Tijdelijke query voor selectie records

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chantie83

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2010
Goedenmorgen,

Een vraag in de hoop dat iemand mij hier kan helpen. Voor de database die ik aan het bouwen ben, ben ik bezig om te leren te programmeren in VBA (niet erg makkelijk :evil:)

De bedoeling is dat in formulier “Klanten” op een knop geklikt kan worden, waardoor er een tijdelijke query wordt aangemaakt waarin men m.b.v. selectievakken kan aangeven welke klanten aangeschreven moeten worden.

Een tijdelijke query, omdat deze selectie elke keer kan veranderen (lijkt mij althans het beste).

Naar aanleiding van de selectie, dienen de gegevens van de geselecteerde records doorgestuurd te worden naar het rapport Brief. Hier kan men dan vervolgens kiezen voor de optie printen.

Is er iemand die weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Bijkomend probleem als er een voorbeeld van een code gegeven zou of kan worden, welke gegevens dien ik aan te passen naar de objecten uit mijn database?? Is dit alles wat tussen “ “ staat of nog meer?

Sorry voor mijn simpele (?) vragen :o

Bedankt alvast voor de hulp,

Groetjes Chantie83

Ik kan je even geen voorbeeld geven omdat mijn pc plat ligt, maar je kunt met VBA inderdaad tijdelijke queries maken, die dan ook niet worden opgeslagen. Je kunt overigens ook een 'vaste' tijdelijke query maken, die je bijvoorbeeld opslaat onder de naam qTemp, en waarvan je via VBA de SQL code steeds aanpast.
Het voordeel van de eerste methode is dat er geen fysieke query te zien is, die een gebruiker dan per abuis kan verwijderen. Het voordeel van de tweede methode is dat je de query ook kunt draaien buiten de procedure om, wat in sommige gevallen een voordeel kan zijn.
Uit het hoofd: met de opdracht CurrentDB.QueryDefs.Create("",SELECT * FROM tabel") maak je een tijdelijke query. Met CurrentDB.QueryDefs.Create("qTemp",SELECT * FROM tabel") maak je de query qTemp. Zoek in de VBA help op Querydefs en je krijgt van beide varianten een voorbeeld te zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan