• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijden omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2007
Hallo,

ik heb een vraag ivm met tijdsnotaties.

voorlopig werk ik met de celeigenschap :mm:ss om tijden aan te duiden.
nu zou ik graag deze tijden omzetten in het honderdmatig stelsel.
bv wanneer ik een tijd heb van 1:30:00 (1 uur en dertig minuten) dat dit kan veranderd worden naar 1,5
of bv 1:45:00 dat het dan 1,75 wordt. ik heb al heel wat gezocht om dit juist te kunnen formuleren bij celeigenschappen, maar ik vindt het niet

zou iemand mij kunnen helpen aub?

mvg
Alexander

Kies in het lijstje bij celeiegenschappen voor 1 van de bovenste 2: 'general' of 'number' (sorry, werk met Engelse versie)

Hallo

oké, tientallig stelsel dan ;)

Verhoog,
ik snap niet echt wat je beboeld. volgens mij zal ik zelf een aangepaste celeigenschap moet schrijven, maar tis juist dat dat ik niet hoe ik het zou moeten schrijven, ik heb al vele pogingen gedaan zoals, :00 of ,00, ... maar dit is niet juist;...

Alexander,

als in A1 de tijd staat. Zet dan in B2 =A1*24
De celeigenschappen van B2 moet je op standaard zetten.

of bij celeigenschappen bij aangepast zet je dit neer: 0,00 "uur"

werkt dit voor je?

Koosl

Laatst bewerkt:
hallo,

dit blijkt nu dan toch niet de ideale oplossing te zijn. dit werkt wel, maar niet in mijn geval.

er zou geen enkele bewerking bij mogen komen. het zou ideaal zijn moest het enkel via celeigenschap veranderd kunnen worden.

iemand een oplossing?

mvg Alexander

Graag gedaan Alexander.

Zet je de vraag dan op opgelost?

Koosl

koosl,

ja als ze opgelost is zet ik ze op opgelost, maar nu heb ik juist gezien dat het toch niet luk zoals je had uitgelegd. het zou effectief bij celeigenschap moeten veranderen, zonder dat er een bewerking ofzo zou moeten bijkomen...

een idee?

mvg alexander

Alexander,

en als je de formules erlangs zet en daarna bij alle nieuwe gevonden waarden deze kopieren en met plakkenspeciaal over de tijden heen kopieert?

Dan kunnen de formules weer weg en je hebt de tijden omgezet in decimalen.

is dat misschien iets?

koosl.

Met alleen celeigenschappen te wijzigen gaat het NIET lukken.
Je zal het moeten fixen met koosl's advies (*24 en celeigenschappen : getal met 2 (of meer) decimalen).

GiMe

hallo,

ik heb dit nu geprobeerd maar dit lukt me niet, in VBA heb ik 3 macro's geschreven voor de 3 verschillende tijdsnotaties, maar wanneer je op de knop drukt voor tientallig stelsel klopt het niet meer, dan veranderd het allemaal terug naar 0

de formule in cel A6 is =subtotaal(109;A1:A5)
dit is ook de formule die dan werkelijk voorkomt in mijn programma. deze formule is wel geprogrammeerd in VBA in mijn programma

in bijlage heb ik een eenvoudig voorbeeld bijgestopt

Bijlagen

Beste Alexander86,

Je kan niet in één en dezelfde cel eerste een formule plaatsen (subtotaal) en wat later (al dan niet met VBA) deze waarde vermenigvuldigen (met 24) en terug in dezelfde cel droppen. Deze nieuwe waarde dient geplaatst te worden in een nieuwe cel of je krijgt een kringverwijzing.

GiMe

Beste Alexander,

Tijden en datums zijn getallen met speciale opmaak. Je zult bij het omrekenen dus zowel de inhoud van de cel als de opmaak moeten wijzigen.
Stoei eens met het volgende:
Code:
ActiveCell.Value = ActiveCell.Value * 24
ActiveCell.NumberFormat = "0.00"

Bovenstaande code maakt van bijv. 13:45:00 uur, het getal 13,75.

Groeten,
Richard

Alexander,

probeer dit eens.
code zet in kolom A alle tijden om in cijfers met 2 decimalen.

Code:
Sub TijdNaarDecimalen()
' code zet alle tijden in kolom A om naar cijfers met 2 decimalen
Dim c As Range
    For Each c In Range("A:A")
        If c.Value <> "" Then
            c.Value = c.Value * 24
            c.NumberFormat = "0.00 ""uur"""
        End If
    Next
End Sub

Koosl

Hallo

Alvast bedankt aan iedereen die heeft helpen zoeken naar een oplossing.

Ik heb gewoon in de 3 verschillende macro's telkens de formule van cel A6 opnieuw herhaald met telkens hun specifieke opmaak per macro ...

mvg Alexander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan