• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdschaal x-as wordt niet correct weergegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meetertje

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2022
Goedemiddag,

Ik heb in Excel een dataset die bestaat uit een tijdreeks in kolom A en data van 3 sensoren in de kolommen B, C en D. De intervaltijd tussen de meetwaarden is echter niet overal even groot. Wanneer ik nu een grafiek maak, dan worden de tijden van Kolom A op de horizontale (X) as weergegeven als 0:00:00. Zie onderstaande afbeelding. Wat ik ook probeer qua instellingen, ik krijg het niet voor elkaar dat daar de tijdstippen komen te staan. Weet iemand hier een oplossing voor?
1706199443684.png

Bijlagen

Verwijder het grafiekgebied op rij 820 (niet echt nodig, maar wel slordig) en maak cel K828 leeg (idem).
In je data komt 81 keer de waarde #NAAM? voor, er is kennelijk iets misgegaan bij het verzamelen van je data.
Op rij 728 ontbreken waarden.

Plaats deze macro achter werkblad Data en voer hem een keer uit.
Code:
Sub Macro1()
    For Each Rng In Range("A3:A850")
        Rng.FormulaR1C1 = Trim(Rng.Value)
    Next
End Sub
Dubbelklik in de grafiek op de aslabels van de horizontale as.
In het scherm "As opmaken" zet je Minimum op 0,475 en Maximum op 0,62.
Verklaring:
Je tijd loopt van 11:24:56 (= 0,475% van een dag van 24 uur) tot 14:49:54 (= 0,62% van 24 uur)

Vervolgens zie je in de grafiek een gat, er mist data tussen 14:10:46 en 14:23:45.
Bijgaand het bestand waarin ik e.e.a. al heb uitgevoerd, de werkbladen Blad1 en Blad3 heb ik om ruimte te besparen verwijderd, 99kB versus 1288 kB.

Bijlagen

De tijden die in kolom A staan zien eruit als tijden maar is tekst er staan nl een spatie voor.
Maak er een echte tijd van voor excel (spatie wissen en vermenigvuldigen met 1) en de X-as geeft keurig de juiste tijd weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan