• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tool

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanDB1

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2015
Berichten
14
Hej iedereen,

ik weet niet goed hoe ik aan het volgende moet beginnen. Het is een soort 'scenario' om een planning te maken. De formule zou het volgende moeten berekenen:

Een medewerker met een 30 uren contract dient over 5 dagen ingepland te worden, hierbij mag hij respectievelijk 8, 7 of 6 uren per dag ingepland worden. Wat zijn de verschillende mogelijkheden/scenario's om hem in te plannen?

Iets zoals: 8x+7y+6z=30, maar geen idee hoe je Excel x,y,z kan laten berekenen (moeten natuurlijke getallen zijn etc.)

Alvast bedankt voor de hulp!

Grts,
 
Als deze over 5 dagen ingepland moet worden dan is maar één scenario. Elke dag 6 uur. Dus of de vraag beter stellen of dit is de oplossing. Doe er vooral ook een voorbeeld bestand bij.
 
De vraagstelling klopte inderdaad niet. Ik bedoelde bijvoorbeeld een 30 uren contract die verdeeld moeten worden over 4 dagen ipv 5. De 8, 7 en 6 waren slechts een voorbeeld. Kan evengoed 7, 6 of 4 zijn. Concreter voorbeeld:

7x+6y+5z=30 over bv 4 dagen.

Grts,
 
Die vergelijking heeft inderdaad meerdere oplossingen.
Een manier kan zijn om alle mogelijke permutaties van uren per weekdag onder elkaar te zetten en te filteren op het gewenste totaal per week:
 

Bijlagen

  • DaanDB1.xlsx
    57,3 KB · Weergaven: 43
Ziet er goed uit, bedankt Timshel!

Ik zit enkel nog met het volgende, hoe verkort/verlang ik een week? Stel bijvoorbeeld dat de werkweek van maandag t/m zaterdag loopt? Heb geprobeerd een kolom toe te voegen maar deze blijft dan op 0 steken.

Grts
 
Als je een dag toevoegt neemt het aantal permutaties toe met een factor 4. Dan moet je de lijst ook naar beneden doortrekken tot rij 4^6+1 = 4097.
Het aantal manieren waarop je aan 30 uur per week kan komen neemt dan navenant toe.
 
Het aantal manieren waarop je aan 30 uur per week kan komen neemt dan navenant toe.
Ha ha ha.... DAT is dus het moment waarop je je moet gaan afvragen of een tool je nog helpt of juist gaat tegenwerken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan