Toegang geweigerd externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

michiel9889

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2006
Beste allemaal,

Ik heb een externe harde schijf van 250 GB van het merk Freecom. Hier heb ik van al mijn bestand een back-up. Nu heb ik afgelopen week temaken gekregen met een Trojan Horse. In eerste instantie heb ik mijn computer geformateerd, waarna het nog niet weg was. Ik heb dit toen weten te verwijderen dmv Avira en Malwarebites (in veilige modus). Nou is dit voor mij al een hele stap geweest, aangezien ik niet zo super handig ben met computers.

Omdat ik mijn computer heb geformateerd, heb ik al mijn bestanden op de externe harde schijf gezet. Deze wilde ik vandaag openen, toen ik een virusmelding kreeg van Avira. Deze zei dat op F:\ een of andere trojan horse was gevonden en vroeg wat ik er mee wilde. Ik zei toen dat Avira het moest deleten (waarschijnlijk helemaal fout gedaan dus..). Nu speelt het volgende probleem: ik kan mijn harde schijf niet meer openen. Als ik via deze computer de map probeer te openen, krijg ik de volgende melding (F:\ toegang geweigerd).

Nu ben ik op internet gaan zoeken naar een oplossing, maar tot nu toe heb ik dit nog niet gevonden. Ik heb 2 dingen geprobeerd:

1: Het volume op fouten controleren. Dit werkte niet. Kan het nog steeds niet openen.
2: Ik heb informatie gevonden over dat de instellingen bij het tabblad beveiliging verkeerd zouden zijn, maar ik heb geen tabblad beveiliging.

Het rare is dat wanneer ik de externe harde schijf opnieuw in mijn computer plug, ik een actie kan kiezen (map openen en bestanden weergeven) en ik dan de harde schijf wel geopend krijg.. mijn vraag is dus: hoe kan ik er voor zorgen dat ik gewoon via deze computer de schijf weer kan openen?

Ik weet even niet meer wat ik moet doen en ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.

Groet, Michiel

Kijk eerst het volgende na: Ga naar Deze Computer
Rechtsklik op die externe schijf, en kies Verkennen.
Dit zou wél moeten werken (het is namelijk hetzelfde als die actie "map openen en bestanden weergeven" die je gepresenteerd krijgt als je 'm opnieuw insteekt).

Als dat inderdaad allemaal werkt, ga dan eens kijken of er een zgn. autorun.inf bestand staat in de hoofdmap van die externe schijf, waardoor je met dubbelklikken een soort 'installatie' zou gaan proberen / een programma uitvoeren die in autorun.inf staat aangegeven. Dat autorun.inf bestand moet dus weg, want je wilt alleen bladeren, en bovendien is er een goede kans dat het autorun.inf de installatie van de trojan probeert te starten, welke door antivir onmogelijk is geworden.

Stel dat de externe harde schijf de schijfletter G: heeft (aanpassen aan jouw situatie):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /a G:\autorun.inf
Verschijnt er een bestand, dan moeten we dat verwijderen/hernoemen.
Stel dat de externe harde schijf de schijfletter G: heeft (aanpassen aan jouw situatie):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k cd /d G:\
attrib -s -h -r autorun.inf
rename autorun.inf autorun.bak
exit

Hierna zou je schijf weer normaal met dubbelklikken bereikbaar moeten zijn in Deze Computer.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als ik op verkennen druk, dan krijg ik weer de melding dat de toegang wordt geweigerd..

Als ik Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /a G:\autorun.inf doe, dan krijg ik de melding dat er geen bestand is gevonden.

Gr. Michiel

Hmm.... Da's vreemd (i.c.m. je verhaal dat als je 'm opnieuw aansluit via het keuzemenu je wél bij de bestanden/mappen kunt).

Je weet toch wel zeker dat je externe schijf de letter G: heeft in Deze Computer? Je moet nl. de commando's (zoals ik al schreef) aanpassen aan de juiste schijfletter.

Tijs.

De schijf heeft de letter F en ik heb de gegeven commando's aangepast (G vervangen door F).

Wat wel raar is, als ik uit dat automatische programma kan kiezen staat bovenaan "Open folder to view files". Deze werkt ook niet (toegang geweigerd) en onderaan hetzelfde in het nederlands, wat wel werkt..

Gr.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad interessant: Hoe zijn die NL en Engelse commando's er samen op geraakt?

Ik heb nu wel een idee, maar dat is een lastige klus om uit te leggen, dus hopelijk heeft iemand anders een minder technische oplossing voor je.

Tijs.

Nu breekt mn klomp. Ik heb Avira van mijn computer verwijderd en nu werkt de F schijf weer normaal.. nu heb ik weer geen toegang tot mijn D schijf! Ik snap er werkelijk helemaal niets van.

Ik heb 2 schijven op mijn computer: C en D

Op D staan nu een aantal bestanden vanaf mijn externe harde schijf (voor het geval dat er iets zou gebeuren met de externe harde schijf)

Ah.. dit is goed te doen! Als ik je goed begrijp staan op de D: schijf uitsluitend backups/kopieën, dus je hebt er geen programmatuur etc. op geïnstalleerd.

Als je tot mappen/schijfletters met pure data geen toegang krijgt, doe het volgende (=Eigenaar worden):
Als je XP gebruikt: Zie instructies hier
Als je Vista gebruikt: Kijk even hier (Engelse instructie).

Succes,

Tijs.

"Eigenaar worden: Rechtsklik op de map die je nu niet openen kunt, en kies Eigenschappen. Kies dan het tabblad Beveiliging. Klik daar op de knop Geavanceerd. Klik het tabblad Eigenaar. Klik in het keuzevenster waar gebruikers en gebruikersgroepen van je pc staan op Administrators, en vink ook aan "Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen"
Druk op Ok."

Ik ga in de veilige modus als administrator, dan rechtsklik ik op die map en kies ik eigenschappen, maar dan heb ik helemaal geen tabblad met beveiliging..

Wat ik ook vreemd vind, is dat het nu een icoontje heeft van een mapje, terwijl het eerst een harde schijf teken had.. graag nog wat tips :)

Gr.

Als je Windows XP Home edition hebt: Download en installeer Fajo XP FSE, die je hier kunt downloaden.

Je hebt dan bij Eigenschappen (ook in 'normale' modus) van een map/schijfletter een tabblad Beveiliging (XPFSE), waar je alle acties kunt uitvoeren waar het in die instructie over gaat.

M.b.t. het icoontje voor de D: schijf: Kijk wat er in de hoofdmap van D: staat. Er kan daar bijv. ook .ICO bestand staan dat de weergave in Deze Verkenner verandert of misschien zelfs een autorun.inf bestand, dat je moet hernoemen om te zien of dat een verandering geeft.

Succes,

Tijs.

Ik heb precies de aanwijzingen gevolgd, maar ik kan nog steeds niet in de map.. heeft het zin de map te formatteren?

Bedankt voor je geduld trouwens :)

16:10: Ik heb de schijf geformatteerd en nu heb ik weer gewoon toegang tot de schijf. Ik snap er werkelijk helemaal niks van, mja het werkt nu. Ik vraag me alleen af wat er gaat gebeuren als ik Avira weer installeer..

Laatst bewerkt:
[...]Ik vraag me alleen af wat er gaat gebeuren als ik Avira weer installeer..

Geen idee van, eerlijk gezegd. Probeer het uit zou ik zeggen. Zijn daar dan problemen, start dan een nieuwe vraag.
Sluit ondertussen even deze vraag af: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan