Too many recipients...groepsmail verzenden lukt niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik probeer in Thunderbird een groepsmailing te versturen aan ca 200 adressen (nieuwsbrief) . Dat lukte altijd zonder enig probleem, maar nu moest ik het programma vanwege andere problemen opnieuw installeren. En nu zegt hij ineens: "Too many recipients". En hij weigert dus te verzenden. Zit er ergens een instelling die groepsmail blokkeert? Ik kan het niet vinden..
 
Lijkt mij niet een beperking van Thunderbird maar van de ontvangende e-mail servers.
Als ik deze relevante link lees dan geldt niet de beperking van 64kb voor het hele geadresseerden array, want dat betekent (ong.) 300 bytes per geadresseerde, in jouw geval.

a. Probeer via BCC: te sturen en jouw eigen e-mail adres in het AAN: veld, dus niet allen in het AAN: veld. Scheelt ook in het oogsten van e-mail adressen door spammers.
b. Controleer hoeveel geadresseerden je per e-maildomein je wilt adresseren. Staan er (voor bepaalde e-mail domeinen) meer dan 50 geadresseerden in (bijv. Outlook.com of Hotmail.com) dan verwacht ik dat de daarbij horende mailservers je mail weigeren vanwege teveel geadresseerden van 1 e-mail bericht.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
BCC deed ik altijd al, met één Aan adres. Het nalopen van het adressenbestand wordt wel even een klus. En vroeger ging het wél probleemloos. Nu is wel het verschil met vroeger dat ik er een logootje ingeplakt heb. Maar dat is maar 7 kb groot, zou toch ook moeten lukken. Ik kan het eerst wel weer zónder logo proberen maar dat wilde ik nog even uitstellen..
 
Tsja, als dat logo'tje het enige werkelijke verschil is, dan zou ik zeker testen zonder.

Tijs.
 
Ook zónder logo lukt het niet....De geadresseerden zijn opgesplitst in 4 kleine groepen van ca 50 adressen, die ik altijd in één keer tegelijk verzond (200 dus). Maar zelfs één zo'n groepje van 50 wil nu de deur niet uit....Hij blijft melden dat het too many recipients zijn.
Dat betekent dat ik geen enkele nieuwsbrief kan verzenden op dit moment..
Ik kan het desnoods wel vanaf een alternatief gmailadres, maar dat is geen oplossing voor dit rare Thunderbird-probleem.
 
Dan blijft (voor wat mijn hulp betreft, want ik heb geen andere tips) het verhaal over het nakijken hoeveel ontvangers hetzelfde e-mail domein hebben in die 4 groepen samen, want je verstuurt de nieuwsbrief naar die 4 groepen in 1x.

Tijs.
 
Ik heb ze nu juist NIET samen in 1x proberen te versturen. maar aan slechts één groepje van 50. Waarin adressen van diverse pluimage, gmail, hotmail, kpnmail, yahoo, noem ze allemaal maar op. En ook dát lukte dus niet....
Zeker weten dat er niet ergens een instelling zit in Thunderbird die per abuis aangevinkt staat en groepsmail verhindert??
 
Ik weet het niet, hopelijk reageert iemand anders nog met tips.

Tijs.
 
Toch dank voor de reactie, ik hoop dan idd dat iemand mij toch uit de brand kan helpen hiermee.
 
Volgens dit topic op het Thunderbird support forum, is er geen maximum aantal ontvangers dat je kunt configureren in Thunderbird maar ligt het maximaal aantal ontvangers aan de provider die je gebruikt om de mail te verzenden. Je geeft aan dat je Thunderbird opnieuw moest installeren. Heb je bij accountinstellingen dezelfde SMTP-server opgegeven als voorheen?

Een andere optie is het gebruiken van de add-on Mail Merge. Deze maakt voor elke ontvanger een afzonderlijke mail en verstuurd deze apart. Tevens kun je hiermee je e-mail personaliseren. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de recensies zijn goed.
 
Instellingen zijn niet gewijzigd bij de herinstallatie. En mail met een paar CCeetjes kan ik nog steeds gewoon verzenden. Het kan alleen zijn dat ik de verbindingsbeveiliging anders heb ingesteld. Is nu STARTTLS, stond voorheen misschien op Geen ingesteld, dat weet ik niet meer zeker. Kan het daar aan liggen? Lijkt me sterk dat mijn provider ineens de groepsmail drastisch ingeperkt heeft. Zou ik moeten navragen.
 
Het kan alleen zijn dat ik de verbindingsbeveiliging anders heb ingesteld. Is nu STARTTLS, stond voorheen misschien op Geen ingesteld, dat weet ik niet meer zeker. Kan het daar aan liggen?

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat verschil uitmaakt, maar ik kan me voorstellen van wel. Stel de verbindingsbeveiliging eens in op SSL/TLS. Wat heb je bij Authenticatiemethode ingevuld?
Als daar "Geen authenticatie" is ingevuld, wijzig dit dan eens in "Normaal wachtwoord" en vul bij Gebruikersnaam de gebruikersnaam van het mailaccount bij je provider in. Bij het verzenden van de mail zul je dan ook je wachtwoord moeten intypen (kun je evt. opslaan voor later gebruik).
 
Praktisch probleempje is nu dat ik de bewuste nieuwsbrief uiteindelijk vanaf mijn alternatieve gmailadres verstuurd heb omdat het niet meer langer kon wachten (en dat ging probleemloos), en dat de eerstvolgende om alles opnieuw te kunnen testen pas over een hele dikke week uitkomt.
Ik wil geen ontvangers lastigvallen met voor de lezer overbodige "test" nieuwsbrieven. Laten we het dus nog maar even open staan, misschien wordt ik zelf in die tussentijd ook nog wat wijzer en ga ik ook even voor de zekerheid bij mijn provider navragen.
 
Het probleem zit idd bij de host: Mijn host Mijndomein heeft laten weten dat :

Vanuit onze server is een mail limiet van maximaal 100 mails per uur ingesteld. Dit kan mogelijk het probleem veroorzaken en staat los van het gebruik van Thunderbird.
Als jij ongeveer 90 ontvangers had in de nieuwsbrief, maar minder dan een uur daarvoor ook al 10 mailtjes naar anderen had gestuurd dan krijg je deze melding.
In sommige gevallen kunnen wij de limiet verhogen, maar dit is niet gewenst, daar je dan ook risico loopt in de spamfilters en mogelijk zelfs op een blacklist terecht te komen.
Als je regelmatig nieuwsbrieven aan grote aantallen ontvangers verstuurd dan raad ik aan een service als Mailchimp te gebruiken. Hiermee kun je gratis op een makkelijke en professionele manier nieuwsbrieven verzenden en krijg je ook nog eens ontzettend veel nuttige statistieken terug.
Mailchimp heeft een ingebouwd systeem om ervoor te zorgen dat de mail verspreid verstuurd wordt, waardoor je niet als spam aangezien wordt.

Dat betekent dus (als ik niet wil overstappen op bv Mailchimp) dat ik de nieuwsbrief moet opsplitsen in adresbestanden die aanzienlijk kleiner zijn dan 100 (omdat ik ook nogal veel ander mailverkeer kan hebben lopen in een uur tijd) en verspreid moet gaan verzenden. Met Mailchimp kan ik dacht ik ook geen pdf-bijlage meesturen (dat is wel noodzakelijk in mijn geval).
Tot zover dus is het probleem "opgelost"...
 
Hoe rijmt het verhaal van je provider met:
Maar zelfs één zo'n groepje van 50 wil nu de deur niet uit....Hij blijft melden dat het too many recipients zijn.
of had je vóór die test al (meer dan) 50 mails in dat uur verstuurd?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat is heel simpel verklaarbaar... Omdat ik nl die groepjes binnen heel korte tijd herhaald probeerde te versturen, iig binnen een uur..De eerste groep was idd ruim 90 adressen groot (wist ik ook niet meer, dacht eerst kleiner, die ging dus meteen al niet weg gezien kennelijk het overige mailverkeer in dat uur), de andere groepen zijn idd veel kleiner maar die gingen daarna dus ook niet meer weg. Ik heb geen exact tijd-logboek bijgehouden met aantallen. Moeilijk na te gaan hoe het dan in mijn geval precies (niet) gefunctioneert heeft bij Mijndomein. Ik ga er van uit dat ik gewoon een andere oplossing moet zoeken. Opsplitsen, Mailchimp of vanaf gmail (waar het nog wél goed lijkt te gaan).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan