• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toepassen van frequentie/regelmaat in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hopsaus

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2015
Goedendag allemaal,

Ik vraag me sterk af of het mogelijk is om met een bepaalde constructie cellen in te vullen in excel waarbij er sprake is van een frequentie/regelmaat. In de bijlage heb ik een voorbeeld excelbestand van mijn vraag gevoegd.

Van een bepaald element (weergeven in kolom C) zijn gegevens bekend: Levensduur (kolom D), vervangingskosten (kolom E) en het bouwjaar (kolom F). Voor dit element ben ik op zoek naar een formule om voor de komende 30 jaar de vervangingskosten te weergeven (rekening houdend met een bepaalde frequentie/regelmaat).

Een voorbeeld als uitleg:
De installatie in cel C3 heeft bouwjaar 2008 en een levensduur van 12 jaar. In 2008 is dit element aangelegd/gebouwd en zijn er dus nog geen vervangingskosten. Over 12 jaar (dus in 2020) zal er sprake zijn van de vervangingskosten (weergeven in cel E3). 12 jaar (dus in 2032) zal er weer sprake zijn van vervangingskosten. Van 2008 t/m 2019 en van 2021 t/m 2031 is er dus niet sprake van vervangingskosten (en ga zo maar door).

Ik ben op zoek naar een formule die ik kan toepassen op cel G3 en alle rijen en kolommen daarachter. Wanneer ik de levensduur aanpas zou dus de frequentie/regelmaat moeten aangepast worden. Wanneer ik de vervangingskosten aanpas, veranderd de inhoud van de cel zelf en wanneer ik het bouwjaar verander pas ik dus het "startmoment vanaf waar de frequentie gaat lopen aan.

Ik heb me al aardig verdiept in forums, google, youtube filmpjes, etc. maar het is me nog niet gelukt om tot een oplossing hiervoor te komen. Hopelijk lukt dit iemand anders wel. Ik ben benieuwd!!

Alvast bedankt!

Schermafbeelding 2015-07-08 om 12.32.51.jpg

Bijlagen

probeer deze eens in G3:
Code:
=ALS(G$2>$F3;ALS(REST((G$2-$F3)/$D3;1)=0;$E3;"");"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan