[Tips/aanbevelingen gevraagd] Acquistietraject en offertesysteem combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Ik ben aan het denken hoe ik het volgende het beste op kan lossen. Zouden jullie (als experts) hierover bevindingen, meningen en tips willen en kunnen geven?

Ik ben (zoals wellicht bekend) met een offertedatabase bezig waarmee offertes kunnen worden samengesteld voor klanten.
Deze offertes komen (deels) voort naar aanleiding van acquisitie.
Nu wil mijn opdrachtgever het liefste dit acquisitietraject ook verwerkt zien in database/programma zoals het offerteprogramma. Bovendien willen ze het gekoppeld aan de offertedatabase zodat van een acquisitieproject direct een offerte gemaakt kan worden. Geen probleem in mijn ogen.

Waar ik nu echter over aan het denken ben is: bij een acquisitieproject (kunnen) meerdere partijen betrokken zijn. Dit is echter niet altijd het geval. Evenementen hebben meestal maar 1 partij (evenementenbureau/organisator) en een bouwproject heeft meerdere betrokkenen (opdrachtgever, aannemer, projectontwikkelaar, architect etc.).
Niet iedere partij zal klant worden c.q. niet iedere partij krijgt een offerte. Ik wil nu het liefste dat zodra een acquistieproject het offertestadium bereikt, er via een knop direct een offerte gemaakt wordt en daarbij uit de project-partijen de juiste partij als klant gekozen kan worden . Mijn idee is om dit na drukken op een knop 'maak offerte' een lijst met ingevulde partijen te tonen aan de gebruiker en hier de juiste partij laten selecteren.

Bovendien vraag ik me af: ik krijg hierbij dus te maken met partijen die zowel klant als ook acquisitiepartij zijn. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? 1 database met klanten én acquisitiepartijen of deze 2 groepen gescheiden houden?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Ik zou er in ieder geval één database van maken, want een acquisitie kun je makkelijk (bijvoorbeeld door een statusaanpassing) omzetten naar een offerte.

Dat was sowieso al mijn plan ja.

Tot nog toe heb ik het idee om 1 tabel voor acquistieprojecten en 1 tabel voor offertes te maken. Dus deze 2 gescheiden (maar wel gekoppeld) houden.

Vraag verdere tips/aanbevelingen :-)

En dat laatste zou ik dus niet doen, tenzij het volkomen verschillende entiteiten zijn. Maar dat zijn het volgens mij niet: een acquisitie wil je kunnen omzetten naar een offerte; dat is een statuswijziging. Dat je bij een offerte aanvullende gegevens nodig hebt, maakt daarbij niet uit. Daarvoor heb je aanvullende tabellen. Overigens kan het natuurlijk wel; een koppeling tussen de twee leg je dan door het ID van de acquisitie door te kopiëren naar de offerte.

Ik ga even uit van 1 tabel:

Hoe kan ik daar het beste mee omgaan wat betreft de uiteindelijke klant? Immers: niet iedere partij word klant. Ik denk bijvoorbeeld aan een knop achter de partijen die de betreffende partij als klant invult.

Daarbij kan het voorkomen dat voor 1 project meerdere offertes gemaakt worden. Is dit te doen door bijvoorbeeld vanuit een scherm met project gegevens met een knop 'nieuwe offerte' te werken en bepaalde gegevens uit het projectscherm over te laten nemen?

Ook wil ik de projectgegevens achteraf beschikbaar en inzichtelijk hebben. Is dat te doen met 1 tabel?

1 tabel lijkt beter met statuswijziging, maar 2 tabellen lijken op een of andere manier makkelijker.

Ik zou wel degelijk twee tabellen gebruiken.
Acquisitie is in de regel een totaal andere entiteit dan offerte.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan