tijd instellen beklijft niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

nynke57

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2011
Berichten
4
L.S.,
wat te doen met een computer waarvan de tijd elke keer bij opstarten op 00.00 staat?
Ik stel hem (telkens) opnieuw in bij vakje rechtsonder, configuratiescherm en instellingen. Toepassen en OK. Desondanks blijft dat niet hangen. Heel lastig! Volgens mij is het systeem Windows 95 of 98. De provider is KPN.
 
Wanneer heb je voor het laatst het batterijtje op het moederbord vervangen?

Deze batterij zorgt voor spanning om de instellingen (van o.a. de tijd) vast te houden..
 
moederbord

dank voor je reactie!
Het betreft de computer van mijn moeder. Geen idee of dat ooit vervangen is, gezien de leeftijd van het beestje, nooit denk ik.
Waar zit dat en hoe kan ik dat vervangen?
wat voor type batterij betreft dat?
 
Hoi,

Een zogenaamde Cmos-batterij is een oplaadbaar batterijtje, dat ervoor zorgt dat een aantal basale gegevens van de computer opgeslagen blijven.
Bij het aanzetten worden deze gegevens 'ingelezen' voordat Windows of een ander besturingssysteem wordt gestart.
Er zit ook een quartzklokje op het moederbord dat ook 'onder stroom' blijft middels die batterij.

Jou klacht heeft dus waarschijnlijk te maken met het feit dat dat batterijtje niet meer goed oplaadt.
Je kunt de computer zelf openmaken en op zoek gaan naar dat bewuste batterijtje (zie bijlage).
Je kan ook kijken of er iemand in je kennissenkring is die dit vaker bij de hand heeft gehad. Je kunt ook de computerkast meenemen naar een computerwinkel en vragen of ze het daar even voor je willen doen.

cmos_battery.jpg
 
Laatst bewerkt:
hartelijk dank voor het meedenken en antwoorden!
Ga op zoek naar een batterij: CR2032 en ga dan op zoek naar de plek op het moederbord waar die hoort.
Tot zover is mijn vraag beantwoord.
 
Hoi,

Omdat het een al wat oudere computer is, zou ik de batterij er eerst uithalen omdat ze 'destijds' niet allemaal hetzelfde waren.
Sterker: er zijn zelfs moederborden uit die tijd (Win '95 / '98) waar de batterij vastgesoldeerd is.
 
Laatst bewerkt:
Hai,

Dank voor de tip!
IK ga eerst maar eens poolshoogte nemen......
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan