

Loop maar eens even naar de plaatselijk bib of boekenwinkel voor een deftig handboek ;)

Je zult dan een macrootje maken zoals:
Code:
Sub datum()
Range("A1").value = now()
End sub

Dan maak je op je werkblad een knop via de werkbalk Tekenen. Rechter muisklik > Macro toevoegen. Kies de macro "Datum".

Groeten,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan