Toegang tot beheerder mappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Na een stroom storing starte m'n pc niet meer door, Windows scherm kwam voorbij en daarna ging het beeld op zwart, ook in de veilige mode...
Nu was ik toch van plan xp eens opnieuw te gaan installeren dus dat was niet zo'n groot probleem.

Om m'n oude bestanden te beschermen heb ik een twee 60GB harde schijf ingebouwd (als primaire HD) en de oude als slave ingesteld.
XP geinstalleerd, Sp2, overige updates van Windows gedownload (63!).
Vervolgens op de oude schijf gaan kijken, nu kan ik bij de bestanden van de accounts die geen beheer rechten hadden, maar niet bij de data van de accounts met beheer rechten :confused:

Hoe kan ik toch toegang krijgen tot deze data... ik heb wel backup bestanden, maar die zijn (natuurlijk) niet helemaal up to date.
Als ik de map wil openen krijg is yyyy is niet toegankelijk. Toegang geweigerd. (yyyy is de account naam).
Uiteraard weet ik de wachtwoorden van deze accounts, alleen waar zou ik ze moeten opgeven.

Laatst bewerkt:
Heb onder tussen wel een nood oplossing gevonden.
Met Knoppix (linus) kan ik m'n pc ook vanaf DVD starten, in linux kan ik vervolgens files zonder problemen kopieeren naar een andere map waarna ze gewoon te openen zijn.
Maar ik zou het toch handiger vinden als ik er gewoon bij zou kunnen al was het maar omdat de map meerder GB groot is. Beetje jammer om dat allemaal 2x op je HD te hebben.

Hier staat het één en ander, erover.

Je kunt ook eenvoudig delen in de mapopties uitzetten, en dan in het extra tabblad, beveiling, een hoop aanpassen, handigste is, toevoegen, geavanceerd, nu zoeken, en dan jezelf opzoeken, en daar dan alle rechten aan geven.

Bedankt voor je reactie.

MS:

Eigenaar worden van een map
OPMERKING: u moet bij de computer zijn aangemeld met een account met beheerdersbevoegdheden.

Eigenaar worden van een map: 1. Klik met de rechtermuisknop op de map waarvan u eigenaar wilt worden en klik vervolgens op Eigenschappen.
2. Klik op het tabblad Beveiliging en klik op OK in het venster van het beveiligingsbericht (als dat wordt weergegeven).
3. Klik op Geavanceerd en open vervolgens het tabblad Eigenaar.
4. In de lijst Naam klikt u op uw gebruikersnaam, Administrator als u bent aangemeld als Administrator of klik op de groep Administrators. Als u eigenaar wilt worden van de inhoud van die map, schakelt u het selectievakje Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen in.
5. Klik op OK. Het volgende bericht wordt weergegeven, waarbij mapnaam de naam is van de map waarvan u eigenaar wilt worden:
U hebt geen machtiging om de inhoud van map mapnaam . te lezen. Wilt u de machtigingen voor de map vervangen door machtigingen die u volledig beheer toekennen?

Alle machtigingen worden vervangen als u op Ja klikt.
Klik op Ja.
6. Klik op OK en pas de machtigingen en beveiligingsinstellingen die u voor de map en de inhoud wenst, opnieuw toe.

Leuk, maar ik heb geen tabje Beveiliging.
Hoe activeer je dat tabje?

Delen staat niet aan, kan ik dus ook niet uitzetten, blokje is grijs kan er dus helemaal niets mee.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook eenvoudig delen in de mapopties uitzetten, en dan in het extra tabblad, beveiling, een hoop aanpassen, handigste is, toevoegen, geavanceerd, nu zoeken, en dan jezelf opzoeken, en daar dan alle rechten aan geven.

Heeft niet gelijk iets met delen te maken, maar met de beveiliging daarvan.

Dat extra tabblad krijg je bij de eigenschappen van bestanden en mappen, echter alleen in XP PRO, bij HOME, alleen in veilige modus, en als administrator, kun je die handelingen verrichten.

Bedankt.

Veilige modus was het toverwoord. :) Gebruik inderdaad de Home versie.
XP heeft er wel zo'n 10 minuten over gedaan om alle rechten aan te passen, en mij de herstart ging CHKDSK er nog een goed over heen (circa 15 minuten), maar ik heb weer toegang tot al m'n bestanden. :thumb:

Nou eens kijken hoe we die super opstart tijd van XP van op dit moment 20 seconden! zo kunnen houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan