toegangsrechten omzeilen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordumus

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2008
Hallo,

Vorig jaar heb ik voor mijn oude school een programma gemaakt, dit werkte perfect... Wel, voor de leerkrachten. Probleem is: het is een educatief programma en ook de leerlingen moeten ermee kunnen werken.

Waar zit het probleem? Wel, om te installeren wordt het programma onder het account van een leerkracht geïnstalleerd zodat er geen permissieproblemen zijn. Maar bij de eerste keer opstarten wordt dan een bestandje met alle ingestelde opties geplaatst op de computer. Voor de leerkrachten geen probleem: die lezen/schrijven bestanden waar ze willen.

Wanneer een leerling op dezelfde computer dan echter het programma opent en de opties wijzigt zit men met een probleem: de leerling heeft geen schrijfrecht in die map.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: program files, documenten, ... blabla daarom dus mijn vraag: is er een mogelijkheid om te zorgen dat bvb de map waarin het programma geïnstalleerd staat (c:\program files\smartmap\ in dit geval) wel beschrijfbaar is door dit programma? (en dan eventueel niet door de gebruiker, maar enkel door het programma) of zien jullie een andere oplossing?

Alvast bedankt.

Wat je kunt doen is schrijfrechten op die installatie-map toekennen aan Iedereen/Everyone
Verder hebben 'normale' gebruikers alleen schrijfrechten (op de lokale computer) in hun profielmap, dus C:\Documents and Settings\gebruiker (XP) of C:\Users\gebruiker (Vista/W7)

Programma's als Google Earth etc. slaan (gebruikers-)instellingen en zelfs het hele programma dan ook altijd op in een submap van de profielmap, dus niet in C:\Program Files o.i.d.

Kortom: Je zult óf extra rechten moeten geven op de map waar je nú die instellingen wegschrijft óf die instellingen wegschrijven ergens in/onder de profielmap van de gebruiker.

Tijs.

dat was wat ik ook deed (gebruikersmap),

probleem is: blijkbaar zoekt hij op elk gebruikersaccount naar de gebruikersmap van de leerkracht ipv de gebruikersmap van eht account zelf.

Om even alle verwarringen te vermijden: wat is de syntax om naar de gebruikersmap van de actieve gebruiker te verwijzen in vb.net 2008 pro?

Het moet mogelijk zijn (vraag mij niet hoe, maar ik kwam het al ergens tegen) om de omgevingsvariabele %userprofile% te interpreteren/'vertalen'. Dat geeft de hoofdmap van het gebruikersprofiel weer bij elke gebruiker individueel.

Mooiere oplossing lijkt me trouwens gebruik te maken van %appdata% , die verwijst naar de Application Data submap ónder gebruikersprofiel-map.

Als je wilt zien hoe dat in de praktijk uitwerkt/waar je dan uitkomt:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> %userprofile%
[Windows-toets]r toetscombinatie -> %appdata%

Succes,

Tijs.

Dim result1 As String
Dim result2 As String

result1 = System.Environment.GetEnvironmentVariable("AppData")
result2 = System.Environment.GetEnvironmentVariable("UserProfile")

Dat zou je op weg moeten helpen. Geleend en aangepast uit: deze link

Tijs.

@Tijs. Beide methodes kunnen. Methode 1 is via de windows APIs. Jouw manier is via het uitlezen van de environment variabelen.

@RogerS: Bedankt voor je reactie.
Ik heb expres mijn methode aangedragen omdat:
a. Het programmatisch makkelijker lijkt dan jouw methode
b. Het beter aansluit bij mijn eerste posting, waar ik expliciet verwijs naar die 2 omgevingsvariabelen ("environment variables")

Nogmaals dank.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan