Tlldr

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Beste computerhelpers,

Iemand vroeg me XP op zijn laptop te installeren. Na het formatteren van de partitie, werden bestanden geïnstalleerd. Echter tijdens deze installatie, schakelde de laptop uit. Waarom weet ik niet. Nu kreeg ik na opnieuw aanzetten van de laptop de melding. NTLDR ontbreekt. Hoe kan ik dit oplossen. De laptop heeft geen floppy drive.

Groetjes

Opnieuw de installatie uitvoeren, misschien ook maar opnieuw formateren.
Als de NTLDR ontbreekt is de indexering van de schijf weg of corrupt en het repareren hiervan is geen doen, zeker niet als de installatie van XP niet voltooid is.
Gewoon opnieuw beginnen dus.

Maar ik kom niet in de bios, en kan dus ook niet booten vanaf de CD-ROM en ik kan niet opstarten met een floppy.

Daar moet een knopje voor zijn, soms de Del knop tijdens opstarten of F3 of F8, hangt van het merk af.
Kwestie van een paar keer opstarten en knopje ingedrukt houden.

Volgens het startscherm zou ik op F2 moeten drukken voor het Boot menu, maar dan krijg ik de foutmelding: NTLDR ontbreekt.

Tja.. druk je wel op tijd genoeg dan, het is een kwestie van aanzetten en het knopje ingedrukt houden, zodra hij met die melding van die NTLDR komt ben je al te laat en wil hij al beginnen met opstarten van schijf.

Mocht je het voor elkaar krijgen dat je wel op kunt starten van cd dan kun je dit eerst proberen:

Als het bestand NTLDR handmatig verwijderd is, dan is de volgende werkwijze van toepassing om het terug te zetten:

Windows XP. Sluit de PC af en steek de WinXP CD in de computer.
Als er gevraagd wordt op op te starten van CD druk je onmiddelijk op eender welke toets.
Windows wordt opgestart in Recovery modus (zwart scherm met blauwe balk onderin. Eens als je in het Windows XP setup menu bent zie je een keuzemenu waar nummer 2 de Repair keuze is: druk op de toets "R" om Windows te herstellen.
Als je maar 1 Windows installatie hebt,dan druk je op 1 (Num Lock eerst inschakelen, anders gebeurt er niets) en op enter.
Als er een wachtwoord gevraagd wordt dan geef je het Administrator wachtwoord waarmee de Administrator normaal inlogt). Je ziet hierna een lijn verschijnen met : C:\Windows\> typ nu volgende lijn letterlijk:

copy D:\i386\ntldr c:\

en druk op enter. Je krijgt de boodschap: 1 file copied.

Er staat dan in je scherm D:\i386\>

Daarna typ je de volgende lijn:

copy ntdetect.com c:\

en druk op enter. Je krijgt de boodschap: 1 file copied.

Er staat dan in je scherm D:\i386\>

Daarna typ je de volgende lijn: Exit.

We gaan er van uit dat je maar één partitie hebt, de C:, en dat je CD station de D: is. Heb je meer partities dan is je CD-rom station misschien E: of F: en dan moet je dit in de eerste
regel aanpassen.

Neem de CD uit de CD rom en start de PC terug op.

Wat bedoel je met: eender welke toets. Heb de laptop opnieuw geïnstalleerd. Kon met Esc in de BIOS komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan