• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdblokken op de goede plek op een tijdlijn zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuin047

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2002
Ik krijg uit de bct gegevens met tijden over vrij werk en pauze.
Deze wil ik op een 24 uurs blokgrafiek zetten op de goede plek met aan het einde de totaal uren
Bijv. Ik ben 10 uur vrij. Van 10 tot 12 gewerkt. Van 12 tot 13 pauze. Van 13 tot 18'gewerkt. 18 tot 24 vrij.
Dan zou het blokdiagram dus moeten beginnen met bijv. 8 witte blokken dan 2 rode blokken 1 oranje blok , 5 rode blokken. 6 witte blokken. En vervolgens de totalen v18 w7 p1
De tijdsverschillen van de betreffende data kan ik uit de bct-gegevens halen en in kolommen zetten.
Hoe nu verder? Ik ben al aan het stoeien geweest met grafieken maar kom geen blokje verder.

Zonder xls voorbeeldje komen wij ook geen blokje verder.

zoiets ?

Bijlagen

Nou. Het komt in de richting.
Ik heb een vereenvoudigde tabel gemaakt met gegevens zoals ze uit de boordcomputer worden aangeleverd.
De aanduiding is op dag uur minuut seconden.
Ik heb voor het gemak de tabel in hele uren gezet. Je krijgt dan meerdere diensten van werkblokken per dag (die in de totaaltabel moeten worden samengevoegd op één tijdsblok van 24 uren.
Dan krijg je dus een overzicht zoals ik rechtsonder kunstmatig heb ingekleurd met de dagtotalen en de weektotalen.
Zoiets moet uiteindelijk de bedoeling zijn. Rechtsboven is de tabel per regel die dan per dag moet worden samengevoegd.
Bij de originele gegevens wordt alles dus aangegeven in uren min. sec. en dit wil ik ook niet afgerond in de grafiek hebben.
Zit ik ook met het probleem dat de werktijden door de 0:00 uren gaat in de nacht.
Zou leuk zijn als dat gaat lukken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik ga proberen het voorbeeld te uploaden.
Bekijk bijlage helpl tijden.xls

Laatst bewerkt:
zoals in blad2 ?
in B1 staat in de formule TIJD(0;30;0), maak van die 30 eens 15 en kopieer die formule naar rechts totdat je aan middernacht komt.
Zo heb je het per kwartuur, maar ik kon het niet doen, anders werd het bestand te groot.

Bijlagen

Zoals jij al zegt, het bestand wordt te groot als je hem baseert op een tijdsverschil van 15 minuten. En als ik het dan ook nog per minuut wil doen dan wordt het een megabestand.
Ik heb voorlopig iets om mee te puzzelen in mijn vakantie.
Een ieder bedankt voor de gedane moeite.
Ik ga in de zon verder rommelen.

mits wat VBA kan je tot dit komen

Bijlagen

De tabel die jij op blad 2 hebt gezet heb je handmatig gemaakt.
Om zo'n tabel uit de gegevens van de boordcomputer te krijgen wordt ook een gecompliceerd verhaal.
Ik ga binnenkort naar de taxi-expo en eens vragen wat ze daar voor handen hebben.
Bedankt voor de moeite zover.

nou, nou, het is voor 95% klaar, alleen hoe vaak ga je opnieuw aan de slag per dag, want per keer moet ik 3 series voorzien.
pas even de tijden aan in de bijlage blad1 en ga dan naar blad 2, dat zou moeten werken.
Nu enkel nog uitbreiden, hoeveel dagen wens je te zien ...

Bijlagen

Ik vind het een beetje gênant om je aan het werk te zetten, maar wat jij maakt kan ik niet voor elkaar krijgen. Dat gaat mijn routine te boven.
Ik sluit een tabel bij van ongeveer een halve maand.
Per maand krijg ik dus ongeveer 80 regels met max. 7 keer werken en pauzes per dag.
Als ik dan de aanduiding uren minuten seconden van dagtotalen, rechts van de grafiek kan krijgen dan zou dat heel mooi zijn.

Alleen als je tijd hebt. Bedankt.Bekijk bijlage Kopie (2) van tijden.xls

zie bijlage
je zet de gegevens die je uit je andere programma haalt in werkblad "gegevens" kolommen A-I.
Daarna druk je op de groene knop in kolom J.
De tijden worden verwerkt in een tabel in kolommen K:N.
Daarna worden de tijden netjes uitgesplitst naar vrij,werk,pauze in het werkblad "hulpblad" zodat die straks netjes de grafiek aansturen.
Op tabblad "resultaat" krijg je bovenin je grafiek, die heb ik nu voor het testen enorm opgerekt in de horizontale richting, want alleen zo zie je bv. dat je op 18/9 eventjes 36 sec gewerkt hebt rond half een 's middags. Er zijn nog zo van die momenten dat je heel eventjes van status verandert. Nu mag je per dag 15 cycli "vrij-werk-pauze" doorlopen, ik denk dat dat voldoende zal zijn. Anders doen we er straks nog een paar bij.
Onder de grafiek van je een draaitabel met de dagtotalen van "werk" en "pauze" en het aantal keer van beiden.
Als je na middernacht rijdt, dan zijn die uren wel al getotaliseerd op de volgende dag.

Kan je het zo een beetje volgen ?
Straks mag je die grafiek weer verkleinen, want zo is hij wel 2 schermen breed.

Hoe haal je trouwens die gegevens uit je boordcomputer ? Is dat een csv-bestand of zo ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik vind m steengoed. Hoe krijg je het voor elkaar!!

Ik krijg ze aangeleverd uit de boordcomputer als een beveiligd bestand met incriptie.
Dat wordt geconverteerd naar een csv bestand.
Maar tja. Uit enorme lange lijsten met getallen kan ik niet zien hoe lang ik de afgelopen week heb gewerkt en wanneer en hoe lang ik de pauzes heb gehad.
Dat is bij de taxi nog al aan zware beperkingen onderhevig.
Ik ga over een week weer aan het werk, en dan laat ik je weten of er nog iets veranderd dient te worden.
Voor alsnog hartelijk bedankt.

ok, ik wacht even af.
Vermoedelijk ga je die paar keer dat je door middernacht gaat, de uren ervan nog op de vorige dag willen hebben ???
Nu nog een bijlage, waarbij ieder blokje omrand is, zodat je nog iets beter onderscheid ziet. Is een bepaalde rand relatief dik, dan heb je daar meerdere statusveranderingen, die elk maar een paar seconde duren.

Bijlagen

Ik vind m heel mooi. De uren na middernacht kunnen gewoon op de dag blijven.
Het gaat er om dat ik het aantal blokken voor de pauze rust en vrij snel kan zien.
Om te kijken of ik een nachtrust heb gehad van 11 uur, of van 3 + 9 uur, en hoeveel uren weekend vrij ( 43 uur ) ik heb genomen en wanneer.
De meerdere status veranderingen in hele korte tijd zullen verder wel achterwege blijven omdat dit het uittesten van het systeem betreft.

Weer hartelijk bedankt.

Nog even aan het spelen geweest. Wat meer data ingevoerd tot ik een foutmelding kreeg.
Het maximaal aantal dagen dat ik kan invoeren is één maand.
Daarna geeft hij een foutmelding.
Hij is leuk en werkt prima.
Ik ga verder rommelen, nog 5 dagen vakantie en dan weer op de auto om hem uit te proberen met nieuwe data.
Merci.

Eigenlijk is het zo te maken, dat je telkens een nieuwe csv-file inleest en dat excel de gegevens onthoudt. Zo krijg je een soort geschiedenis.
Nu kan je bv. niet weten dat je op 1 september een rustprobleem gehad hebt of niet, omdat je niets meer weet van augustus.

Bijlagen

Inderdaad. Maar ik kan ook na een week weer 6 weken inlezen om te kijken hoe het afgelopen tijdsverloop is.
De controle gaat over vier weken. Als je één weekend maar 24 ipv 45 uur rust hebt genomen dan moet je dat de volgende week ingehaald hebben.
Met dit overzicht kun je het tenminste beter zien dan dat kleine k...schermpje in de auto met 50 schermpjes met tijden waar je geen gebak van kunt maken.
Het is niet zo als bij de elektronische tachograaf dat je bijtijds wordt gewaarschuwd.
De techniek is soms niet het meest ideale middel.
Gelukkig zijn er techneuten zoals jij die het leven van een controlerende ambtenaar iets vaker kunnen teleurstellen. :-)

Laatst bewerkt:
@kuin047,

Persoonlijk zou ik toch de laatste optie van @cow18 gebruiken. Ik weet niet of het voor de taxibranche van pas is, maar in de transportwereld zijn nog wat meer regeltjes. Zo mag in een periode van 26 weken het gemiddeld aantal gewerkte uren per week niet boven de 48? uur uitkomen. En dan is het wel weer van belang om een geschiedenis op te bouwen. Een ander voordeel is dat, als je een "database" opbouwt, je er na verloop van tijd leuke analyses op los kan laten. Het is maar een gedachte:)

Er zit een groot verschil tussen transport en taxi regels.
Bij transport is de rijtijd ook echt rijden.
Bij de taxi is geen sprake van continu rijden. Dus daar heeft men het over de maximale werktijd per dag en per week.
De taxi mag max. 15 uur per dag werken waarvan 9 uur wezenlijk rollen.
Maar voor het totaal overzicht is een opbouw van een geschiedenis bestand wel leuk is voor alle analyses.

Hier een overzicht van de regels. Het is even puzzelen wat ze nou bedoelen.

Maximale rijtijden
■ Dag 9 uur, 2 keer per week 10 uur
■ Week 56 uur
■ Twee weken 90 uur
Pauzes
■ Bij dienst van meer dan 5,5 uur 30 minuten
■ Bij dienst van meer dan 10 uur 45 minuten
■ afwijking bij collectieve regeling mogelijk
(Splitsing mogelijk in periodes van 15 minuten)
Minimale rusttijden per dag
■ Bij één bestuurder
Dagelijkse rusttijd 11 uur binnen 24 uur
(aaneengesloten) 3 x tussen twee wekelijkse rusttijden verminderd naar 9 uur
Dagelijkse rusttijd 12 uur binnen 24 uur bij
(opgesplitst) verdeling in twee stukken waarvan de eerste minimaal 3 uur en de tweede
minimaal 9 uur
■ Twee bestuurders 9 uur binnen 30 uur
Minimale rusttijden per week
■ Taxivervoer In iedere twee weken 2 x 45 uur, of
45 en 24 uur (met compensatie voor het einde van de 3e week)
(tussen wekelijkse rusttijden niet meer dan 6 maal 24 uur)
Werktijden
■ Week gemiddeld 48 uur in periode van 26 weken
Bij afwijking gemiddeld 55 uur.

Heb ik er voor jou ook ééntje: http://www.opleidingtaxi.nl/Rijtijden%20besluit%20personen%20vervoer.pdf.

Ik weet niet of deze nog actueel is. Maar hierin moet je in een periode van 52 weken in ieder geval 13 vrije zondagen gehad hebben. Dus zo heeft ieder rijtijdenbesluit zijn eigen "voordelen"

Nb. Ik ben zelf geen chauffeur (werk wel in de transportsector vandaar mijn opmerking over dat er ook regelgeving bestaat over een langere periode). En zoals jezelf al aangeeft is het af en toe lastig om een rijtijdenbesluit correct te interpreteren.

Nb2. Deze is ook lekker duidelijk:
Maximaal 35x per periode van
13 achtereenvolgende weken.
Maximaal 20 uur per 2 weken
tussen 0.00uur en 6.00uur.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan