• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ekimike86

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2006
Ik heb in een database kolommen met persoonsnummers en kolommen met de websites die zij bezocht hebben. Voor elke keer dat zij een pagina bezochten is de tijd opgeslagen. Echter heeft een persoon vaker een pagina kunnen bezoeken. Nu wil ik berekenen hoelang welke pagina in totaal is bezocht verdeeld over de personen (het zijn 2 personen over 100 bezoekmomenten).

Datum Tijdstip IP Adres PPnr Paginanaam Kijkduur
5-4-2010 9:51:44 127.0.0.1 - WWW "GET/p_21/index.html HTTP/1.1" 200 482 414 482 46 - - - p_21 index
5-4-2010 9:51:44 127.0.0.1 - WWW "GET/p_21/headache.html HTTP/1.1" 200 3578 460 3578 0 - - - p_21 headache
5-4-2010 9:51:45 127.0.0.1 - WWW "GET/p_21/contents.html HTTP/1.1" 200 1306 464 1306 31 - - - p_21 contents
5-4-2010 9:53:28 127.0.0.1 - WWW "GET/p_21/index.html HTTP/1.1" 200 482 414 482 15 - - - p_21 index

zo zien de eerste regels er uit. Ik heb geprobeerd een formule van tijden uit B2 tot B88 te koppelen aan de links in F2 tot F88 maar daar gaat van alles mis.

Laatst bewerkt:
Dat kan je perfect met een draaitabel.
Plaats je file even online...

Of - als het om geen al te groot aantal rijen gaat - met somproduct.
Zulk soort vragen is al zó vaak op dit forum aan de orde geweest.

Leuk is dat, als je surfgedrag zo wordt bijgehouden....

Laatst bewerkt:
Dat kan je perfect met een draaitabel.
Plaats je file even online...

een draaitabel zorgt ervoor dat ik een dropdown menu krijg nietwaar (verdeeld per pagina?). Echter moet ik ook rekening houden met het feit dat er 2 verschillende personen gemeten zijn.

Ik denk dat de draaitabel een oplossing kan zijn, maar als het via een formule kan lijkt het me beter omdat ik in het andere geval niet zie hoe ik de 2 personen kan scheiden. Heb het bestand (88 rijen) bijgevoegd. Ik ga ondertussen even aan de slag met die draaitabellen, kende dat eigenlijk tot op heden nog niet.

Bijlagen

De drie regels laten zich makkelijk omzetten naar Excel, maar ze bieden te weinig informatie:
  • 2 personen?
  • starttijd is bekend, maar eindtijd?
  • Terugkeer naar eerder gekozen pagina?
Edit: Ook in het nieuwe bestand vind ik geen antwoorden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je hoeft geen start of eindtijd je kijkt gewoon van cel B2 naar B3 hoelang er over gedaan is en dat per bezochte webpagina. Zo krijg ik uiteindelijk dat webpagina index 3.14 is bezocht en headache 2.43 om maar wat te noemen.

als het via een formule kan lijkt het me beter...
Waarom probeer je dat dan niet ?
Natuurlijk met dan, zoals hierboven al geschreven, zowel begin- als eindtijd bekend zijn.
Als je na kolom C twee kolommen invoegt met resp. begintijd in kolom B, eindtijd in kolom C en eindtijd -/- begintijd in kolom D, dan is bv. de tijd die persoon p_21 doorgebracht heeft op "GET/p_21/headache.html HTTP/1.1" gelijk aan:

=SOMPRODUCT((J2:J100=J2)*(H2:H100=H2)*(D2: D100)) (zonder spaties)

Nogmaals: zo'n soort vraag is hier al vaak aan de orde geweest.

Edit: Bericht geschreven en geplaatst voordat ik het laatste bericht van de vragensteller had gelezen.
De berekening is echter daaraan aan te passen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het zo ga oplossen:

Om de kijkduur te berekenen van een pagina neem ik de tijd van de volgende cel en die trek ik weer af van de pagina die ik wil berekenen. daarvoor gebruik ik "=TEKST(B3-B2;"u:mm:ss"), hierdoor krijg zal ik de kijkduur van de pagina in rij 2 krijgen.

hier ga k even mee stoeien

eigenlijk moet de formule nog iets verbeterd worden zodat je de verschillende personen uit elkaar haalt, maar dit geeft je al een idee

Bijlagen

Ik heb de draaitabelen manier gewoon naast de complete uitwerken dmv de formule zoals ik die heb gepost geplaatst.

Dank voor de snelle input lieden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan