TKIP / AES verwarring

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Besturingssysteem
Win 11 Enterprise
Office versie
O365 Enterprise
Hi!

Mijn oude router had:
WPA Pre Shared
AES

Mijn laptop kon goed verbinding maken.
Met mijn nieuwe router gebruik ik:
WPA2 Personal
AES

En ik krijg nu geen verbinding via mijn laptop. Pas als ik WPA Personal met TKIP inschakel op mijn router krijg ik mogelijkheid.

(=> in het eerste geval krijg ik een beetje algemene foutmelding (en staat er alleen het SSID met niets erachter), in het tweede geval wordt mij om een sleutel gevraagd (en staat er WPA achter het SSID). MAC filtering staat op dit punt nog uit en SSID nog aan).

Nu brengt het mij in verwarring omdat (voor zover ik weet) AES veiliger is dan TKIP (niet pre-shared) én mijn vorige router werkte ook met AES.
Kan WPA2 hier roet in het eten gooien?

Ik heb alleen WPA met TKIP of WPA2 met AES. Een mogelijkheid om er WPA met AES van te maken heb ik niet.
In het verleden heb ik wel eens gelezen dat sommige (wat oudere) WAN-kaartjes geen WPA2 ondersteunen maar:
1. Hoe zie ik dit? Wellicht op de website? (zou ik ff op moeten zoeken)
2. Zit er meer verschil in WPA en WPA 2 behalve de beveiliging?
Op wikipedia zag ik dat het alleen om standaarden ging, volgens mij klopt dit ook weer niet helemaal.

Laatst bewerkt:
Vreemd :confused:.. Hij vraagt nu wel om een key als de router op WPA2 staat ingesteld. Echter: na het invoeren moet ik op 'verbinding maken' klikken en daar is hij nu (al een paar minuten) mee bezig.
Wellicht dat 'ie een oude setting pakt? Hij lijkt nml toch geen verbinding te kunnen maken.

EDIT: Na terugzetten op WPA is hij nu braaf verbonden maar stuitert op 'netwerkadres verkrijgen'. Als ik hem zelf toewijs wordt co-ni-nu de verbinding verbroken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan