• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd "pakken" tussen begin- en eindtijd

• Onderwerp starter Onderwerp starter rct
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rct

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2015
Goedenavond,

Ik ben bezig met het maken van een overzicht met de afhandeltijd van orders. Dit wil ik doen om de gemiddelde drukte op het uur van de dag in kaart te brengen. Bijvoorbeeld een order is om 12:00 begonnen en om 18:00 afgehandeld. Dan betekent dit dat de order om 12:00 actief was, maar ook om 13:00, 14:00, etc. Ik heb op het moment wel een begintijd en een eindtijd, maar ik weet niet hoe ik de uren die ertussen liggen kan "pakken". Het mooie zou zijn als ik een tijd zou kunnen invoeren bijvoorbeeld 12:51-22:04 en dat ik een filter kan maken waardoor ik kan zien dat deze order om 13:00 nog in behandeling was. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is in Excel.

Bedankt alvast,

Rct

plaats even een voorbeeld bestandje hoe het eruit moet zien.

Ik heb nog geen voorbeeld omdat ik niet weet of het wel kan. Ik heb nu alleen een lijst met orders met een kolom met een begintijd en een kolom met een eindtijd. Ik zou iets willen maken waarmee per uur kan zien hoeveel orders er actief zijn geweest. Dus welke order er om 00:00 was, welke om 01:00, etc. Ik hoop dat het zo misschien iets duidelijker is en vraag het anders gerust als je me niet begrijpt.

Een lijst met orders is een begin. Plaats dat graag, danwel een uitgeklede versie ervan.
Ik kan mij voorstellen dat je het aantal orders dat op een bepaald tijdstip actief is wilt weten. Dat is te doen.
Als je het aantal actieve orders, voor opeenvolgende tijdstippen met vaste tussenpozen, peilt krijg je een beeld van de drukteverdeling over de dag.

Hee Plongske,

Precies wat jij hebt gemaakt bedoel ik. Heel erg bedankt in ieder geval al! Mijn verstand van Excel is alleen beperkt dus mijn vraag is hoe je het hebt gedaan en hoe ik het kan toepassen op een grotere hoeveelheid orders.

rct

Laat maar. Ik ben er denk ik al uit hoe het moet.

rct

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Ik heb een voorbeeld van de lijst met orders bijgevoegd. Het voorbeeld van Plongske werkt echt goed. Ik om alleen een paar problemen tegen voor mijn orders. Als een order bijvoorbeeld loopt van 12:00-18:00 kan het ook zijn dat dit over een aantal dagen is. Dit wordt niet meegenomen in de in de formule van Plongske. Ook kan het zijn dat een order bijvoorbeeld begint om 19:00 en eindigt om 04:15. De formule neemt dan alleen de tijd van 04:15-19:00. Het laatste probleem dat ik tegenkom zijn de tijden die in mijn lijst met orders anders zijn ingevoerd waardoor de formule ze niet pakt. In het voorbeeld is op het eerste oog te zien dat de begin- en eindtijd alleen bestaan uit een tijd, maar als je het vakje dubbelklikt dan verschijnt er ook een datum. Hierdoor doet de formule het niet. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om weg te halen. Heeft iemand een idee?

als de looptijd meer dan 24 uur is, zul je ook in rij 1 48 uren (of meer) moeten opnemen.
rij 1 moet de maximale doorlooptijd representeren.

Heel erg bedankt voor je moeite Piet Bom! Ik ga kijken of het hiermee gaat lukken.

rct

Ik heb ook even een poging gedaan. Ik ben daarbij uitgegaan van jouw laatste voorbeeld bestand, waarbij ik wat aanpassingen gedaan heb in de formattering (daarbij kwamen mooi bruikbare datums te voorschijn) en overbodige kolommen verwijderd.
Daarnaast heb ik ingespeeld op jouw initiële vraag.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nog even een kleine aanvulling op mijn oplossing.
De formule behoeft een kleine correctie: de toevoeging -1/24 is niet nodig als we ook de net daaraan voorafgaande > vervangen door >=.
Verder kunnen we de formule wat fool-proof maken door het gebruik van de functies GEHEEL en REST:
Code:
=ALS(EN(A2<GEHEEL($F$1)+REST($G$1;1)+1/24;B2>=GEHEEL($F$1)+REST($G$1;1));1;0)
Ook zou je daaraan nog een validatie op G1 toe kunnen voegen met de waardes voor de gehele uren.
Echter de formule biedt de mogelijkheid andere blokken dan de gehele uren als meetblok te gebruiken.
Door in G1 een ander tijdstip te kiezen, bijv 13:30 en in de formule de factor 1/24 te vervangen door 1,75/24, dan bekijk je de werkdruk in een periode beginnend om 13:30 en met een lengte van 1 uur en 3 kwartier. Hierbij dan wel de validatie op G1 aanpassen

Laatst bewerkt:
En om dan ook maar even aan te sluiten bij voorgaande oplossingen (beeld van een dag) deze versie, waarbij wel wordt gewerkt met een meetperiode van 1 uur.
In de formule wordt een eindtijd van bijv 14:00 nog meegeteld bij 13:00.
Om dit aan te passen: enkel het =-teken in de formule verwijderen.

Bijlagen

Bedankt Thoralf! Ik ga kijken wat het beste werkt.

Het voorbeeld van Piet Bom is denk ik wel het meeste wat ik zoek. Ik kom er alleen niet uit met iets. Als bijvoorbeeld een order meerdere dagen duurt, dan zie je alleen een rij met alleen maar eentjes. Als een order langer dan een dag heeft geduurd dan kan het zijn dat een order bijvoorbeeld twee keer om 13:00 aanwezig is geweest. Is het mogelijk dat dit wordt meegenomen in de formule, dus dat er in plaats van een 1, in dit voorbeeld bij 13:00, een twee komt te staan? Zelf heb ik een beetje geprobeerd, maar het werd er alleen maar slechter op.

Nog even wat verder geknutseld.
Het gedeelte in de rijen 1 t/m 25 geeft de werklast per order voor een te kiezen dag.
Het gedeelte in de rijen 30 en hoger geeft de werklast per dag en per uur voor een periode van 31 dagen met een in te geven startdatum.
Voor de berekening wordt geen gebruikgemaakt van het bereik D1:AA25.

Bijlagen

Bedankt iedereen voor jullie tips! Ik ben eruit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan