Tikkende harde schijf voor 10 seconden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Korten

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2004
De laatste week durf mijn pc (soms) tijdens het opstarten een tikkend geluid maken dat volgens mij van de harde schijf komt. Het duurt niet langer dan een 10-tal seconden en daarna hoor ik het niet meer ook al staat de pc nog 4 à 5 uren op.

Heb ik vandaag een scan uitgevoerd met Western Digital Data Lifeguard Diagnostics met als resultaat :

Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: WDC WD800JB-00CRA1
Serial Number: WD-WCA8E4780093
Firmware Number: 710.W771
Drive Type: IDE
Capacity: 80.03 GB
SMART Status: PASS
Test Result: PASS
Test Time: 22:03:27, April 20, 2006

Op het eerste zicht dus geen problemen maar toch ben ik er niet helemaal gerust in :confused:

Wat denken jullie ? Had dit programma iets moeten vinden als de schijf op zijn laatste loopt of kan ik op beide oren gaan slapen (schijf is ongeveer 4 jaar oud) ?

Zelden een goed teken. Ik zou direct belangrijke zooi veilig stellen en met een klein beetje haast een andere kopen. Die dubieuze schijf zou ik hooguit nog als tweede schijfje waar (tijdelijke geparkeerde downloads e.d. op kunnen) inzetten.

Click of death is een term die wel eens gebruikt wordt voor een harddisk falen wat zich ongeveer zo voor-aankondigt (en later bevestigd) als wat jouw harde schijf nu klopsignaalt.

Groetje,

Jasper

die schijf is aan het overlijden. raad je aan wat Anykey zegt..

Laatst bewerkt:
Je zou met windows xp een schijf controle kunnen uit proberen en kijken wat die zegt.

Korten zei:
De laatste week durf mijn pc (soms) tijdens het opstarten een tikkend geluid maken dat volgens mij van de harde schijf komt. Het duurt niet langer dan een 10-tal seconden en daarna hoor ik het niet meer ook al staat de pc nog 4 à 5 uren op.

Heb ik vandaag een scan uitgevoerd met Western Digital Data Lifeguard Diagnostics met als resultaat :

Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: WDC WD800JB-00CRA1
Serial Number: WD-WCA8E4780093
Firmware Number: 710.W771
Drive Type: IDE
Capacity: 80.03 GB
SMART Status: PASS
Test Result: PASS
Test Time: 22:03:27, April 20, 2006

Op het eerste zicht dus geen problemen maar toch ben ik er niet helemaal gerust in :confused:

Wat denken jullie ? Had dit programma iets moeten vinden als de schijf op zijn laatste loopt of kan ik op beide oren gaan slapen (schijf is ongeveer 4 jaar oud) ?

Hoi,

Ik wil geen overbodige hoop geven, maar soms is de stroomvoorziening van de Harde schijf niet meer goed. Even de boel loskoppelen en weer aansluiten.

Helaas is een tikkende HD vaak slecht nieuws.:(

mavaros zei:
Hoi,

Helaas is een tikkende HD vaak slecht nieuws.:(

Ik heb het ook gehad :o
en
Ik heb nu een nieuwe HD :thumb:
geluk dat ikzelf een backup had gemaakt ;)
want toen een week later de IT kwam om een "echte" backup te maken is ie tijdens doktorsbehandeling overleden :shocked:

Hallo

Niet altijd duidt "tikken" op een defekte h.d.d.

Soms kan het ook de voeding zijn die de oorzaak is .

Indien de betrokken p.c. een a.m.d. c.p.u. bezit , zou ik persoonlijk zeker de voeding "uittesten"

Peter

Laatst bewerkt:
@VDK_P:

Kan je dat eens uitleggen, want het probleem van te slechte voedingen ken ik, maar dat een AMD cpu daar ook een rol in speelt niet.:confused:

Ik heb ook zo'n HD.

Laatst bewerkt:
Tikkende schijven:
wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

Bron
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/16985207#hddvaag

Hallo

@ mavaro

Verduidelijking

De oudere a.m.d. c.p.u.'s zijn bekend als "kachels"

Men gebruikt ook meestal "budget" voedingen in dergelijke configuraties om de prijs nog meer te kunnen drukken.

Meestal wordt deze warme lucht enkel d.m.v. de voeding afgevoerd.

De condensatoren in deze drogen uit , met als gevolg , rimpel op de uitgangsspanningen en vermogenverlies van de voeding .

Deze voedingen hebben meestal ook problemen om de nodige piekstromen bij het opstarten te leveren.

Moest men iets duurdere componenten gebruiken in dergelijke voedingen , zouden dergelijke symptomen zich niet meer voordoen , maar ja ... de bedoeling is natuurlijk om nieuwe te kunnen verkopen ;) ;)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan