Toevoegen voorkomen (nieuwe records maken blokkeren)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Hoe kan ik voorkomen dat in een via macro geopend formulier met gegevens nieuwe records worden toegevoegd?

Er wordt een formulier opgeroepen dat voldoet aan bepaalde criteria die bewerkt mogen worden. Probleem is dat het scroll wiel van de muis maar even hoeft te worden aangeraakt en er verschijnt een nieuwe lege record, vooral lastig voor digibete gebruikers.
Ik heb al allerlei functies uitgezet maar het lukt me niet bij alle formuieren het toevoegen te voorkomen. Kennelijk is er een speciale combinatie van settings nodig, maar welke?

Zet de eigenschap <Toevoegingen toestaan> op <Nee> en je kunt geen records meer toevoegen.

Ah, sorry mijn fout.
Vergeten te vermelden dat ik die toevoegingen toestaan heb ik op nee heb staan, werkt op de meeste formulieren. Toch houdt ik enkele formulieren die wel toevoegingen toestaan (althans, de invoer, niet getest of ze ook worden opgeslagen, maar ik wil dat lege scherm voorkomen).
Vandaar de vraag of er iets is dat die eigenschap toevoegingen toestaan overschrijft?

Nee, tenzij je het in je macro weer uit zet. Maar dat kan ik zonder de macro uiteraard niet zien. Als <Toevoegingen toestaan> op <Nee> staat, is de knop <Nieuw> weg, en helpt scrollen ook niet. Er is (logisch en heel gelukkig) maar één instelling die dat regelt.

Ik denk inderdaad dat het in die macro zit, die opent in bewerken modus, maar volgens de help staat dat ook toevoegen toe, vreemd. Modus toevoegen (uiteraard) en alleen lezen bieden ook geen soelaas.

Dump de macro, en stap over op VBA. Ik heb nooit problemen met formulieren als ik ze programmeer. Niet alleen is het makkelijker, het is ook nog eens veel uitgebreider en heeft veel meer mogelijkheden.

Was er al bang voor. ;-)

En makkelijker.... Achteraf als je het kent waarschijnlijk wel.

Nou ja, heb tenslotte al jaren 2 dikke pillen van samen ruim 1300 pagina's staan (weliswaar voor de 2000 versie), toch maar eens aan beginnen. (Macro's maken lukte zonder ;-) )

Werken jouw hersenen anders als de mijne :). Ik heb nog nooit een werkende macro kunnen maken! Anders dan een AutoExec macro die een VBA procedure uitvoert ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan