• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toernooi / Automatisch stand berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

thejordy

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2013
Hallo Allen,

Binnenkort organiseer ik een toernooi.
Nou ben ik al aardig ver gekomen met het wedstrijdschema. En zoals je kan zien heb ik vrij basic wat formules gebruikt.
Maar nu gaat het voor mij nogal lastig worden.

Ik wil graag dat automatisch de stand berekend word aan de hand van de score en aan de hand van het aantal punten (0,1 of 3).
Wie kan mij uitleggen hoe ik dit gemakkelijk kan maken?

In de bijlage het toernooischema

Alvast bedankt

Bekijk bijlage Wedstrijd schema.xlsx

Dit soort vragen komen vaker voor, dus een beetje zoeken op dit forum kan zeker geen kwaad. Termen als "top 5" , "scores", "toernooi" helpt erg.
Dan kom je ook tegen dat je een aantal uitgangspunten moet bepalen:

Wat als de stand gelijk is? telt dan onderling resultaat, willekeur of iets totaal anders?

Dit soort vragen komen vaker voor, dus een beetje zoeken op dit forum kan zeker geen kwaad. Termen als "top 5" , "scores", "toernooi" helpt erg.
Dan kom je ook tegen dat je een aantal uitgangspunten moet bepalen:

Wat als de stand gelijk is? telt dan onderling resultaat, willekeur of iets totaal anders?

Dit heb ik inderdaad gedaan, en er is inderdaad veel van te vinden.
Echter ben ik nog niet zo heel goed in excel en zijn formules, dat die topics die ik vind, ik die niet erg goed begrijp.

Het puntentotaal is leidend. Vervolgens word er gekeken naar doelsaldo, daarna doelpunten voor en daarna doelpunten tegen. Mocht dat allemaal gelijk zijn, wat bijna onmogelijk is, worden er penaltys genomen. < Dat hoeft dan weer niet in excel verwerkt te zitten.

Dat is wat ik graag wil laten berekenen.
Zou jij of iemand anders mij daarbij kunnen helpen?

Dat is met de index en vergelijken formule vrij eenvoudig te regelen:

Die formule bouw je als volgt op:

=INDEX('kolom met waarde die je op wilt roepen';VERGELIJKEN('zoekwaarde';'zoekbereik';'exact of benadering'))

In jouw geval kan je dus in de het blad met de uiteindelijke rang van de poulefase, de kolom met naam van het team selecteren om op te roepen.
Vervolgens is je zoekwaarde afhankelijk van de rang die je wilt hebben, bij nummer 1 vul je dus 1 in, etc.
Je zoekbereik is de rangschikking in de kolom ernaast.

Als er geen antwoord is zal de formule #n/b als waarde geven en loopt de rest van je berekening in de soep. Daarom is het handig om de =als.fout() toe te voegen, in het geval dat er dan geen antwoord is zal excel een waarde geven die je zelf kan opgeven in de formule.

Al met al kom je dan tot deze formule voor nummer 1 uit jongens poule A:

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Poule Fase'!R$26:R$30;VERGELIJKEN(1;'Poule Fase'!W$26:W$30;0));"Gelijk")

Ik zie trouwens dat je niet mijn laatste bestand hebt gebruikt om verder op door te werken. In de laatste versie (die nu in de link staat) is ook het doelsaldo, punten voor en punten tegen meegenomen in de rangschikking. Hierdoor is de kans dat (na invullen) twee teams dezelfde rangschikking hebben een stuk kleiner

Dus als ik het goed begrijp is de formule als volgt opgebouwd:

=ALS.FOUT(INDEX(De namen van de teams;VERGELIJKEN(nummer van plek die er moet komen;Waar de formule moet zoeken naar het nummer;0));"Gelijk")
Of zit ik er naast?

En wat bedoel je hiermee:
Ik zie trouwens dat je niet mijn laatste bestand hebt gebruikt om verder op door te werken. In de laatste versie (die nu in de link staat) is ook het doelsaldo, punten voor en punten tegen meegenomen in de rangschikking. Hierdoor is de kans dat (na invullen) twee teams dezelfde rangschikking hebben een stuk kleiner

Dat de rangschikking nu alleen op punten word gedaan?
Want de formule die je eerst gegeven had, die gaf een puntentotaal dat niet klopte. zoals 3,03. terwijl er 3 moest staan..?
Of kan ik dan ook bij celopmaak dat instellen?

Je zit precies goed.
Met de rangschikking inderdaad 3,03 uitkomen. Als je dat niet doet denkt de rang() functie dat iedereen gelijk geëindigd als er twee teams zijn met allebei drie punten. Door die toevoeging zal het ene team 3,03 en het ander team 2,98 hebben. Hier kan de rang functie wel een onderscheid maken.

Je zit precies goed.
Met de rangschikking inderdaad 3,03 uitkomen. Als je dat niet doet denkt de rang() functie dat iedereen gelijk geëindigd als er twee teams zijn met allebei drie punten. Door die toevoeging zal het ene team 3,03 en het ander team 2,98 hebben. Hier kan de rang functie wel een onderscheid maken.

Ahaa oke duidelijk.
Is het ook mogelijk om de 03 te verbergen zodat er alleen 3 staat en geen 3,03?

En hoe kan ik een berekening uitstellen, zodat er eerst staat Meisjes Poule A nr 1 en dat op het moment alles op dag 1 gespeeld is, dan pas berekend word.

Heel erg bedankt voor je hulp tot zover. leuk om zo is wat bij te leren haha!

Als antwoord op

vraag 1: de cel eigenschappen aanpassen
vraag 2: automatisch berekenen op handmatig zetten. Met <F9> kan je dan het blad herberekenen.

Laatst bewerkt:
Nogmaals dank voor alle snelle reacties

Ik probeer alleen de volgende formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Poule Fase'!R26:R30;VERGELIJKEN(1;'Poule Fase'!W26:W30;0));"Meisjes Poule A nr 1")

Ik krijg echter toch een team te zien, terwijl alles gelijk is. Hoe kan dit? (zie bijlage)
Het gaat om het blad "Finale dag" en dan de eerste wedstrijd. je ziet er een team staan "meisjes 1" terwijl de poule stand gelijk is...

Bekijk bijlage Wedstrijd schema code.xlsx

Die had ik over het hoofd gezien...
Met aantal.als() kan je kijken hoe vaak iets voorkomt wanneer het aan de criteria voldoet:

=aantal.als(bereik;zoekwaarde) waarbij jouw bereik de rang is en zoekwaarde het de specifieke rang van het betreffende team.

Door een als formule te gebruiken waarbij je stelt dat wanneer de aantal.als meer of minder dan 1 geeft, excel de tekst moet laten zien. Wanneer de aantal.als een waarde 1 geeft zal hij met index zoeken naar het bijbehorende team.

Door deze toevoegingen aan je formule is de als.fout ook overbodig en krijg je dus de onderstaande formule:

Code:
=ALS(AANTAL.ALS('Poule Fase'!$W$26:$W$30;[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR])<>1;"Meisjes Poule A nr 1";INDEX('Poule Fase'!$R$26:$R$30;VERGELIJKEN([COLOR="#FF0000"]1[/COLOR];'Poule Fase'!$W$26:$W$30;0)))

Als je naar nummer twee van de poule wilt zoeken moet je het rode gedeelte vervangen voor 2 (en de tekst)

En een Excel-top-tip: Gebruik in dit geval $-tekens voor het bereik. Deze is immers voor 5 nummers hetzelfde en dan kan je kopiëren zonder dat Excel het bereik aanpast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan