Tool om te zien welke software is geïnstalleerd en/of welke drivers en driver versie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter nkamp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Bestaan er (een) tool(tjes), evt. portable, waarmee je eenvoudig kunt zien welk software je allemaal hebt geïnstalleerd en/of welke drivers met welke driver versies er zijn geïnstalleerd? En heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb onlangs windows 7 opnieuw geïnstalleerd. Nu zijn er allerlei drivers al geïnstalleerd. Als ik op de Toshiba site kijk staan er ook allerlei drivers voor mijn laptop.

Momenteel doet mijn BD-DVD speler niet dwz. ik kan geen RW branden. Nu kan het zo zijn dat mijn brander stuk is tenslotte gaat het om een laptop Toshiba Qosmio uit 2011. Maar anderzijds zou ik wel eens in één overzicht of twee overzichten willen hebben wat ik nu allemaal geïnstalleerd heb.
Ook werkt mijn Toshiba fingerprint utility niet. Dwz. je moet in de 1e sessie 3x een bepaalde finger over de fingerprint halen en dan nog een 2e sessie. De 1e sessie gaat goed. Bij de 2e sessie gaat het altijd fout bij de laatste keer dat ik de finger over de fingerprint haal. Melding: dat de fingerprint niet matcht. Maar de eerste 5 fingerprints matchen wel!!!!?????

Of bestaat er software om de conditie van de BD-DVD brander te testen?

Nico

Laatst bewerkt:
Wat dacht je van configuratiescherm, programma's en onderdelen? Klik vervolgens 1x links op een programma en kijk onderin het scherm, daar lees je het versie nummer.
Ook apparaatbeheer in het configuratiescherm biedt een schat aan informatie als je doorklikt op een apparaat en de eigenschappen bekijkt.

En vanzelfsprekend zullen er ook tooltjes zijn (ik zou moeten zoeken want ik heb ze zelf nooit gebruikt) die een mooie opsomming voor je kunnen maken, maar waarom zou je externe software gebruiken als je alle informatie al op een tweetal schermpjes voorhanden hebt?

Niet vervelend bedoeld, maar ik moest even lachen toen ik dit las:

Bij de 2e sessie gaat het altijd fout bij de laatste keer dat ik de finger over de fingerprint haal. Melding: dat de fingerprint niet matcht. Maar de eerste 5 fingerprints matchen wel!!!!?????

bij mij gaat dat in 99 van de 100 keren gelijk goed, bij een ander persoon hier in huis gaat dat 99 van de 100 keer fout................., waarom ? Geen flauw idee, maar ik herken je probleem wel....... :D

Wat het RW branden betreft : heb je dat bij meerdere "merken" schijfjes of heb je tot nu toe maar 1 merk geprobeerd?

Laatst bewerkt:
In een overzicht vind ik makkelijker zodat ik niet telkens apparaat beheer in moet om te checken wat er nu staat. Nu ik alles opnieuw moet installeren vraag ik mij soms af wat had ik ook al weer geïnstalleerd bij sommige zaken. En dan is het mooi als ik een overzicht heb die ik in één keer kan maken en opsla in csv/excel formaat oid.

Bedankt voor het aanbod dat je wilt zoeken maar dat moet ik dan maar zelf doen. Maar misschien zegt iemand ik doe het met dat tooltje en dat werkt als een trein!

Laatst bewerkt:
Helder, ik moet even zoeken naar zo'n tooltje. Misschien dat iemand mij wel voor is als ik aan het zoeken ben ;)

Wat ik zelf doe als ik Windows opnieuw installeer is even een prt-scr maken van mijn buroblad en deze uitprinten. Daar heb ik immers álle progjes op staan die ik regelmatig gebruik.
Mocht ik onbelangrijker software later opeens nodig hebben omdat die niet op mijn buroblad stond, waardoor ik dus vergeten ben die te installeren, dan installeer ik die op dat moment nog wel even.
Van driver updates maak ik sowieso geen punt. Na de installatie Windows update erover heen jagen en het loopt allemaal wel binnen. Dat gaat trouwens véél sneller dan zelf de updates allemaal bij elkaar sprokkelen.

Laatst bewerkt:
a. CCleaner Free geef in Gereedschap meteen de lijst van geïnstalleerd software en geeft (via het klikken op "Opslaan als tekst-document", rechts onderaan) je de mogelijkheid om de lijst te exporteren naar tekst-bestand.
b. DriverView geeft weer de drivers die op dat moment geladen zijn, en ook die kan exporteren (naar HTML, TXT, CSV etc).
Als je in View menu-optie aangeeft dat Microsoft drivers verborgen moeten zijn, en daarna Edit -> Select all en je exporteert dan, dan blijven over de drivers die je zélf (of de fabrikant) aan drivers hebt geïnstalleerd. Overigens is die lijst mogelijk wat onhandig, dus:
Overigens kan het pnputil /e commando in een CMD.EXE "Als Administrator starten" ook alle drivers weergeven, waarbij je dan de Microsoft drivers moet 'wegdenken' voor de drivers die jij of de fabrikant hebben geïnstalleerd. De uitvoer van pnputil /e kan worden afgevangen, bijv. naar driverlijst.txt: pnputil /e > driverlijst.txt
c. Drivers kun je backuppen m.b.v. (bijv.) DoubleDriver of Driver Magician Lite en later (na (her-)installatie van Windows) weer terugzetten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
:thumb: En natuurlijk ook Should I Remove It ( gratis is ! ) via die kan je evt. meteen na online uitgebreide informatie over geïnstalleerde programma ( of wat dan ook ! ) te lezen, mocht niet naar wens te blijken meteen betreffende ook deinstalleren ...

Revo kan ongev. dat ook maar niet op zo'n goede manier als app. Should I Remove It informatie over te verlenen etc.. ..

Should I Remove It.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan