Toepassing in forumulier (vraag)

Status
Niet open voor verdere reacties.

NDijkhuizen

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2012
Hallo,
Ik maak voor iemand een klanten bestand.
Daarin moet voorlopig komen te staan: Klanten, werknemers en factures.

Nu ben ik bezig met de facture te maken. Hierin staat onder andere het klantnr en personeelsnr.

Maar nu komt het probleem

Als ik een macro maak met het toevoegen van een factuur gaat die naar een formulier voor factures. Dit klopt.
Maar hoe kan ik het zo regelen dat als ik op personeelnr, of klantnr klik ik een lijst krijg met klanten (op achternaam bijvoorbeeld) waar ik uit kan kiezen? Anders zou je de klantennr op personeelsnr moeten opzoeken en dat is vrij onhandig als de database groter word.

Alvast superbedankt!

P.s. Het is access 2007

Je vraag is nog niet helemaal duidelijk, al ben je zo te lezen wel al gelijk met macro's begonnen.... Lijkt mij niet handig, maar goed. Je hebt dus 3 tabellen: Klanten, Werknemers en Facturen. En nu wil je op je formulier Facturen een klant kiezen? En een Werknemer? Of lees ik het helemaal verkeerd?

excuses voor de vraagstelling, maar wat U nu zegt is inderdaad mijn vraag. Gelukkig is het mij nu gelukt om zoiets te maken. Door middel van een keuzelijst aan te maken. Ik weet niet of dit een goede manier is en of het werkt maar het is uit te proberen.

Ik ben nu wel op het volgende probleem gestuit.

Ik weet hoe ik zorg dat access een formulier opent, maar hoe kan ik zorgen dat hij gemaximaliseerd opent?
Kan ik op een of andere manier er voor zorgen dat je alleen de database krijgt, dus het navigatieformulier alleen, zonder dat je access opent? (dit zodat mensen zonder access het ook kunnen gebruiken) bijvoorbeeld met wamp of phpadmin?
Of dit logisch is wat ik nu zeg weet ik niet, ik heb het ooit is ergens gelezen:o

Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan al die formulieren die maar nodeloos gemaximaliseerd worden, maar de eerste vraag is simpel: maak een gebeurtenis aan op het formulier (<Eigenschappen>, <Bij Laden> en zet daarin deze code:
Code:
Private Sub Form_Load()
    DoCmd.Maximize
End Sub
De eerste en laatste regel zet Access al neer, dus het gaat om de middelste regel.
De tweede vraag is een ander verhaal: formulieren zijn een integraal onderdeel van Access, en die kunnen dus niet zelfstandig draaien. Geen enkel onderdeel van Access trouwens. Hooguit kun je de programma-onderdelen verbergen, maar daarmee houdt het op. Je kunt Access ook niet vanaf het web openen. Nu hoeft dat niet, want je wilt alleen bij de gegevens kunnen, en dat kan altijd middels een ADO, DAO of ODBC connectie. En dat kun je ook vanuit PHP realiseren. Overigens zou ik dan niet met Access werken, maar met SQL server (eventueel de gratis versie, die voor de meeste gebruikers meer dan genoeg is) of mySQL.

Mag ik weten waarom U daar een hekel aan heeft haha,

Is het dan mogelijk om access wel te verbergen? Of zoveel mogelijk?

Ik ga het nu gelijk uitproberen trouwens.

Edit: maximaliseren is me gelukt!

Laatst bewerkt:
Ik werk liever met menu's die er goed uitzien, en qua grootte dus zijn aangepast aan de inhoud van het formulier. Formulieren die beeldvullend worden gemaakt bevatten doorgaans een grote hoeveelheid onbenutte ruimte, en dat vind ik dus lelijk; doe je je uiterste best om een formulier er mooi en praktisch uit te laten zien, met bijvoorbeeld twee formulieren naast elkaar als dat nodig is, zet een of andere hannes het formulier op beeldvullend, en is de hele layout naar de gruzelementen! Nee dank u, voor mij geen beeldvullende formulieren!

Wat betreft je andere vraag: kijk hier eens in het forum...

Ik heb in dat forum gekeken maar daarmee lukt het me niet. Bij mijn navigatieformulier heb ik dit '' gebeurtenis bij laden'' staan. Bij alle andere wel.

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik vermoed dat je iets anders bedoelt dan dat er uit het toetsenbord is gerold...

Haha misschien iets te onduidelijk.

In dat forum dat waarvan je een linkje had gestuurd zei harry64 dit:
''Hoewel ik het niemand zo zonder meer aanbeveel, kun je de 'access-omgeving' vrij gemakkelijk verbergen.
Zorg dat bij het opstarten een bepaald formulier wordt geopend (menu Extra - Opstarten..)
Zet bij de 'open' gebeurtenis van dat formulier:
DoCmd.RunCommand acCmdAppMinimize''

Ik ben dus naar het navigatieformulier gehaald dat access automatisch opent, daarna naar eigenschappenvenster--> gebeurtenissen.
Maar hier komt dus niet ''bij laden'' voor.

Het is lastig uit te leggen, maar ik denk dat het zo wel duidelijk is.

Echt wel; zorg ervoor dat je niet iets in het formulier aanklikt voordat je naar de eigenschappen van het formulier kijkt. Of klik eerst in het donkergrijze vlak naast of onder het formulier. Dan is het formulier als Object geselecteerd, en zie je de juiste Eigenschappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan