• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijdvelden met of zonder datum-deel

Status
Niet open voor verdere reacties.

HeuvelP

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2015
In een excel-werkblad had ik een reeks tijden als kolomkop. (7:00, 7:30, 8:00, ...., t/m 6:30, dus voorbij de 0:00 en verder. In totaal 48 kolomkoppen). In die kolommen wordt dan iets berekend wat met dat betreffende half uur te maken heeft. Een formule in de tabel vergeleek daarbij de waarde van de kolomkop met een ander veld. En na de 0:00 werkte die formule niet meer.

De oorzaak bleek te zijn dat er in de reeks vanaf 0:00 t/m 6:30 eigenlijk stond: "1-1-1900 6:30". Ik zag dat bovenin waar je formules kan invoeren. In de velden voor de 0:00 stond dat niet.
Ik kon dit handmatig veranderen door het datumgedeelte te verwijderen, en daarna werkte de formule.

Toch begrijp ik dit niet.
Het format van beide velden was namelijk precies gelijk (ik bedoel via rechtermuisklik > celeigenschappen > getal). Ik dacht dat daar bepaald werd of er wel of geen datum in het veld meekomt.
De weergave in de tabel zelf was ook gelijk.
Ik heb ook bij het aanmaken van deze kolomkoppen geen verschil gemaakt tussen de tijden vóór en ná 0:00. (Ik denk dat ik de 48 velden van de kolomkoppen met de vulgreep heb gemaakt, nadat ik handmatig de eerste paar heb gemaakt.)

Maar blijkbaar is er dus toch verschil in de eigenlijke inhoud van het veld mogelijk.
Hoe had ik dit van te voren kunnen voorkomen? En hoe ontstaat dit verschil?
Ik werk met dit bestand trouwens in Excel 2003.

Thanks in advance!

Philip

Philip, stuur aub een voorbeeldje mee

en ik ben wel benieuwd naar de formule die in de fout gaat

Laatst bewerkt:
Datum- en tijdvelden in Excel zijn in de achtergrond gewoon getallen, waarbij 1 gelijk is aan 1-1-1900, 2 gelijk aan 2-1-1900 etcetera.
Dus een willekeurige datum heeft een volgnummer dat het aantal dagen sinds 31-12-1899 aangeeft, met dien verstande dat 1900 abusievelijk als schrikkeljaar is aangemerkt.
Datums zijn de gehele getallen, tijden zijn de waarden achter de komma. Bijvoorbeeld 6:00 is in normale getalweergave 0,25 (6/24).
Een veld dat als "tijd" is geformateerd (bijvoorbeeld uu:mm), laat in het veld alleen het deel achter de komma zien, ongeacht het deel vóór de komma.
Dat deel is wél zichtbaar in de formulebalk, als datum.
Uitzondering: een veld dat als :mm is gedefinieerd, laat wél aantallen uren >= 24 zien. Geschikt voor verstreken tijden (versus het gebruik van tijden als tijdstip).

Als je een kopregel maakt zoals bovenbeschreven, dan kun je 7:00 en 7:30 invoeren en dan de rest vullen door beide velden te selecteren en dan het kleine zwarte blokje rechtsonder (de vulgreep) naar rechts te slepen, hetgeen de reeks continueert. Alleen telt dat gewoon door na 23:30 met waarden van 1 en hoger, dus vandaar dat er vanaf dat punt een datum bijkomt. Vanaf 0:00 moet je dus een nieuwe reeks beginnen: 0:00 en 0:30 invullen, beide velden selecteren en naar rechts slepen.

Laatst bewerkt:
Je kan het ook in een formule zetten welke je naar rechts door kan slepen. Dan heb je geen last van datums die meegenomen worden.

Met in A1 de starttijd dan in A2
PHP:
=(A1+0,5/24)-GEHEEL(A1)

1/48 is makkelijker. ;)

Dan strookt een half uur (0,5) met het aantal uren in een dag (24) niet meer met de uitleg van MarcelBeug:d

=rest(a1+1/48;1)

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
Ik heb nog even een voorbeeld hierbij gevoegd, maar het antwoord is al ongeveer duidelijk. (De bedoeling van mijn werkblad was om een visualisatie te maken van een rooster.)

MarcelBeug: "(.. ) Alleen telt dat gewoon door na 23:30 met waarden van 1 en hoger, dus vandaar dat er vanaf dat punt een datum bijkomt. (..) " Dat verklaart het.

Het stuk tot 23:30 heeft dus helemaal geen datum. Die datum komt erbij als je doorsleept vanaf 23:30 uur. Dat is dan vervolgens 1-1-1900. In het voorbeeld heb ik een rij opgenomen met "Datum als getal" en dan zie ik dat de getallen vóór 0:00 ook kleiner dan nul zijn. Dus zonder datum.
De 0 voor de komma, betekent dus niet "31-12-1899", maar betekent "geen datum in het veld opgenomen." Dat is wel even oppassen als je de vulgreep gebruikt. Doordat bovenstaande constructie, kunnen er velden zonder datum en velden met datum ontstaan, wat je niet ziet in de opmaak of de weergave in het raster zelf. Die moet je dan ofwel handmatig aanpassen, of een formule gebruiken.

Bedankt voor de reacties.

Philip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan