• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijden aftrekken en splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Trek af S12 (11:00) minus 8:00 = 3:00

=(S12-$Y$5)

echter als de uitkomst groter is of gelijk aan 2 dan moet de uitkomst gesplitst worden naar cel U12 is 2 en V12 is het verschil met 3:00 minus 2:00

in U12 staat dan 2:00 en V12 1:00

Hoe doe je dat?

Laatst bewerkt:
U12:

PHP:
=min(s12-y5;"2:00")
v12:
PHP:
=s12-y5-u12

Mooi. Ik denk dat ik hier rijk mee ga worden! Bedankt. Eerst wilde het niet, maar dat lag aan het lettertype daardoor ontstond #####. Kun je negatieve waarden ook nog uitschakelen? Iets van ;""

Ik plaats het bestand want het klopt toch niet helemaal. Als we kijken naar kolom AC dan staan daar negatieve getallen. Dat kan niet, want er is geen sprake van overwerk. Mogelijk moet er een extra kolom komen of anders in de formule dat als de gewerkte tijd gelijk of lager is dan 8 uur kolom S wordt aangehouden om te vermenigvuldigen met kolom S
Nu moet ik naar kolom T uitwijken voor 8 uur.

Bekijk bijlage Werktijd-reistijd berekenen_bewerkt van Gert.xlsx

Waarom maak je van iemand anders vraag een eigen vraag? Kan je dan in in het andere draadje met een oplossing komen? Lijkt mij een beetje dubbel.

Kan je dan in in het andere draadje met een oplossing komen?
Jij weet net zo goed als ik, dat ik dat helemaal niet kan. Dat voorbeeld van Gert is mij veel te ingewikkeld. Maar ik vond het leuk daar zelf op mijn eenvoudige manier iets van te maken. Lijkt mij dan ongewenst om in die topic van Gert daar mensen mee lastig te vallen en ik zit dan in te breken.

Je kan er een =ALS( functie omheen zetten met de voorwaarde dat S7<8:00 uur dan......

En: "2:00" = 2/24, idem voor "8:00" = 8/24

Dan kan je toch gewoon dat andere draadje volgen?
Dat probeer ik ook wel, maar Gert heeft een andere opbouw en wensen en voorwaarde voor mij is dat de uitvoering voor mij simpel en te begrijpen is. Daar kom ik dan ook weer dingen tegen waarbij ik hulp nodig heb. Zal kijken of ik dat van HSV voor elkaar krijg.

Laatst bewerkt:
=ALS(S12<=8;(S12*W12*24))
Deze zet ik in AB12 dan komt er 220 te staan en dat moet zijn maximaal 160 (maximaal 8 standaard uren). Want S12 is 11:00 is hoger dan 8 en 8 uur valt buiten overwerk.
Dus de formule moet anders.

Ik weet ook niet hoe die negatieve getallen in kolom AC komen?

Begin de formule aan te passen in kolom U.
En de functie Als heeft ook een ONWAAR kant.

Als je formules wijzigt krijg je geen enkel voorbeeld. In het venster geen foutmeldingen, maar er komt alleen waar of onwaar te staan. Ik stop ermee want met dit document ben ik vanmorgen 10:00 uur begonnen, heb constant doorgewerkt en nog een uur en ik ben dood. De helpfunctie binnen Excel is waardeloos. Nergens goede praktische voorbeelden te vinden.

En bij foutmeldingen duizend maal hetzelfde errorscherm waar niemand iets aan heeft.

De help is uitstekend.
Ik schreef al dat de =ALS( ook een ONWAAR kant heeft.

=Als(iets is waar; dan waar; anders niet waar)

Om je op weg te helpen:
In U7 en doorvoeren.
Code:
=ALS(S7<8/24;0;MIN(S7-Y$5;2/24))

Laatst bewerkt:
De vraag ook gesteld op Excel Experts Nederland Forum. Deze reactie gegeven op het antwoord daar.

Aan die antwoorden heb ik vrijwel niets. Ik kom als mensen vragen stellen op een forum direct met concrete oplossingen, ga niet moeilijk doen en voorwaarden stellen. Jullie gedragen je als leraren en elite.

Waarom heb je een forum als je mensen niet wilt helpen? Er is totaal geen empathie voor mensen met beperkingen. Schande!

Ik ben het een beetje zat de laatste jaren sinds het overlijden van Thijs en Cobbe. Deze hielpen de mensen altijd zonder voorwaarden en iedereen was voor hun gelijk. Het is nu een elite en lerarengedoe in de Excelsectie. Blijkbaar zijn deze mensen meer als een ander.

Ik heb duizenden vragen en problemen beantwoord en opgelost op Helpmij.nl, zonder voorwaarden. Dank of geen dank maakt mij niets uit. Ik help anderen gewoon.

Jammer dat je het zo opvat @Senso.

Ik help je waar ik kan en geef je een formule met uitleg waar je niet op reageert.
Nu durf ik wel te schrijven na zo'n reactie van jouw kant waarmee jij anderen dan wel mee geholpen hebt als je de =ALS(... nog niet begrijpt.

Ik hoop voor je dat het bestand van @cow18 panklaar is.
Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan