toetsenbord + debian

Status
Niet open voor verdere reacties.

rattaplan

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2000
hallo
dank zij jullie is mijn debian geinstalleerd met sarge .
nu , we zitten nog met een klein probleempje...........mijn toetsenbord zou moeten gewijzigd worden en mijnen printer en mijn geluidskaart.
en dan ga ik jullie een tijdje met rust laten.
ik heb dus denian 3.0 r4 kernel 2.6 geinstalleerd.

ik start op met gnome of zou ik beter kde gebruiken of installeren in de terminal.
het toetsenbord staat op us denk ik
ik heb een canon 6100 printer
een creative sb live sound card
toch alvast bedankt voor jullie hulp
groetjes leentje
l

klein vraagje heb je nu sarge of woody want het versie nummer dat je opgeeft is van woody.
Heb je al iets voor je printer gedaan. Draai je bv cups of iets anders.
cups stel je gewoon in via een browser en dan surfen naar localhost:631.
Je toetsenbord wat moet het worden.
Je soundcard kan je eens proberen te herkennen via het commando alsaconf als root.
Dit zijn veel vragen ineens kom anders een naar een chatserver.
irc.freenode.net #debian hier word je zeker vergeholpen het is wel in het engels #linux.be hier word je ook bijna zeker vergeholpen maar ze hebben daar ook andere distro's (ik zit hier meestal ook).

debian hardware

wat zijn cups, dit ga ik eventjes opzoeken in google
alsaconfig commando kent hij niet
toetsenbord belgian latin .
het is sarge

Voor de grafische omgeving kan je het toetsenbord veranderen door
in de file /etc/X11/XF86config dus met vi /etc/X11/XF86config
zoek je naar keyboard en volgende moet daar staan
Section "Keyboard"
Protocol "Standard"
XkbRules "xfree86"
XkbModel "pc105"
XkbLayout "be"

voor textmode weet ik het niet meer zeker.
cups kan je installeren door apt-get install cupsys-client cupsys-bsd cupsys en dan stel je cups in via de browser hier surf je naar localhost:631

voor alsa installeer eerst eens met apt-get install alsa-base alsa-utils
Ik hoop dat je de mirrors fatsoenlijk hebt ingesteld van apt. Zodat je de pakketjes gewoon kan gaan halen

debian sarge hardware

hallo

bedankt lamp
mijn keyboard is terug in orde

nu alleen nog mijn printer en mijn geluidskaart,
ik heb een canon 6100 printer
een creative sb live sound card
tja die cups(printer), dat is nog te vroeg voor mij denk ik
ze zouden zowel in kde als in gnome zouden moeten werken of is dat eenmaal instellen?

groetjes leentje
l

cups is eenmaal instellen en dan kan je gewoon op print drukken in gnome he. Het is zo simpel als het maar zijn kan het instellen gewoon even met mozilla surfen naar localhost:631 en op manage printer drukken hij vraagt dan username en wachtwoord je zet daar root en het wachtwoord van jouw. Dan druk je op add printer je geeft hem een naam bv mijncannonprinterke :p je drukt op continue. Je neemt pararall port als het een parallel poort is. En dan zoek je je printer tussenuit en je bent klaar :)
Of heb je nog niet met apt gewerkt je moet natuurlijk eerst alle pakketjes installeren die je nodig hebt he. Ik denk niet dat er een gemakkelijker configuratie tool is voor cups ik weet bv dat bij suse het erg simpel is.

Laatst bewerkt:
debian geluidskaart

hallo
de soundcard is herkend via het commando alsaconf als root.
nu ik steek een cd in maar ik hoor nog steeds geen geluid
alvast bedankt plan voor de goede hulp

de printer heb ik geinstalleerd met localhost:631 en alles was zoals je beschreef
zodus alles ingevuld en klaar is kees, even klikken op testpage ............. en er gebeurt niets. raar maar waar
kga nog even proberen

groetjes leentje

geluidskaart

hallo plan

bij het heropstarten hoorde ik het geluid(dus werkt toch) van het opstarten en alle soorten akties.(kde).
maar de cd speler weigert geluid aftespelen
hmmmmm

Bij de cd speler kan het zijn dat je een kabel ontbreekt tussen je cdrom en je soundcard. Of je moet met het commando alsa mixer eens alles open zetten. Als je alsamixer niet gemakkelijk vind er is ook een gnome variant van zodus apt-get install gnome-alsamixer. En dan kan je het ook daarmee doen. Let ook op alles open gooien kan zijn dat het niet genoeg is ook even de mute eraf halen.

Die printer van jouw. Daar weet ik ook geen raad mee. Je kan mischien je vraag op het forum van www.linux.be zetten daar zit wat meer volk dat wat van linux kent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan