In een excel-werkblad had ik een reeks tijden als kolomkop. (7:00, 7:30, 8:00, ...., t/m 6:30, dus voorbij de 0:00 en verder. In totaal 48 kolomkoppen). In die kolommen wordt dan iets berekend wat met dat betreffende half uur te maken heeft. Een formule in de tabel vergeleek daarbij de waarde van de kolomkop met een ander veld. En na de 0:00 werkte die formule niet meer.
De oorzaak bleek te zijn dat er in de reeks vanaf 0:00 t/m 6:30 eigenlijk stond: "1-1-1900 6:30". Ik zag dat bovenin waar je formules kan invoeren. In de velden voor de 0:00 stond dat niet.
Ik kon dit handmatig veranderen door het datumgedeelte te verwijderen, en daarna werkte de formule.
Toch begrijp ik dit niet.
Het format van beide velden was namelijk precies gelijk (ik bedoel via rechtermuisklik > celeigenschappen > getal). Ik dacht dat daar bepaald werd of er wel of geen datum in het veld meekomt.
De weergave in de tabel zelf was ook gelijk.
Ik heb ook bij het aanmaken van deze kolomkoppen geen verschil gemaakt tussen de tijden vóór en ná 0:00. (Ik denk dat ik de 48 velden van de kolomkoppen met de vulgreep heb gemaakt, nadat ik handmatig de eerste paar heb gemaakt.)
Maar blijkbaar is er dus toch verschil in de eigenlijke inhoud van het veld mogelijk.
Hoe had ik dit van te voren kunnen voorkomen? En hoe ontstaat dit verschil?
Ik werk met dit bestand trouwens in Excel 2003.
Thanks in advance!
Philip
De oorzaak bleek te zijn dat er in de reeks vanaf 0:00 t/m 6:30 eigenlijk stond: "1-1-1900 6:30". Ik zag dat bovenin waar je formules kan invoeren. In de velden voor de 0:00 stond dat niet.
Ik kon dit handmatig veranderen door het datumgedeelte te verwijderen, en daarna werkte de formule.
Toch begrijp ik dit niet.
Het format van beide velden was namelijk precies gelijk (ik bedoel via rechtermuisklik > celeigenschappen > getal). Ik dacht dat daar bepaald werd of er wel of geen datum in het veld meekomt.
De weergave in de tabel zelf was ook gelijk.
Ik heb ook bij het aanmaken van deze kolomkoppen geen verschil gemaakt tussen de tijden vóór en ná 0:00. (Ik denk dat ik de 48 velden van de kolomkoppen met de vulgreep heb gemaakt, nadat ik handmatig de eerste paar heb gemaakt.)
Maar blijkbaar is er dus toch verschil in de eigenlijke inhoud van het veld mogelijk.
Hoe had ik dit van te voren kunnen voorkomen? En hoe ontstaat dit verschil?
Ik werk met dit bestand trouwens in Excel 2003.
Thanks in advance!
Philip