• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toevoegen Row zorgt foutmelding formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWExcel

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2015
Berichten
44
Beste,

In het voorbeeld bestandje heb ik 2 sheets. Manpowerplanning Ploeg A en overzicht A.
Op dit moment werkt alles zoals het moet. Maar als ik in sheet Manpowerplanning een regel toevoeg (bv op regel 14) dan gaan alle formules op sheet overzicht op N/A.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurdt? Ook wil ik dit natuurlijk opgelost krijgen maar als ik weet waarom het gebeurd kan ik het misschien zelf oplossen.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Vraag.xlsx
    605,8 KB · Weergaven: 41
Beste,

In het voorbeeld bestandje heb ik 2 sheets. Manpowerplanning Ploeg A en overzicht A.
Op dit moment werkt alles zoals het moet. Maar als ik in sheet Manpowerplanning een regel toevoeg (bv op regel 14) dan gaan alle formules op sheet overzicht op N/A.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurdt? Ook wil ik dit natuurlijk opgelost krijgen maar als ik weet waarom het gebeurd kan ik het misschien zelf oplossen.

Alvast bedankt.

Ben er even naar aan het kijken. Het valt mij wel op dat als je een nieuwe regel toevoegt bij regel 8, dat dan alles nog werkt. Ik moet er nog achter zien te komen waarom hij het niet doet wanneer je hem invoegt bij 14. Geen idee of je hier al wat aan hebt, maar het is een begin.
 
Ya het klopt dat de formules alleen kapot gaan als ik een rij toevoeg tussen 8 en 68. Zie formule hieronder dikgedrukte gedeelte is het gebied waar fout gaat. Wat ik hieraan kan doen, nog geen idee. Maar het ligt aan dit stukje van de formule

=(SUMPRODUCT((OFFSET('Manpowerplanning Ploeg A'!$AD$8;;MATCH($A61;'Manpowerplanning Ploeg A'!$2:$2;0)-30;61;4)="tl")*('Manpowerplanning Ploeg A'!$G$8:$G$68<>"Adecco"))/4)+(SUMPRODUCT((OFFSET('Manpowerplanning Ploeg A'!$AD$8;;MATCH($A61;'Manpowerplanning Ploeg A'!$2:$2;0)-30;61;4)="tl")*('Manpowerplanning Ploeg A'!$G$8:$G$68="Adecco"))/4)
 
Ya het klopt dat de formules alleen kapot gaan als ik een rij toevoeg tussen 8 en 68. Zie formule hieronder dikgedrukte gedeelte is het gebied waar fout gaat. Wat ik hieraan kan doen, nog geen idee. Maar het ligt aan dit stukje van de formule

=(SUMPRODUCT((OFFSET('Manpowerplanning Ploeg A'!$AD$8;;MATCH($A61;'Manpowerplanning Ploeg A'!$2:$2;0)-30;61;4)="tl")*('Manpowerplanning Ploeg A'!$G$8:$G$68<>"Adecco"))/4)+(SUMPRODUCT((OFFSET('Manpowerplanning Ploeg A'!$AD$8;;MATCH($A61;'Manpowerplanning Ploeg A'!$2:$2;0)-30;61;4)="tl")*('Manpowerplanning Ploeg A'!$G$8:$G$68="Adecco"))/4)

Zodra je een nieuw persoon op de lijst wilt zetten, dan verschuift de cel in de formule van $G$68 naar $G$69. Hier was je waarschijnlijk al wel achter. Tot nu toe kan ik je aanraden om eerst je personen toe te voegen en dan vervolgens de formules weer terug te zetten naar $G$68. Dan werkt het nog wel. Is de bedoeling dat er veel personen toegevoegd gaan worden? Want dan kan het problemen opleveren.
 
Ja klopt, ik heb al een aantal dingen zitten te proberen maar vind geen goede oplossing. Het is onduidelijk of er veel moeten worden toegevoegd. In de toekomst zou het kunnen dat er nog 20-30 mensen aan toe worden gevoegd.

Mogelijke oplossing, Knop maken met een macro. Macro verandert de codes op het volgende blad automatisch terug naar 68. Maar stel ik heb 20 mensen toegevoegd, ben ik er niet zeker van dat het nog steeds werkt.
 
Ja klopt, ik heb al een aantal dingen zitten te proberen maar vind geen goede oplossing. Het is onduidelijk of er veel moeten worden toegevoegd. In de toekomst zou het kunnen dat er nog 20-30 mensen aan toe worden gevoegd.

Mogelijke oplossing, Knop maken met een macro. Macro verandert de codes op het volgende blad automatisch terug naar 68. Maar stel ik heb 20 mensen toegevoegd, ben ik er niet zeker van dat het nog steeds werkt.
 
Ja klopt, ik heb al een aantal dingen zitten te proberen maar vind geen goede oplossing. Het is onduidelijk of er veel moeten worden toegevoegd. In de toekomst zou het kunnen dat er nog 20-30 mensen aan toe worden gevoegd.

Mogelijke oplossing, Knop maken met een macro. Macro verandert de codes op het volgende blad automatisch terug naar 68. Maar stel ik heb 20 mensen toegevoegd, ben ik er niet zeker van dat het nog steeds werkt.

Ik vind het ook erg vreemd. IK heb mij nog niet volledig verdiept in wat de formule daadwerkelijk berekend, maar dan nog is het vreemd dat wanneer hij één cel meer pakt hij niet meer werkt..
 
Kan je mij iets meer vertellen over de functie van het roodgekleurde?

Code:
=(SOMPRODUCT((VERSCHUIVING('Manpowerplanning Ploeg A'!$AD$8;;VERGELIJKEN($A3;'Manpowerplanning Ploeg A'!$2:$2;0)[B][COLOR="#FF0000"]-30;61[/COLOR][/B];4)="shl")*('Manpowerplanning Ploeg A'!$G$8:$G$68<>"Adecco"))/4)+(SOMPRODUCT((VERSCHUIVING('Manpowerplanning Ploeg A'!$AD$8;;VERGELIJKEN($A3;'Manpowerplanning Ploeg A'!$2:$2;0)[B][COLOR="#FF0000"]-30;61[/COLOR][/B];4)="shl")*('Manpowerplanning Ploeg A'!$G$8:$G$68="Adecco"))/4)
Zodra ik deze naar 62 zet, dan werkt hij wel. Maar alleen wanneer ik een regel toevoeg.

Ik denk dus dat je deze handmatig moet aanvullen.

Oftewel, wanneer je 13 man toevoegt, dan moet je geen 61 gebruiken, maar 74.

Ik heb echter geen idee of dit automatisch kan.
 
Laatst bewerkt:
Om vervolgens dit getal in één keer te veranderen op je tweede sheet selecteer je alles van B3 t/m R235.

1. Vervolgens druk je Control + F

2. Tabje Vervangen.

3. Zoeken naar: -30;61

4. Vervangen door: -30;74

5. Alles vervangen.

Klaar :)

Het is een omweg, maar het werkt wel.

**EDIT:
Zie bestand voor een wat snellere manier.

1. Voeg nieuwe personen toe.
2. Geef op je tweede tabblad in cel W4 aan hoeveel personen er zijn toegevoegd.

Klaar :)

Bekijk bijlage Vraag (3).xlsx
 
Laatst bewerkt:
Hey Roeland, bedankt voor je bericht. Ik heb zelf nu ook een oplossing gevonden zodat het automatisch wordt veranderd.

Ik heb in sheet Manpower planning helemaal achteraan 3 cellen gebruikt. In cel AOF 68 heb ik =row(AOF68), in cel AOF(7) heb ik =row(AOF7) en in cel AOF6 heb ik (AOF68)-(AOF7)
Ik krijg in cel AOF 6 dus uit hoe veel rijen de offset bestaat. Dit getal (op dit moment 61) heb ik toegevoegd in cel A1 van sheet overzicht.
Ik heb erna alle formules van rij 3 geselecteerd en met ctrl + H, 61 vervangen door $A$1. Et Voilà ^^ nu is er een meebewegende aantal rows.

zie bestand voor voorbeeld

Bekijk bijlage Antwoord.xlsx
 
Bedankt voor je hulp! Hebt groot stuk meegedragen aan de oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan