• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tip opbouw database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revdutchie

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2009
Heren, ik moet er nog aan beginnen en wil het uiteraard meteen goed doen.

Wat ik wil is wedstrijd uitslagen opslaan, het probleem is de lengte van een wedstrijd kan variëren, bij voorbeeld 5 sets, 10 sets tot max 29 sets, maar de sets kunnen ook weer variëren, bijvoorbeeld 3 legs winnen, 5 legs winnen etc.

Als ik van het maximum zou uitgaan is het Best of 29 sets met best of 15 legs oftewel 29X15 uitslagen maximaal = 435, maar dan wil ik ook nog van elke leg de hoogste score en het gemiddelde hebben dus nog 2 x 435 erbij = 1305 en dan nog een paar losse velden zoals hoogste uitgooi spelernaam etc etc.

Omdat ik maar 255 kolommen heb in 2003 kan het dus niet op 1 regel. Waar ik nu aan zit te denken is om bijvoorbeeld 29 sheets aan te maken genaamd Set1 Set2 etc etc en dan een 30ste sheet waar de algemene info op staat waarbij op regel 1 de namen komen en de totaal standen dus dat blad haalt zijn info uit de 29 andere bladen.

Op deze manieer kan ik dus 65000 wedstrijden opslaan, maar is dit de juiste manier ? Want uiteraard willen de spelers hun eigen uitslagen kunnen zien en dan moet er dus over 30 bladen gezocht worden of is er een beter manier om het in te richten ?

Zit er een maximum aan het aantal sheets in 2003 en zo ja hoeveel?

Graag jullie advies

Laatst bewerkt:
Beste Revdutchie ;)

Zit er een maximum aan het aantal sheets in 2003 en zo ja hoeveel?

Graag jullie advies

Hangt af van het geheugen.
Klik op F1 en typ "limieten" , zie daar het antwoord.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Revdutchie ;)

Hangt af van het geheugen.
Klik op F1 en typ "limieten" , zie daar het antwoord.

Groetjes Danny. :thumb:

Danny, dan krijg ik een lege help pagina, dat gebeurt helaas wel vaker als ik de help gebruik, maar lang niet altijd :confused:

Bij deze:

Code:
Specificaties en limieten van Excel
Specificaties voor werkbladen en werkmappen

Functie Bovengrens 
[COLOR="Red"]Open werkmappen Afhankelijk van het beschikbare geheugen en systeembronnen [/COLOR]
Formaat van werkblad 65.536 rijen en 256 kolommen 
Kolombreedte 255 tekens 
Rijhoogte 409 punten 
Pagina-einden 1000 horizontaal en verticaal 
Lengte van celinhoud (tekst)) 32.767 tekens. Maar 1.024 tekens worden in een cel weergegeven; alle 32.767 tekens worden in de formulebalk weergegeven. 
[COLOR="red"]Bladen per werkmap Afhankelijk van het beschikbare geheugen (standaard 3 bladen) [/COLOR]
Kleuren per werkmap 56 
Celopmaakprofielen per werkmap 4.000 
Benoemde weergaven in een werkmap Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Aangepaste getalopmaak Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Namen per werkblad Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Vensters per werkmap Afhankelijk van systeembronnen 
Titels per venster 4 
Gekoppelde bladen Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Scenario's Afhankelijk van het beschikbare geheugen; in een overzichtsrapport worden slechts de eerste 251 scenario's weergegeven 
Gewijzigde cellen per scenario 32 
Aanpasbare cellen in Oplosser 200 
Aangepaste functies Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Zoom-bereik 10% tot 400% 
Rapporten Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Sorteerverwijzingen 3 in één sortering; onbeperkt bij opeenvolgende sorteringen 
Niveaus voor Ongedaan maken 16 
Velden per gegevensformulier 32 
Aangepaste werkbalken per werkmap Afhankelijk van het beschikbare geheugen 
Aangepaste werkbalkknoppen Afhankelijk van het beschikbare geheugen

Laatst bewerkt:
Ok , dat zegt dus nog niets, maar ff google wijst uit dat je met 512Mb mem rond de 150 sheets kan maken, ik heb 1 Gb en heb ca 60 sheets nodig dus dat zal wel lukken.

De hamvraag blijft, is de opzet zoals ik hierboven heb beschreven de slimste ?

Beste Revdutchie

Hoe zwaar zal uw programma uiteindelijk worden ?
1Mb of 10Mb ?

Zal dit niet te zwaar worden om achteraf te gaan zoeken wie dat waar staat op elk tabblad ?

Is het dan niet beter één map aan te maken met daarin alle bestanden met hun namen erin.

Dan een bestand aan te maken met daarin een keuzelijst waar alle namen van de dartsspelers staan.
Kies een speler en klik op zoeken en je hebt het gekozen bestand.

Heb hier een voorbeeldje.
Plaats in je map Documenten een map aan genaamd Dartsspelers.
Zie jpg foto.
Met het toegevoegd bestandje kan je Excel bestanden aanmaken en rechtstreeks opslaan in je map Dartsspelers met als naam dat op Blad2 staat in cel C5.
Deze wordt dan verwijderd als je dat wilt en je kan altijd een nieuw tabblad aanmaken, een copie van Blad3 dat als sjabloon dient.
Je kan ook het bestandje altijd oproepen via een keuzelijst op Blad1 G7
Deze reeks staat in kolom X die je moet aanpassen, via een code kan dit automatisch.
Hopelijk kan je hier al mee aan de slag.

Groetjes danny. :thumb:

Bijlagen

Of MS Access gebruiken?

Yup, daar zat ik ook aan te denken, probleem is ik heb nul komma nul ervaring met Access, dus ook geen flauw idee tegen welke problemen ik ga aanlopen.

Daarnaast weet ik niets van de interactie tussen excel en access.

Wat wil je met al dat opgeslagen materiaal ?
Het is helemaal niet nodig ieder gegeven in een aparte cel op te slaan; bijv. 29 worpen achter elkaar kan ik een 1 cel kwijt als alle scores gescheiden worden door een pipeline (| ).

Andere benadering: als ik per speler 2000 regels reserveer en voor iedere speler 1 kolom kan ik in 1 werkblad 32 wedstrijden verwerken.
Als er per wedstrijd er niet meer dan 30 spelers zijn, kunnen we dat nog eens met een faktor 8 vermenigvuldigen: 256 wedstrijden dus.
Moeten darters nooit eten of slapen ?

Grijp niet naar Access uit onbekendheid met de mogelijkheden van Excel.

PS. Maak dit forum niet onnodig vrouwonvriendelijk.

Laatst bewerkt:
Wat wil je met al dat opgeslagen materiaal ?
Het is helemaal niet nodig ieder gegeven in een aprte cel op te slaan; bijv. 29 worpen achter elkaar kan ik een 1 cel kwijt als alle scores gescheiden worden door een pipeline (| ).

Akkoord, en je kan ook text files gebruiken als data opslag.

Maar dan moet er wel bij vermeld worden dat het 'automatische karakter' dat je hebt met formules, vermindert of wegvalt. En tevens dat je veel meer in VBA zal moeten programmeren; wellicht meer dan de vraagsteller wenst / van plan is / machtig is.

Niettemin is dit een waardevolle suggestie.

Wigi

@Danny, het opslaan van spelers zal niet zo een probleem zijn, dat zijn er ca 1000

@snb
Het gaat om ca 1000 spelers die elke 4 wedstrijden per week spelen en er zijn 28 competitie weken (en dat is nog exclusief de beker) dus 4000/2 ze spelen immers tegen elkaar = 2000 * 28 = 56000 wedstrijden in 1 seizoen.

Beste Revdutchie

Hoe zwaar zal uw programma uiteindelijk worden ?
1Mb of 10Mb ?

Zal dit niet te zwaar worden om achteraf te gaan zoeken wie dat waar staat op elk tabblad ?

Omdat ik nu nog geheel vrij ben in de opzet hoop ik dat niet, ik wil het zoeken namelijk zoveel mogelijk beperken. Daarmee bedoel ik, elke speler krijgt een spelersnummer, dit nummer komt overeen mij de rij waarin ze staan op het blad spelers. Dus speler 326, is de informatie die op regel 326 staat en het blad spelers.

Dan wil ik elke wedstrijd op dezelfde manier ordenen, wedstrijd 1 is dus de info op regel 1 in de tabbladen Sets1 t/m Sets29

In Sets(x) staat de uitslag van elke leg, het gemiddelde van elke leg, hoogste score van elke leg etc.

als een speler een wedstrijd speelt wordt het wedstrijdnummer opgeslagen in zijn regel op het blad spelers, indien mogelijk in de pipelijn methode zoals snb hierboven omschreef in 1 cel.

Op deze manier hoeft excel niet te zoeken, want feitelijk is elke plaats benoemd.

Zo heb ik het tenminste op papier bedacht.

Dan ben je met 4 werkbladen ruim klaar: 250 spelers per blad, per speler 1 kolom, per wedstrijd 580 regels: 112 wedstrijden per kolom.
spelersnummer = kolomnummer +250* ( werkbladnummer-1)

Laatst bewerkt:
Dan ben je met 4 werkbladen ruim klaar: 250 spelers per blad, per speler 1 kolom, per wedstrijd 580 regels: 112 wedstrijden per kolom.
spelersnummer = kolomnummer +250* ( werkbladnummer-1)

Ok, dat begrijp ik, alhoewel ik bovenaan wel gemeld heb dat het theoretisch maximum van een wedstrijd 1300+ regels is. Maar met de door jou gesuggereerde pipeline methode kan dat flink ingekort worden.

Maar levert het wat op om alles op 4 bladen te proppen in plaats van verdelen over 30. Qua data is het natuurlijk net zoveel het zijn alleen meer sheets, maar voor mijn gevoel is het overzichtelijker, maar als het vertragend werkt ga ik voor 4 sheets.

Vertragend? Je gaat sowieso de nodige VBA-code moeten schrijven, en als je die niet goed schrijft kan het inderdaad trager zijn.

Wigi, dat begrijp ik, maar dat is nou ook juist waarom ik het over 30 bladen wil spreiden. omdat ik dan zeg maar benoemde velden heb (hierboven uitgelegt) dan hoef ik niet met lookups te werken, naar mijn gevoel (maar kan het fout hebben) is het ophalen van data uit benoemde cellen sneller dan zoeken met een formule of VBA.

Stel ik zoek de uitslag van speler 236 en wedstrijd 23
Dan is speler 236 de naam die in het blad spelers op rij 236 staat, die kan ik dus zo ophalen.

Wedstrijd 23 is de info die op rij 23 staat van de sheets set1 t/m set 29

Hetzelfde geld natuurlijk voor het wegschrijven van de data.

Nogmaals de data in bits en bytes is gelijk bij 4 of 30 sheets.

Laatst bewerkt:
Het is meer van belang de keuze te maken of je de werkbladen primair als gegevensopslagmagazijnen wil gebruiken of als rekenhulpmiddelen.
Een magazijn hoeft niet overzichtelijk te zijn, wel systematisch opgebouwd.
Ik zou zeggen: doe het rekenen in VBA (gaat sneller, want niet steeds herberekenen van alle formules en funkties in een werkblad.) en gebruik de werkbladen als magazijn.

Laatst bewerkt:
Het is meer van belang de keuze te maken of je de werkbladen primair als gegevensopslagmagazijnen wil gebruiken of als rekenhulpmiddelen.
Een magazijn hoeft niet overzichtelijk te zijn, wel systematisch opgebouwd.
Ik zou zeggen: doe het rekenen in VBA (gaat sneller, want niet steeds herberekenen van alle formules en funkties in een werkblad.) en gebruik de werkbladen als magazijn.

Dat is ook ongeveer mijn bedoeling, die extra sheets slaan alleen data op, op die bladen wordt niets berekent, dat gebeurt allemaal op het invoerblad of het uitlees blad.

Ik ga wel even een opzet maken zoals ik het in me hoofd heb en post ik die hier straks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan