tijd meten in een grafiekreeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justme47

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2008
Van deze reeks (in Excel 2000) wil ik de tijd meten vanaf het punt waarop de spanning gaat dalen tot het punt waarop de lijn verder weer recht loopt.
Er zit veel storing op de grafiek.
Ik heb gespeeld met gemiddelde waarden.
Dit lukt voor de horizontale delen in de grafiek maar ik loop vast vwb het bepalen van het
gemiddelde van de schuine lijn.
Ik heb ook gespeeld met trendlijnen maar ik weet niet hoe je hiermee kunt rekenen en hoe je deze apart kunt weergeven.

Kunt u me een denkrichting aangeven?

Bijlagen

Hmm... Ik weet niet of Excel de juiste tool is voor deze; persoonlijk zou ik kiezen voor een aanpak waarbij je de eerste afgeleide van de graviek gaat bekijken. Deze zal eerst 0 zijn, daarna een negatief getal en later weer 0. Ik weet echter niet of Excel ook kan differentieren...

gr. Maurice

De vergelijking bepalen van die trendlijn is onbegonnen werk. Als je een trendlijn neemt met een makkelijkere vgl (bv. een polynoom van een bepaalde orde), dan kan je de vgl van de trendlijn tonen op de grafiek, afgeleide berekenen, gelijk stellen aan 0, en uitrekenen. Uiteraard zal die polynoom bijlange na niet zo mooi aansluiten bij de data.

Wigi

tijdmeten in een grafiek

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb het gemiddelde van meetpunten 1 tot 41 genomen en dit gezet op pos20 in kolom C. De meetpunten van punt 41 tot 81 staan op pos60. En zo verder voor de hele reeks.
De rode punten vormen deze gemiddelde waarden.

Is dit een correcte benadering?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan