• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd tellen problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magoo

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2012
Heb een blad waar diensten en tijden staan
In blad1 heb ik een kalender daar selecteer ik de dienst via puldownmenu
De dienst-uren en tijden zoek ik dan op in de tabblad diensten.
De cel waar ik de uren op wil tellen heb ik ingesteld in [uu]:mm
zodra ik =SOM(B10:H10) gebruik krijg ik als uitkomst 1703:30 terwijl er 27:30 uur zou moeten staan.
Komt het omdat ik tijd tel die ik heb opgezocht uit tabblad diensten?

Is het een fout in Excel of mijn fout :confused:

Bijlagen

In kolom E van tab Diensten gaat het niet goed, je telt daar volgens mij 24 dagen bij op.
Als je de celeigenschappen daar ook op [uu]:mm zet, zal je zien dat de uitkomst ruim 500 uur is.

Ik zou het zo doen, maar er zal ongetwijfeld een nettere oplossing zijn.
Code:
=ALS(ISLEEG(A3);"";ALS(C3>B3;C3-B3;1-(B3-C3))-D3)

Frank

Laatst bewerkt:
Hi,

Wijzig je formule op blad "Diensten" E3 :

Code:
=ALS(ISLEEG((ALS(B3>C3;((1-B3)+C3);C3-B3)));"''";(ALS(B3>C3;((1-B3)+C3);C3-B3)))

Groet,

Joske

Het kan door gebruik te maken van de modulo: tijden zijn de cijfers achter de komma in Excel.
Dit is dan voldoende:
PHP:
=MOD(1+C2-B2-D2;1)

Ik zou meer gebruik maken van ingebouwde Excel-voorzieningen: de dynamische tabel bijv.
Daarmee maak je tegelijkertijd een tabel waarmee op allerlei andere manieren gewerkt kan worden: draaitabellen, grafieken etc.
Zie de bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In kolom E van tab Diensten gaat het niet goed, je telt daar volgens mij 24 dagen bij op.
Als je de celeigenschappen daar ook op [uu]:mm zet, zal je zien dat de uitkomst ruim 500 uur is.

Code:

Frank

Frank en Joske,

Ik ga er vannacht naar kijken, afgelopen nacht zag ik de oplossing niet meer, vermoeidheid zal ook wel meegespeeld hebben.

Laatst bewerkt:
Het ken door gebruik te maken van de modulo: tijden zijn de cijfers achter de komma in Excel.
Dit is dan voldoende:
PHP:
=MOD(1+C2-B2-D2;1)

Ik zou meer gebruik maken van ingebouwde Excel-voorzieningen: de dynamische tabel bijv.
Daarmee maak je tegelijkertijd een tabel waarmee op allerlei andere manieren gewerkt kan worden: draaitabellen, grafieken etc.
Zie de bijlage.

Hoi Snb,

De tabel in blad1 is juist niet de bedoeling, de opbouw van de kalender gaat automatisch via vba
mijn collega's zijn nogal autistisch, dus moet het er hetzelfde uitzien als op het werk.
Alleen de tellers van wat op mijn werk gebruikt wordt zijn zeer ondoorgrondelijk.
Aangezien ik nog maar 18 p/w werk en ik alleen in de nachtdienst tijd heb om hieraan te werken, als mijn eigen werk gedaan is.
schiet het niet echt op, maar geduld is een schone zaak ;)

haha dat soort collega's is herkenbaar.. Ik werk vaak met HBO geschoolde maar een excelsheet goed vullen of (leren) gebruiken schijnt onoplosbaar te zijn.

Je probleem zit inderdaad in die kolom E op dienstentabblad als ik de antwoorden hier combineer.

kom ik tot de formule =ALS(ISLEEG(C3);"";REST(1+C3-B3-D3;1)) in cel E3.
en als je die formule dan in heel kolom E zet (althans het gebruikte bereik) dan klopt de berekening altijd.

De REST() formule (ENG: MOD() ) . helpt hier goed omdat tijd is altijd een fractie van 1 is en de rest functie geeft altijd een de fractie van 1 weer en voorkomt dat er een negatieve waarde ontstaat als de eindtijd na middernacht ligt.
dat is namelik een veelvoorkomend probleem bij tijdrekenen in excel. om middernacht wordt de tijdwaarde weer 0 en per uur komt daar 0,4667... bij

Code:

Frank
Frank,
ik heb erna gekeken, maar de formule 24-(B3+C3)-D3 die ik heb gebruikt is omdat als je van 22:00 tot 07:00 de volgende ochtend werkt
dat de uren dan goed wordt weergeven, je telt dan over 2 dagen, anders tel je inderdaad teveel maar als je 24 uur er van aftrekt krijg je de juiste uren.

haha dat soort collega's is herkenbaar.. Ik werk vaak met HBO geschoolde maar een excelsheet goed vullen of (leren) gebruiken schijnt onoplosbaar te zijn.

Je probleem zit inderdaad in die kolom E op dienstentabblad als ik de antwoorden hier combineer.

kom ik tot de formule =ALS(ISLEEG(C3);"";REST(1+C3-B3-D3;1)) in cel E3.
en als je die formule dan in heel kolom E zet (althans het gebruikte bereik) dan klopt de berekening altijd.

De REST() formule (ENG: MOD() ) . helpt hier goed omdat tijd is altijd een fractie van 1 is en de rest functie geeft altijd een de fractie van 1 weer en voorkomt dat er een negatieve waarde ontstaat als de eindtijd na middernacht ligt.
dat is namelik een veelvoorkomend probleem bij tijdrekenen in excel. om middernacht wordt de tijdwaarde weer 0 en per uur komt daar 0,4667... bij

Hoi Roel,

Duidelijke uitleg, gelijk aan Snb.
Ik gebruikte altijd als ik tijden over 2 dagen (nacht) moest berekenen (24-22:00+07:00) dan alleen nog indien er een pauze is daar weer vanaf trekken.
Wat ik wel raar vind is dat de ik dezelfde uitkomst krijg te zien, maar als je dan weer ermee gaat rekenen dat excel het dan toch weer anders behandeld dan wat er in de cel staat.

Maar probleem is weer opgelost, en weer wat geleerd :D
Bedankt allemaal weer voor de oplossingen

Laatst bewerkt:
Frank,
ik heb erna gekeken, maar de formule 24-(B3+C3)-D3 die ik heb gebruikt is omdat als je van 22:00 tot 07:00 de volgende ochtend werkt
dat de uren dan goed wordt weergeven, je telt dan over 2 dagen, anders tel je inderdaad teveel maar als je 24 uur er van aftrekt krijg je de juiste uren.

Die had ik begrepen inderdaad, maar volgens mij is het echt zo dat 24 als getal wat anders is dan 24:00 uren.
De 24 als getal staat echt voor 24 dagen in tijdsnotatie.

Bij uu:mm notatie vervalt elke veelvoud van 24:00 in de weergave, dus in weergave gaat wel goed. Ga je er mee rekenen zijn het echt 23 dagen te veel.

Frank

Laatst bewerkt:
Is @Magoo gelijk aan @Mr. Magoo de Master van Worksheet.nl?

Ere wie ere toekomt.
Mooi eens weer iets van je te vernemen.
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan