Toegang tot internet afsluiten in WinXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sennec

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2009
ik zou een winXp pc het recht willen afnemen om op het internet te mogen.
Maar hij zou wel nog in een LAN herkent moeten worden.

Ik werk niet met een server, gewoon een stand-alone pc'tje
hij zou in de lan zichtbaar moeten blijven aangezien er een gedeelde printer aanhangt.
hij mag alleen niet op de WAN.

Kan ik dit instellen in xp, en zoja waar ?
Of zou ik de router eens onder handen moeten nemen ?

Dat doe ik nu al, maar dan zie ik em niet meer staan in m'n netwerk, en kan ik dus ook niet printen

Er zijn een aantal mogelijkheden, maar het is afhankelijk van of de gebruiker op de XP pc administrator-rechten heeft of niet dat het door die gebruiker ook weer ongedaan kan worden gemaakt. Zou wat mij betreft moeten inhouden dat alleen jij met administrator-rechten inlogt op die XP pc om aanpassingen en softwareinstallaties te doen, en de andere accounts worden teruggezet naar "Beperkt account".

Je zou een vast ip-adres kunnen invullen die past op je lokale netwerk, maar die niet vanuit de router wordt uitgedeeld. Kijk hierop de DHCP server-instellingen op de router na.
Stel dat de router 192.168.1.1 heeft en via DHCP vanaf 192.168.1.33 uitdeelt, dan zou je dus die XP machine een ip-adres kunnen geven uit de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.32.
Zet dan ook de Standaardgateway en de DNS-server op 127.0.0.1 op die XP machine.
Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl -> rechtsklik de gebruikte netwerkkaart, kies Eigenschappen en dubbelklik op Internet-protocol (TCP/IP)

Andere mogelijkheden zie ik niet direct, tenzij in de router. Ik raadt je niet aan om in de router te gaan rommelen, omdat je nu al niet op een idee bent gekomen wat je daar zou kunnen gaan doen om te bereiken wat je nu aan het forum gevraagd hebt.

Succes,

Tijs.

Ik weet niet of het verstandig is om de internet toegang volledig te blokkeren.

Windows Update en de automatische update van je virusscanner werken dan ook niet meer.

Bij een klant van ons hebben we in de verbindingsinstellingen van Internet Explorer als proxyserver 127.0.0.1 opgegeven. Ze kunnen dan niet meer op internet browsen maar de virusscanner wordt nog wel geupdate en de mail werkt dan ook nog.

Met een firewall pakketje kun je ook alle poorten blokkeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan