Toetsenbord om computer vanaf CD-Rom op te starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeeWee222

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2013
Berichten
5
Ik ben deze week begonnen om een oude computer, die zo vol stond dat hij niet meer normaal functioneerde, helemaal leeg te maken. Ik heb hiervoor alle partities verwijderd behalve de C-partitie, omdat hier mijn besturingssysteem op stond. Vervolgens heb ik een nieuwe partitie gemaakt om windows XP opnieuw op te installeren en nadat de installatie voltooid was, zag ik een voor mijn gevoel zo goed als lege computer. Wanneer ik de computer daarna echter weer opstartte, werd telkens gevraagd welk besturingssysteem ik wilde opstarten (want zowel de C als D schijf bevatte nu een besturingssysteem). Hierdoor besloot ik om de C-partitie dan ook maar te verwijderen, want op de D-partitie stond windows al en verder niks. Nu krijg ik alleen de volgende tekst te zien wanneer ik de computer opstart:

Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten....Fout tijdens laden van besturingssysteem

Er gebeurt nu alleen niks wanneer ik op een toets druk, zou dit kunnen komen omdat mijn draadloze toetsenbord ook op deze C-partitie geïnstalleerd stond? En ik kan nu dus niks zien buiten dit scherm, is er nu nog een mogelijkheid om dit op te lossen? Zou een USB toetsenbord eventueel een oplossing kunnen zijn? Alvast bedankt
 
Dat is wel een dikke vette *OEPSIE!*
Inderdaad denk ik dat je toetsenbord drivers op je C: schijf stonden..

Ik weet niet of USB herkent wordt en anders PS2 (paarse stekkertje), maar het is het proberen waard natuurlijk..
 
Heeft niets met drivers te maken, maar wel dat je door het verwijderen van de C: schijf er geen partitie meer op Opstarten staat (en er bovendien geen boot.ini meer is voor wat betreft welke XP op welke schijf staat).
Enige manier is om de C: schijf opnieuw aan te maken, die opstartbaar te maken, en verder op C: een nieuwe opstartsector te laten schrijven én een nieuwe boot.ini te laten schrijven.

[Voor je beeldvorming: Je had alleen boot.ini moeten aanpassen voor de oplossing van je originele probleem, zodat de XP op de C: schijf niet meer werd vermeld in het opstartmenu.]

Tijs.
 
Het is nog niet gelukt, maar toch al bedankt voor de reacties! Ik wil het opnieuw aan maken van de C: schijf en de rest van de oplossing van dnties graag proberen, maar nu is eerst het probleem nog dat ik niet verder kom als het zwarte scherm met de eerder genoemde boodschap erop. Ik heb nog een toetsenbord met een paars stekkertje waar spaarie over begon kunnen vinden, maar wanneer ik deze inplug reageert de computer nog steeds niet op mijn drukken op de toetsen. Alleen wanneer ik op de knop print screen druk, begint de computer te piepen (voor de rest gebeurt er niks). Zou een USB toetsenbord nog andere resultaten kunnen geven of is er nog een andere manier om voorbij dit scherm te komen?
 
Nee, dat gaat niet lukken, om de reden die ik je al gegeven heb.
Je zou Herstelconsole kunnen starten, en daarin de volgende dingen kunnen doen (let wel op wat je doet):
a.
DISKPART
select disk 0
CREATE PARTITION PRIMARY SIZE=61440
list partition
select partition 1
ASSIGN LETTER=C
FORMAT FS=NTFS LABEL="C-Schijf" QUICK
ACTIVE
EXIT

b.
Fixmbr
c.
Fixboot
d.
bootcfg /rebuild

Gebruik ook regelmatig (in het DISKPART gedeelte) de commando's
LIST DISK
en
LIST PARTITION
[Zie dat ik voordat je gaat formatteren etc. ik al list partition heb ingebouwd, dus de commando's erna pas uitvoeren als je ervan overtuigd bent dat je in de juiste (nieuw-gemaakte) partitie 1 zit. Ik formatteer 'm ook, namelijk!]

Uitleg commando's DISKPART: hier

Wellicht werkt het dan weer. Ik maak hierboven een partitie C: aan van 60 GB (=60*1024=61440 MB), ik maak 'm actief/opstartbaar, en ik herstel partitie-tabel etc. én boot.ini (zie documentatie Herstelconsole hoe bootcfg /rebuild werkt, want jij geeft aan welke XP installatie er correct gevonden zijn en opgenomen moeten worden in boot.ini).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Alweer bedankt Tijs, het is me nu gelukt om voorbij dat eerste scherm te komen en om in de herstelconsole te komen. Ik heb hier Diskpart en dan enter ingetypt (Het PS2 toetsenbord werkt nu) en nu ben ik bij dit scherm aangekomen. foto.jpg Hierbij staat dus op schijf D windows XP, en de overige 2 zijn leeg. Waar kan ik nu vervolgens verder om de andere dingen die jij schreef in te typen?
 
Ik zie
A. Niet diskpart of herstelconsole maar het partitioneren voor een xp installatie.
B. Al een c partitie, maar van onbekend type. Leg uit hoe dat zo gekomen is? Vergeten om te formatteren of zo?

Tijs.
 
Ik heb bij het blauwe windows setup scherm op r gedrukt zodat ik in de herstelconsole kom en vervolgens de stappen gevolgd die ik op deze website zag: http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/rconsole_3.htm. Wanneer ik dan vervolgens achter de C:/> DISKPART intyp kom ik bij het scherm waar ik daarnet een screenshot van heb gemaakt. C partitie die er nu op staat heb ik gemaakt nadat ik de oorspronkelijke C verwijderd had. Mijn gedachte hierachter was dat ik deze schijf dan later voor bijvoorbeeld programmatjes zou kunnen gebruiken en E schijf voor bijvoorbeeld muziek. Ik krijg dus dat scherm wanneer ik diskpart en enter in typ en ik vraag me dus af waar ik de diskpart commando's dan in kan typen
 
Je schermafdruk laat toch echt niet diskpart zien, lijkt mij, naar je kunt er wel die c schijf formatteren. Doe dat dan maar.
Start daarna herstelconsole opnieuw en doe b. t/m d. uit de instructie.
Via exit start je daarna vanuit herstelconsole de pc opnieuw op.
Dan NIET van de xp cd opstarten en lijken hoever je komt.

Tijs.
 
Na heel veel geprobeerd te hebben en nadat ik na het instellen van de bootcfg/rebuild een melding kreeg dat de computer moest worden afgesloten om schade te voorkomen, heb ik toch alle partities maar weer verwijderd. Hierna heb ik weer een nieuwe partitie gemaakt waarop ik Windows XP opnieuw installeerde. En tot mijn verbazing start hij nu weer elke keer op wanneer ik de computer aanzet! Ook al is het dus niet gelukt op de hierboven beschreven manier, hij doet het op de eerste indruk weer wel. Zou het zo helemaal goed kunnen zijn of ontbreken er nu nog essentiële dingen op de c-schijf waardoor ik in de toekomst problemen zou kunnen krijgen? In ieder geval heel erg bedankt Tijs voor je hulp
 
Tsja, een nieuwe instalatie levert weer een verse boot.ini op, omdat je de originele met die c partitie had gewist.

Etc.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan