Tip om extra schijfruimte te verkrijgen op oudere computers (met kleine harde schijf)

Status
Niet open voor verdere reacties.

geert1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2010
Hoi allen,
Ik heb een 6 jaar oude computer met een harde schijf van 280 GB, netjes verdeeld in twee partities (C: en D:) van elk 140 GB.
Ik ruim alle overbodige bestanden wekelijks op met het gratis programmaatje CCleaner (zeker aan te raden!).
Maar nu heb ik ontdekt dat je in Windows je ook "Schijfopruiming" kan toepassen. (Ik heb Windows 7; weet niet of het volgende ook werkt onder Vista of XP.)
En groot was mijn verbazing dat ik door dit toe te passen ongeveer 17 GB aan schijfruimte heb teruggewonnen (op de systeemschijf C:).
Hoe ga je te werk?
Ga via "Configuatiescherm" naar "Hulpprogramma's voor en informatie over prestaties" en dan "Schijfopruiming openen" selecteren.
Nu kies je voor opruimen van C:.
Na een tijdje (kan lang duren!) krijg je een schermpje "Schijfopruiming voor C:".
Hier zie je al een overzicht van bestanden die opgeruimd kunnen worden.
Kies echter voor (onderaan) "Systeembestanden opschonen" en kies weer voor C:.
Windows zoekt nu de systeembestanden die kunnen verwijderd worden.
En opmerkelijk bij "bestanden van Windows update" bleef ie bij mij zeer lang bezig.
Wat blijkt (bleek) als ie gedaan had, en je weer het overzicht krijgt van op een schermpje "Schijfopruiming voor C:", dat meer dan 10 GB alleen van Windows Update verwijderd kunnen worden.
Je klikt dan op OK, en krijgt de vraag "Weet u zeker dat u deze bestanden permanent wilt verwijderen".
Klik op "Bestanden verwijderen" en Windows begint de bestanden te verwijderen (kan weeral lang duren).
Hiermee is Schijfopruiming beëindigd.
Niet helemaal, nu moet je de computer terug opstarten, en dan moest ik heel lang wachten (een twintigtal minuten) terwijl Windows "De updates aan het installeren" was.
Resultaat : 18 GB schijfruimte vrijgemaakt!

Ik weet niet of hier iemand iets mee kan doen, maar dit had en heb ik nog nergens gelezen.

Groeten,
Geert1964

Heel eerlijk? Ik denk dat misschien wel 90% van de Windows gebruikers dit tooltje wekelijks gebruikt, waaruit je dan de conclusie zou kunnen trekken dat jij één van de weinigen was die het tooltje nog niet kende. Hier op de Helpmij wordt het ook regelmatig besproken / aangeraden en er zijn heel wat pagina's waarin het wordt genoemd : Klik

Desalniettemin zullen de users die het tooltje nog niet kenden, gemak hebben van jouw bericht.

Laatst bewerkt:
Tja, dat wist ik niet.
Dan maar voor de overige 10 % die dit nog niet wist/gebruikte.
Groeten,
Geert1964

PS : Mensen die nooit (en zo zijn er velen) op een site als deze komen om een vraag te stellen of hulp te zoeken, zouden hier zeker iets aan hebben.
Maar ja, die bereik je dan ook niet.
Voor mij was het alleszins nieuw, en ik ga het zeker eens toepassen op mijn moeders computer, die nog ouder is als de mijne, en constant last heeft van te weinig schijfruimte.

Hoi,
Er zijn tig trucjes om schijfruimte vrij te maken, prullenbak niet gebruiken maar bestanden direct verwijderen, systeemherstel kleiner maken, pagefile statisch instellen, geplande back-ups uitschakelen, de Windows Update back-up bestanden verwijderen, programma's verwijderen die nooit gebruikt worden, online programma's gebruiken, externe schijf gebruiken voor foto's, muziek, video's ect.
geert1964 zei:
Voor mij was het alleszins nieuw, en ik ga het zeker eens toepassen op mijn moeders computer, die nog ouder is als de mijne, en constant last heeft van te weinig schijfruimte.
Welk besturingssysteem en hoe groot is die harde schijf v.d. pc van je moeder?

Laatst bewerkt:
Hoi,
De laptop van mijn moeder is 7, 8 of 9 jaren oud en gebruikt Vista. De harde schijf is 150 GB groot, verdeeld in twee gelijke partities.
Ze heeft nogal veel fotoreeksen van reizen en andere gebeurtenissen die ze verzamelt en in eerste instantie op de systeemschijf c: importeert.
Af en toe breng ik wat oudere reeksen over naar de d: schijf.
Verder draai ik regelmatig CCleaner bij haar, en software die ze niet gebruikt, heb ik verwijderd.
Toch blijft er soms maar 10 GB over op de c: schijf, wat, denk ik, de laptop langzaam maakt.
Daarom ga ik schijfopruiming (van de systeembestanden) van Windows zelf ook eens bij haar toepassen: Windows Update dat al 7 of 8 jaren blijft staan, moet heel wat ruimte innemen.
Als jullie nog andere tips hebben om deze zeer langzame laptop terug sneller te doen lopen, graag.
Groeten,
Geert1964
PS: De "pagefile statisch maken", hoe doe je dat, en wat levert dat op. Ik zie bij mijn eigen computer dat de ruimte voor de page file 4 GB is, en daarvan wordt meestal maar 20 % gebruikt. Soms loopt dat uit tot 40 %. Dit zie ik met een gadget dat het processor- en geheugengebruik weergeeft op mijn bureaublad.

Laatst bewerkt:
Tja, ik kan het niet beter uitleggen : Klik

Wat de ruimte op C betreft. Een goed draaiende Windows vereist 10 tot 15% vrije ruimte, m.a.w. als de C partitie nog 12 tot 18 gig vrij heeft, zit ze nog niet in de gevarenzone.
Een externe usb hdd van 500 gig kost tegenwoordig een paar tientjes................

Heel interessant, die informatie over de pagefile.
Bij mij staat ie constant op 4 GB, terwijl ik ook over 4 GB RAM beschik.
Groetjes,
Geert1964

Hoi,
De laptop van mijn moeder is 7, 8 of 9 jaren oud en gebruikt Vista. De harde schijf is 150 GB groot, verdeeld in twee gelijke partities.
Ze heeft nogal veel fotoreeksen van reizen en andere gebeurtenissen die ze verzamelt en in eerste instantie op de systeemschijf c: importeert.
Af en toe breng ik wat oudere reeksen over naar de d: schijf.
Klopt dat ik nergens lees dat je een echte backup op een totaal andere schijf maakt?
Naar een andere partities overbrengen... is immers geen backuppen....

Uitgebreide handleiding hoe je je persoonlijke mappen verplaatst naar D:
Belangrijk omdat je gedownloade bestanden anders allemaal op C: terechtkomen. Als de downloadmap verplaatst op de manier die in de handleiding staat worden die rechtstreeks op de D: opgeslagen en loopt de C: niet vol.
Geldt ook voor documenten, foto's, video's en muziek.
Mik Zjegger zei:
externe schijf gebruiken voor foto's, muziek, video's ect.
Als je schijf het begeeft (gezien de leeftijd ervan) ben je ook op D: alles kwijt.

Laatst bewerkt:
Hoi,
De tip om alle persoonlijke bestanden automatisch door Windows naar de D: schijf te plaatsen, is interessant. Bedankt daarvoor.
Inderdaad, zelf verplaatsen naar de D: partitie is geen backup, daarvan ben ik mij bewust.
Maar het was in de eerste plaats de bedoeling om ruimte vrij te maken op de systeempartitie C:.
Ik heb in het verleden al eens een hele reeks fotoreeksen gekopieerd op een usb-stick.
Misschien moet ik dat nog maar eens doen.
Groeten,
Geert1964

Ik heb in het verleden al eens een hele reeks fotoreeksen gekopieerd op een usb-stick.
Misschien moet ik dat nog maar eens doen.
Hoe langer je daarmee wacht des te groter de kans wordt dat je alles kwijt bent....

Een voordeel... dan hoef je het niet meer te doen... want er is dan niks meer....:o

Je zit er blijkbaar niet mee dat het mis kan gaan proef ik uit jouw woorden.... :confused:

Levensduur van een HDD is koffiedik kijken omdat er veel zaken een rol spelen zoals:
hoe vaak start de schijf op, hoe vaak wordt er data weggeschreven / gelezen, temperatuur in de systeemkast / van de schijf zelf, kwaliteit van de motor-lagers etc.
Een schijf die weinig gebruikt wordt kan wel 10 jaar mee gaan, een schijf die veel gebruikt wordt een jaar of 2-3 maar hij kan ook binnen een maand overlijden.
Heb hier meermaals een HDD gehad die binnen 3 maanden na aanschaf de geest gaf....

Gemiddeld zou een schijf 5 jaar moeten meegaan afhankelijk, zoals opgemerkt, van verschillende factoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan