tikkende voeding en pc gaat niet aan: pas na 1 uur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Samert

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2007
Hallo iedereen,

Ik heb een Computer thuis, en als ik de computer wil aanzetten nadat er geen stroom op stond wil de computer niet aan. De boosdoener is de voeding, de voeding begint dan spontaan te tikken, ik kan dan wel 10x op startknopje drukken maar de computer wil niet aan. De voeding blijft doortikken. Na een uur wachten terwijl er nog stroom op de pc staat stopt de voeding met tikken. Ik kan dan pas de computer aanzetten, en de computer funcioneert dan goed. Nu is mijn vraag waarom tikt de voeding en moet ik soms meer dan eeen uur wachten om gebruik te kunnen maken van de computer, want na een uur ongeveer stopt de voeding met tikken en kan ik gebruik maken van de pc. Overigens zit er onder de voeding een voedingslampje en die knippert als hij tikt. Als de voeding stopt met tikken dan brand hij wel.

MVG Davido

Ik kan me voorstellen dat er een componentje in de voeding stuk is en net geen verbinding maakt. Als je er dan stroom op zet, wordt het warm en zet het net voldoende uit om verbinding te maken waardoor de computer wel aan kan?

Ik zou de voeding vervangen. Dit zijn ook de kosten niet.

Ik kan me voorstellen dat er een componentje in de voeding stuk is en net geen verbinding maakt. Als je er dan stroom op zet, wordt het warm en zet het net voldoende uit om verbinding te maken waardoor de computer wel aan kan?

Ik zou de voeding vervangen. Dit zijn ook de kosten niet.

Heb je misschien wel een idee naar wat dat getik veroorzaakt?

Niet echt, het enige wat ik me kan bedenken wat kan tikken is een relais wat omslaat maar misschien heeft iemand anders een idee?

Hallo

Je vermeld geen ouderdom v/d betrokken p.c. , maar de symptomen wijzen op een voeding met uitgedroogde condensatoren.

Deze probeert op te starten , maar door rimpel op zijn uitgangsspanningen , komt deze in beveiliging "het getik".

Een voeding die permanent "hikt" , is zeker niet gezond , mocht er een beveiliging sneuvelen , dan heb je gegarandeerd vuurwerk , indien je dan geluk hebt , is enkel de voeding defekt , indien je pech hebt , alles wat deze van voedingsspanning voorziet .

Peter

Laatst bewerkt:
ik zou maar voor een nieuwe gaan uitkijken...Behalve als de pc nog niet zo oud is, dan wordt het garantiewerk...

Hallo

Je vermeld geen ouderdom v/d betrokken p.c. , maar de symptomen wijzen op een voeding met uitgedroogde condensatoren.

Deze probeert op te starten , maar door rimpel op zijn uitgangsspanningen , komt deze in beveiliging "het getik".

Een voeding die permanent "hikt" , is zeker niet gezond , mocht er een beveiliging sneuvelen , dan heb je gegarandeerd vuurwerk , indien je dan geluk hebt , is enkel de voeding defekt , indien je pech hebt , alles wat deze van voedingsspanning voorziet .

Peter

Bedankt voor je uitleg, de computer trouwens is 4 jaar oud het is HPtje

maar volgens jouw is het getik de beveiliging, maar als hij een uur aan de stroom heeft gezeten dan gaat ie wel aan. Is de beveiliging dan uitgeschakeld, of heeft ie dan voldoende kracht?

MVG

Hallo

Nee ... de defekte condensatoren recuperen uiteindelijk een klein beetje (toename capaciteit en afname interne weerstand) , wat net genoeg is om op te starten.

Stabiel en veilig is dit uiteraard niet.

Kun je trouwens zelf controleren "rimpel" d.m.v. digitale multimeter of beter nog een oscillscoop ...

Peter

Hallo

Nee ... de defekte condensatoren recuperen uiteindelijk een klein beetje (toename capaciteit en afname interne weerstand) , wat net genoeg is om op te starten.

Stabiel en veilig is dit uiteraard niet.

Kun je trouwens zelf controleren "rimpel" d.m.v. digitale multimeter of beter nog een oscillscoop ...

Peter

Ik ben een leek in dat soort dingen, daarom heb ik nog een vraagje dat is wat bedoel je metmultimeter of een oscillscoop, waar moet ik hem aansluiten, en moet ik de voeding openmaken ?:confused:

Ik ben een leek in dat soort dingen, daarom heb ik nog een vraagje dat is wat bedoel je metmultimeter of een oscillscoop, waar moet ik hem aansluiten, en moet ik de voeding openmaken ?:confused:

Ik weet wel dat multimeter een apparaat is waarmee je spanning kan meten en kan zien of iets functioneert, maar nu vraag ik af waar moet ik het draadje van het apparaat verbinden, wnat als ik het goed heb heb je een zwarte en een rode draad. Daarnaast vraag ik me af wat je met rimpel bedoeld. Was aan het googlen maar krijg een andere rimpel (van het gezicht:eek:). Zoals je ziet een leek dat ik ben :(

Hallo

"Ik ben een leek in dat soort dingen..."

Dan is het beter/veiliger om niet zelf te proberen om een geschakelde voeding zelf te herstellen.

In een voeding zijn immers levensgevaarlijke spanningen aanwezig!!!!

Voor de volledigheid van dit verhaal:

Je controleerd de individuele voedingslijnen van de voeding d.m.v. multimeter.

B.v.b. de +5V lijn , eerst op de stand D.C. v/d multimeter, je meet dan b.v.b. 4.97V.

Dan controleer je dezelfde lijn , nu op de stand A.C. v/d multimeter, de gemeten waarde dient zo laag mogelijk te zijn (100 tot 150 mV) is een nog heel acceptabele waarde.

Uiteraard dient dit te gebeuren met een belaste voeding.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan