toegang geweigerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Venne

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
De meeste databanken waar ik mee werk werden opgesteld met Access2000 onder Windows98.
Zopas ben ik overgeschakeld naar Access2002 onder WindowsXP.
1 van de oude databanken vraagt me nu plots om een wachtwoord. Ik ben er zeker van dat er nooit een wachtwoord ingegeven werd. En kan dus geen toegang bekomen.
De databank werkt nog goed op de vorige computer; ze vraagt daar nooit een wachtwoord. Om alle twijfel uit te schakelen heb ik de bestanden nogmaals gekopiëerd van de W98 naar de XP-computer. Daar wordt nog steeds een wachtwoord gevraagd.

Hoe krijg ik opnieuw toegang tot die databank ?

oplossing

ergens op je c-schijf staat een file wrkgadm.exe dat refereert naar system.mdw
dubbelklik op de exe file en kies "join" of zoek het .mdw bestand en open dit met Access
alle eventuele toegangen en beperkingen staan hier genoteerd

jbjo,

tot mijn grote spijt vind ik die bestanden nergens op mijn computer.
Ik vond wel popsy.mdw, maar als ik dat open krijg ik enkel het bericht dat "de huidige gebruikersaccount niet gemachtigd is om deze database te converteren of te activeren". Popsy is het programma waarmee de database opgebouwd en geraadpleegd wordt.

Ik wil begrijpen dat Popsy wil voorkomen dat onbevoegde gebruikers de gegevens wijzigen. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik wil enkel de bestaande gegevens verder gebruiken, net als vroeger (= aanvullen en raadplegen).

Kan het probleem bij Access liggen? Tot vorige maand werkte ik met Windows98, nu met XP. Toen werkte ik met Access2000, nu met Access2002.

probeer eens de shift knop ingedrukt te houden als je het popsy bestand probeert te openen

Ik hield shift ingedrukt en dubbelklikte op popsy.mdw.

Zelfde resultaat: acces wordt geopend, met het bericht "niet gemachtigd tot converteren of activeren".

als je de database opent vanuit Access, staat dan exclusive aangevinkt?

Als ik een databestand wil openen, wordt een wachtwoord gevraagd. Ik geraak dus niet verder.

Misschien bedoel je of in het programma Access zelf "exclusive" al dan niet ingesteld werd. Waar juist moet ik dat vinden?

Als ik andere oude databases wil openen, lukt dat wel. Voor de alleroudste stelt Access wel voor ze te converteren, doch ook zonder converteren kan ik alles raadplegen.

je opent Access en je kiest open een bestaande database, je kiest meer bestanden, je gaat naar de folder waar het desbetreffende bestand staat, je selecteert dit en alvorens ok te klikken zie je of Exclusive staat aangevinkt of niet (is te vinden helemaal rechtsmidden van het actieve venster)
is het aangevinkt dan verwijder je dit

Je bent misschien dicht bij de oplossing gekomen. Er is nog minstens één ernstig probleem: ik vind de opdracht/selectie "exclusive" niet. Ook in het helpbestand vind ik daar niets over.

Ik zal in mijn woorden even vertellen wat ik deed:
a. ik start Acces
b. ik open een bestaand bestand, een dat geen problemen geeft
c. ik kies in Access: open, en ga naar de map waar het lastige bestand zich bevindt
d. ik klik 1x op dat bestand: niets nieuws te zien; enkel een kadertje met type, gewijzigd en grootte

Doe ik iets verkeerd??
Jij spreekt van "kies meer bestanden", ik deed gewoon "open". Is dat wat je bedoelt?

na "open" krijg ik dit scherm, en daar staat "exclusive" niet op.

zie bijlage

na "open" krijg ik dit scherm, en daar staat "exclusive" niet op.

zie bijlage :

Ik vrees dat de bijlage niet zichtbaar is. Ze werd nochtans wel geuploaded.

Hoe moet ik het doen om het goed te doen?

Zonet zie ik dat op 'mijn' scherm 'open' bij de button openen kon gekozen worden tussen
- openen
- openen als alleen lezen
- exclusief openen
- exclusief openen als alleen lezen

Als ik op die manier het lastige bestand wil openen, kan ik gewoon uit die 4 mogelijkheden kiezen. Ik begrijp dat je de keuze 'exclusief' wil uitschakelen. Of bedoel je een kernmerk vh bestand zelf?

Ik heb altijd geopend met het gewone 'openen'.

Venne, tracht eens te openen met alleen lezen, lukt dit niet, is er misschien nog een mogelijkheid.
Je zegt dat je die db op uw win98 pc wel openkrijgt. Nu is mijn voorstel : Op de w98 pc maak een nieuwe database. IMPORTEER ALLES van dat lastig gedoe naar de nieuwe db. copier deze en probeer dit eens. Denk wel dat dit lukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan