tijd optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste mensen, ik heb een veld : "tijd" met korte tijdnotatatie en een tekstveld "duur" met daarin bv "45" (alszijnde 45 minuten, dit kan bijv ook 120 minuten zijn etc). Nu wil ik graag de waarde in het tekstveld "duur" optellen bij het veld "tijd"en zo de eindtijd bepalen. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit moet doen ?? Hartelijk dank alvast. Friend

Omdat Tijd en Tijdsduur niet dezelfde eenheid vertegenwoordigen, zul je eerst één van de twee moeten omzetten naar de eenheid van de ander.
Om de Tijdsduur om te zetten van (bijvoorbeeld) 45 minuten naar een getal dat je kunt optellen bij de Tijd, moet je deze formule gebruiken: [Tijdsduur]/(60*24)
De uitkomst daarvan tel je bij de Tijd op.

Hallo OctaFish, Dank maar weer voor je reactie :thumb: Als ik mijn veld tijdsduur in een nieuw onafhankelijk veld de formule
HTML:
=[Tijdsduur]/(60*24)
er op los laat (met bv 45 min) krijg ik 0,03125. Als ik dan de volgende formule probeer
HTML:
=[tijd]+([tijdsduur]/(60*24))
krijg ik : # fout. Enig idee wat er fout is aan mijn opstelling? Friend

Ik heb het berekeningentje uitgetest in Excel, voor het gemak, en daar werkt het (uiteraard) prima. Misschien doet deze aanpassing het wel:

SELECT Tijd, [Tijdsduur]/(24*60) AS Minutes, [Tijd]+[Minutes] AS TotaalTijd FROM Tabel

Bij mij wel in ieder geval...

OctaFish, Wijsheid voor de wijzen ... die fase ben ik nog niet in aangekomen met mijn uitwerking hiervan. Voor de duidelijkheid : ik plaats deze formule
HTML:
SELECT Tijd, [Tijdsduur]/(24*60) AS Minutes, [Tijd]+[Minutes] AS TotaalTijd FROM Tabel
in mijn onafhankelijke veld "Eindtijd" in mijn rapport .Select Tijd is de procedure neem ik aan. [Tijdsduur] is mijn veldnaam. [Tijd] is mijn veldnaam/begintijd? [Minutes] wordt benoemd bij As minutes daar heb ik geen eigen veld voor. Maar dan : AS Totaaltijd From Tabel. Betekent dit dat ik nog een veld moet aanmaken ??

Hij geeft nu de foutmelding : Syntax Error (Missing Operator) in query expression:confused: Friend

Wijsheid komt met jaren, danwel dagen, danwel uren.... Het gaat blijkbaar om een berekening op een rapport? Ik ging uit van een query....
Dan wordt het verhaal iets anders. Waar precies in het rapport moet de berekening worden gemaakt? Detailsectie, rapportkoptektst?

OctaFish, in de detailselectie van het rapport per regel. (voorkeur) Ik kan het eventueel ook wel in de query zetten. Komt de formule dan in een nieuwe kolum bij veld ? Moet ik daar nog iets extra aanmaken? Friend

Het is het handigst denk ik als je de tijdberekening opneemt in de query. Dan zie je het als een extra veld in de Veldenlijst, en hoef je 'm alleen maar op je rapport te zetten.

OctaFish, Hartelijk dank. :thumb: Gaan we doen. Zo zie je maar weer : komt tijd ... komt raad :) Thanks. :thumb: Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan