• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd optellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie28nl

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Weet iemand hoe je deze minuten en seconden bij elkaar optelt...en dan nog het liefst met een filter erop als erbij kolom C BB staat.

Ben er nu al ruum 2 uur mee bezig en vele forums bezocht maar het lukt me maar niet )-;

Bijlagen

Ha Daar,

Het is goed dat je in je vraag zegt dat het om minuten en seconden gaat, want Excel denkt dat de ingevoerde waarden in kolom A uren en minuten zijn.

Daarnaast zijn de waarden ingelezen als tekst, daarom kon Excel ze niet optellen. De makkelijke oplossing is om 161 keer in een cel te gaan staan en op Enter te rossen. Maat dat is minder leuk ;-)

Ik heb dus eerst de boel omgezet naar minuten en seconden door in kolom C de formule
=WAARDE("00:"&A2)
te zetten (en naar beneden door te trekken.

Hij geeft dan in kolom C allemaal hele kleine getallen, maar dat is geen punt. Excel ziet een dag van 24 uur als 1, en elk deel van die 24 uur (zoals 32 seconden) is een deel van 1 (in dit geval 0,00037037)

In F1 kun je dan vervolgens
=SOM.ALS(C:C;"BB";D: D)
(N.B. in deze formule zit een spatie die er niet hoort, maar anders werd het een smiley...)

En volgens mij ben je er dan. Kun je aub aangeven of dat klopt?

Loop helaas bij de eerste formule alvast...de A2 kleurt blauw dat het fout is )-;

Kun je hem anders ingevuld voor me uploaden? Als het niet teveel moeite is :o

Ho laat maar...type te letterlijk over waarde=value in English.

Laatst bewerkt:
Nog eenvoudiger is om alle getallen te delen door 60 (uren naar minuten)

Zet in een lege cel 60 kopieër dit getal
Selecteer kolom A en dan via plakken speciaal selecteer je 'delen door' en dan OK
en je heb alles meteen in minuten en seconden.

Dan kan in cel A163 gewoon dit blijven staan.
Code:
=SUMIF(C2:C162;"BB";A2:A162)

Werkt super...als het goed is (kan iemand me checken) zijn alle minuten en seconden bij elkaar waar BB bij staat 4:30:33.....

ik kom op iets anders uit???

Bijlagen

Via beide manieren (dank voor de simpele variant overigens) kom ik uit op 5:06:37 ... ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan