Titel van een grafiek aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

patricw

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Beste allemaal,

Ik maak een grafiek op basis van gegevens uit een query. Deze query is gebaseerd op 3 variabelen uit 3 combo boxen.

Nu krijgt deze grafiek de titel van de query, maar ik wil daar een andere titel hebben, b.v. 1 van de keuzen uit de combo boxen. Is dat ergens in te stellen?

Alvast dank voor het meedenken.

De titel is een tekstlabel in de koptekst; die kun je dus zelf aanpassen in het Ontwerpscherm.

Begrijp ik, maar kan ik die aanpassen zodat die de tekst van 1 van de keuzen uit de query neemt oftewel 1 van de kolom titels uit mijn gegevens tabel? Zo ja, wat is daar de "code" voor?

Ah, de vraag verandert licht ;) Je wilt de titel interactief aanpassen op basis van een waarde in de keuzelijst. Dat kan wel, maar is een beetje lastiger. Je kunt een titel pas aanpassen als je in het ontwerpscherm zit. Je moet dus vanaf de gebeurtenis <Na bijwerken> van de keuzelijst het formulier in ontwerpscherm openen, liefst onzichtbaar, dan de caption bijwerken, en formulier opslaan en sluiten.
Het formulier kun je dan verder gewoon openen. Je kunt e.e.a. ook doen met de knop waarmee je de grafiek opent, dan kun je nog zonder tijdverlies heen en weer switchen met de titel.
Misschien dat een tekstveld ook werkt, waarbij je het Besturingselementbron instelt op de waarde uit de keuzelijst. Maar dan zie je alleen een titel als het formulier met de keuzelijst is geopend. Zo niet, dan krijg je een foutmelding als titel.

Hopelijk ben je nog niet begonnen met de "oplossing" die hiervoor gegeven is.
De titel van een grafiek kun je eenvoudig veranderen met de eigenschap ChartTitle. Dus b.v:
Me!MijnGrafiek.ChartTitle.Caption="tekst"

Hoi Harry, dank voor je input.

En kun je de "tekst" dan variabel maken, m.a.w. kan daar 1 van de kolom namen komen uit mijn gegevenstabel?

Zo ja, welke code moet ik dan gebruiken?

Een opdracht als:
Code:
Me!MijnGrafiek.ChartTitle.Caption=Me.cboKeuzelijst.Column(1)

En een ChartTitle is, zoals de code al aangeeft, een label. En die moet je ook via VBA met een knop aanpassen vanuit je formulier, waarbij je de grafiek dus wel degelijk in ontwerpscherm moet openen. Dus zo gek is mijn oplossing niet....

Ah, we zijn weer bezig met de sterke taal! Mag jij 'm verder helpen.... En geef 'm dan ook wat tips waar hij wat aan heeft....

Want dit is dus niks....
Me!MijnGrafiek.ChartTitle.Caption="tekst"

Even uitgetest op deze code:

Code:
    If Me!Graph1.HasTitle Then
        Me!Graph1.charttitle.Caption = "Mooie test"
        Me!Graph1.charttitle.Caption = Me.Keuzelijst_met_invoervak3
    End If

De eerste variant werkt inderdaad prima, de keuzelijst geeft een foutmelding (1004). En dan ook nog vanuit het reeds geopende formulier. Bij een gesloten formulier werkt het sowieso niet.

Ik heb het als volgt opgelost:

Na de keuze van de 3 variabelen (we hebben hier 2 coatlijnen, 12 specificatie's en de tijd van productie) laat ik met een knop de grafiek maken waarbij naast de grafiek eenvoudigweg 3 tekstvelden komen met deze 3 keuzen.

De titel van de grafiek is dan een algemene kreet, de 3 tekstvelden geven aan welke data gepresenteerd worden.

Helemaal toppie!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan