Tijd van bezoek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lapixx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hoi,

ik wil met behulp van PHP een aantal stats over bezoekers van een website opslaan. Een probleem waar ik nu tegenaan loop: Hoe kan ik de tijd van een bezoek/sessie meten? Of een zo nauwkeurig mogelijke schatting maken?

Continue een XHR doen naar de server lijkt me een beetje overkill, en ik zat eerder te denken aan het session ID te gebruiken om bij het opvragen van een pagina een delta tijd op te tellen (dus gebruik maken van 2 sessie variablen: een variable die de tijd van het laatste request bevat en een variable met de totale tijd). Of iets in die richting.

Hoe dan ook, misschien weten jullie een betere methode om dit te doen?

Alvast bedankt,
Lapixx

De tijd is op te vragen door
PHP:
<?php
echo date("H:i:s");
?>
De uitkomst is bijvorbeeld
18:30:24
Meer informatie over de functie date() is hier te vinden

Veel geluk:)

Het is lastig te meten, je kunt bijna niet checken hoelang iemand op een pagina is en het is nog lastiger om te checken hoeveel van die tijd gebruikt wordt om de pagina te lezen, en hoeveel tijd de pagina open staat terwijl de gebruiker op de wc zit...

Het beste kun je gewoon voor elke pagina de opvraagtijd bijhouden en die in een tekening of grafiek uitzetten, dan kun je het wel ongeveer zien.

Wat je ook kunt doen is Google Analytics gebruiken, das 10 minuten werk en dan heb je ineens een heleboel informatie over de gebruikers van je website; meer dan je zelf ooit zou kunnen verzamelen.

Dat begrijp ik, maar om een redelijke schatting te maken kun je dat buiten het hele verhaal houden lijkt me.

Hoe dan ook, ik las dat Google Analytics gebruikt maakt van 2 cookies voor het bijhouden van de lengte van een sessie, namelijk __utmb en __utmc (voor de duidelijkheid noem ik ze even B en C).

Een snelle zoekactie verteld me het volgende:
B wordt aangemaakt wanneer de bezoeker de website opent, en slaat dan een timestamp op. B verloopt bij het verlopen van de sessie (door geen expire waarde op te geven). C verloopt echter na 30 minuten. Op deze manier zou je de exacte tijd van het verlaten van de website kunnen weten.

Maar hoe gaat dit in zijn werk? Bij elke pageview kan PHP de cookies uitlezen, maar hoe zou het mogelijk zijn de tijd van het einde van de sessie te kunnen zien?

Bij elke pageview kan PHP de cookies uitlezen, maar hoe zou het mogelijk zijn de tijd van het einde van de sessie te kunnen zien?

Je kunt met PHP volgens mij alleen bij iedere pageview sessie of cookie date wijzige. Maar bij het verlaten van de site is er bij mij weten geen actie op jouw server en kun je geen sessie of cookie data wijzige.

Volgens mij is het dus niet mogelijk met alleen PHP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan