Tikkend geluid bij opstarten PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

LordCandyCap

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2013
Hallo mensen,

Ik heb (denk ik) een probleem.
Als ik mijn computer opstart, dan kunnen er twee dingen gebeuren:
1. Hij start hem op met een tikkend geluid (2 of 3 tikken) en start dan vervolgens goed op.
2. Hij start hem niet op, ik hoor geen tikkend geluid en mijn computer geeft blauw scherm met het bericht dat hij een onderdeel niet kan vinden en wellicht niet is aangesloten (error 0xc000000e). Tevens zie ik als ik dit doe dat mijn hardeschijf LED op mijn computer heel zacht rood brandt, dus dat er niet wat gebeurd. De eerste paar seconden wel, maar zodra hij bij het blauwe scherm komt knippert hij niet meer rood.
Tevens ziet hij bij het fout opstarten (dus bij optie 2) ook mijn toetsenbord en muis niet meer, alsof deze geen stroom meer krijgen van de computer. Ik dacht dus dat het misschien mijn voeding kan zijn, maar alle lampjes binnenin de computer (waaronder de leds van de fans) branden nog wel.

Ik denk dus dat het een probleem is met mijn harde schijf. Kan iemand mij helpen hoe ik dit kan controleren en eventueel kan fixen?

Dit zijn de componenten uit mijn computer:
Gelid Tranquillo Rev.2 koeler
Corsair Vengeance 2x4 GB 1866 MHz
WD Blue WD10EZEX 1TB HDD
Samsung SH-118AB DVD-ROM schijfstation
Corsair CX Series Modular CX750M voeding
Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz
MSI Z87-G45
MSI GTX770 2GB GDDR5
Samsung 840 EVO Basic 120GB SSD
Asus XONAR Essence STX geluidskaart

Alvast bedankt! :)

Laatst bewerkt:
Als die tikken uit de hdd komen, dan is dat niet goed.

Komen die tikken uit je harde schijf?

Je harde schijf kan je als ie het nog doet testen met allerlei programmaatjes. Als je bekend bent met Hiren's bootcd of ubcd, dan kan je vandaaruit je hdd controleren op fouten. Je maakt dan een bootcd op een andere pc die wel te vertrouwen is. Daarna stop je dat cd'tje in jouw eigen pc, en start van cd/dvd op. De rest wijst zich vanzelf.

Je kan ook naar de website van de fabrikant gaan, en daar een testtooltje ophalen.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb net eens goed geluisterd en hij komt niet uit mijn harde schijf.

Nieuwe theorie :P
Het komt uit de buurt van mijn moederbord/CPU fan/CPU. Kan het tikkende geluid veroorzaakt worden door mijn moederbord (of CPU/fans/ videokaart/ geluidskaart)?
Want misschien is het mijn moederbord, als hij namelijk niet goed opstart dan krijgen mijn externe apparaten (toetsenbord, headset, muis, etc) geen stroom, en volgens mij zou dat kunnen als er iets mis gaat in het moederbord.
Het probleem is alleen, kan een moederbord een tikkend geluid veroorzaken?

Zijn die tikkende geluiden niet misschien beepcodes vanuit de bios? Met die beepcodes communiceert zeg maar de pc naar jou toe dat er zaken niet kloppen in je hardware. Elk stukje hardware geeft een andere beepcode.

edit: Je kan ook even kijken of de condensatoren niet toevallig kapot zijn op je moederbord. Die torentjes op het bord staan dan bol, of zijn zelfs opengesprongen soms. Als dit zo is, dan zou je het nog kunnen repareren, maar een nieuw moederbord is makkelijker.

edit2: Alles wat beweegt kan gaan tikken of ratelen of andere rare geluiden maken. Fans kunnen wat vastlopen, de videokaartfan kan niet lekker draaien. Allemaal potentiele geluidjesmakers.

Laatst bewerkt:
Je kan je harddrive makkelijk testen, heb je een andere PC tot je beschikking?
Download TestDisk

!!!ONTZETTEND BELANGRIJK!!!
Maak eerst een backup van je HDD met test disk door je disk te selecteren en dan naar Advanced -> Image Creation te gaan (klik op enter)
Dit is uitermate belangrijk!
Ga allereerst met het image aan de slag (sleep je image op testdisk), en koppel je hdd los. (zodat je hdd in tact blijft!)

Laatst bewerkt:
Ik kom er net achter dat er ook nog garantie op zit. Dus ik denk dat ik gewoon een email stuur en vraag of zij het voor mij kunnen nakijken :)

Toch bedankt iedereen! Misschien dat ik zelf ook wel even ga kijken omdat ik wel wat wil leren van computers, maar om met deze computer te beginnen is misschien wat riskant.
Nogmaals bedankt! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan